۰ نفر

بازار کشمش در مشت دلالان

۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۰۹
کد خبر: 153451
بازار کشمش در مشت دلالان

رئیس تعاونی تامین نیاز انگور و کشمش استان‌ قزوین با بیان اینکه تمام بازار کشمش در اختیار دلالان است، گفت: اخیرا موفق به تولید رب انگور شده‌ایم و منتظر تایید دولت برای تولید انبوه آن هستیم.

عباس رحمانی با بیان اینکه برداشت کشمش در شهریور آغاز و در اواسط مهرماه پایان می‌پذیرد، اظهارداشت: درماه‌های مهر، آبان و آذر این محصول حداقل قیمت را دارد و  دلالان نرخ آن را به‌گونه‌ای تعیین می‌کنند که کشاورزان زیان کنند ضمن اینکه دولت نیز جز خرید تضمینی، هیچ حمایتی از تولیدکنندگان نمی‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی با اشاره به اینکه کشاورز محصول خود را می‌فروشد و کم کم موجودی آنها به پایان می‌رسد، ادامه داد: بنابراین تمام این محصول در اختیار دلالان قرار می‌گیرد و آنان نیز به تدریج قیمت را افزایش می‌دهند که سال گذشته هم نرخ کشمش به همین دلایل تا ۵ هزارتومان افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه نرخ خرید تضمینی کشمش درحال حاضر ۲۹۵۰ تومان است، گفت: دولت باید حداقل هزار تومان یارانه نیز در این زمینه به تولیدکنندگان پرداخت کند.

وی قیمت تمام شده تولید کشمش را برای تولیدکنندگان حدود ۵ هزارتومان اعلام و اضافه کرد: دولت در حال حاضر قصد دارد ۴۰۰ تومان یارانه برای صادرات هرکیلوگرم کشمش به صادرکنندگان بدهد و آن را به کشاورزان نمی‌دهند.

رحمانی با بیان اینکه درحال حاضر هرکیلوگرم کشمش از تولیدکنندگان در بازار به قیمت حدود ۳ هزارتومان خریداری می‌شود، اظهارداشت: قیمت خرید تضمینی هم نسبت به نرخ تمام شده تولید کم است و ما به این مساله اعتراض کرده‌ایم، باید چند نفر از نماینده کشاورزان نیز در جلسه تعیین نرخ‌های تضمینی حضور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ما سالانه حدود ۲۰۰ هزارتن کشمش مازاد در کشور داریم، افزود: امسال این عدد به ۲۵۰ هزارتن افزایش یافته است چراکه در سال‌جاری بارآوری باغات نسبتا بیشتر بوده ضمن اینکه هرسال، همه مازاد تولید از کشور صادر می‌شود.

رئیس تعاونی تامین نیاز انگور و کشمش استان‌ قزوین اضافه کرد: ما یک چهارم انگور تولیدی خود را برای مصرف تازه خوری به بازار عرضه می‌کنیم و باقی آن نیز تبدیل به کشمش می‌شود.

رحمانی درباره میزان تولید کشمش با بیان اینکه آمار دقیق تولید کشوری را در اختیار ندارم، افزود: در استان قزوین این عدد حدود ۵۰ تا ۵۵ هزارتن است.

این تولیدکننده کشمش با اشاره به اینکه تمام بازار کشمش در اختیار دلالان است، گفت: پیشنهاد ما برای نرخ خرید تضمینی کشمش در سال‌جاری حداقل ۴۰۰۰ تومان است.

رحمانی با بیان اینکه اخیرا ما موفق شده‌ایم رب انگور تولید کنیم، اظهارداشت: درحال حاضر ما این طرح را به استانداری قزوین ارائه داده‌ایم اما هنوز بعد از گذشت ۳ ماه آنان جوابی به ما نداده‌اند ضمن اینکه با فراهم شدن شرایط، ما می‌توانیم علاوه بر رب به تولید کنسانتره انگور نیز اقدام کنیم.

وی ادامه داد: ما در کشور هیچ کدام از محصولات انگور را نداریم در حالی که بسیار خوش طعم هستند.

رئیس تعاونی تامین نیاز انگور و کشمش استان‌ قزوین افزود: علاوه بر قزوین، کشاورزان ۴ استان دیگر از جمله همدان، زنجان، لرستان و مرکزی نیز به صورت کتبی، به صورت کتبی بنده را به‌عنوان نماینده خود انتخاب کردند تا مشکلات آنان را با مسئولین درمیان گذاشته و چاره‌ای برای آنها پیدا کنیم.