۰ نفر

وقتی نان آب می‌رود!

۵ آبان ۱۳۹۵، ۷:۰۷
کد خبر: 154126
وقتی نان آب می‌رود!

نان به‌عنوان اصلی‌ترین محصول غذایی در سبد خانوار از اهمیت و جایگاه والایی برخوردار است و باید روزبه‌روز در راستای افزایش کیفیت آن تلاش شود.

براساس آمار، سرانه مصرف نان به عنوان قوت غالب مردم در کشور حدود 320 گرم در روز و معادل 117 کیلوگرم در سال برای هر فرد است و به عبارتی می‌توان گفت یکی از خریدهای روزانه هر خانواده ایرانی به‌شمار می‌آید. طی سال‌های گذشته راهکارهایی برای بهبود وضعیت کیفیت و پخت نان به اجرا درآمد که نخستین آن، اصلاح قیمت با وعده بهبود کیفی در آذرماه 93 کلید خورد اما به گفته مشتریان حتی با آزادپز شدن نانوایی‌ها، هنوز تغییر مثبتی در کیفیت آن ایجاد نشده است. سیاوش احسانی، متخصص تغذیه می‌گوید: در رابطه با دورریز نان می‌توان گفت که این موضوع یکی از مشکلات اساسی ما در دسته خوراکی‌هاست.

به نوشته کسب و کار ، این مساله مربوط به کیفیت پایین نان می‌شود که وقتی نان آن تازگی خود را ازدست می‌دهد، دیگر قابل خوردن نیست- به قول معروف بیات می‌شود- و مردم مجبور می‌شوند این ماده غذایی را که قوت غالب اکثرشان است، دور بریزند. به گفته احسانی، اگر نان همان اول که داغ است خورده نشود، قابل نگهداری برای مصرف در دفعات بعد نیست. به همین دلیل، مردم ناگزیر برای مصرف وعده‌های غذایی باید هر روز و به مدت خیلی زیاد در صف‌های طولانی نان بایستند تا نان تازه خریده و به خانه ببرند. طبق برآورد سالانه 2 هزار میلیارد تومان نان دورریز می‌شود که از طریق آموزش به نانوایان و ارتقای ماشین‌آلات پخت نان و همچنین ارتقای کیفیت مواد اولیه می‌توانیم این ضایعات را کم کنیم.