۰ نفر

پرداخت یارانه صادراتی به گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی

۲۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۷:۴۸
کد خبر: 152471
پرداخت یارانه صادراتی به گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی

معاون وزیر کشاورزی ضمن اعلام مداخله دولت در خرید محصولاتی همچون گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی و اعطای یارانه صادراتی برای جلوگیری از افت قیمت گفت: هیچ محصول تراریخته‌ای در زمین‌های کشاورزی ایران به صورت تجاری کشت نمی‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، عباس کشاورز امروز سه شنب ه(۲۷ مهر)، در افتتاحیه نهمین نمایشگاه ملی تکنولوژی زیرساخت‌های کشاورزی که در کرج برپا شده است، گفت: درک شاخص‌های کشاورزی برای هر کسی که در سرزمین ایران زندگی می‌کند کاری ساده و نه چندان ساده است.

وی افزود: با این مشخصه اگر قیمت برخی از کالاها را در بازار مقایسه کنیم مشاهده می‌شود که قیمت خیلی از کالاها از سال ۱۳۹۲ تاکنون رشد نداشته است.

کشاورز با بیان اینکه ما هم از طرف وزیر کشاورزی و هم از جانب کشاورزان تحت فشار قرار داریم، گفت: دولت در تعیین قیمت برخی از کالاها به هیچ وجه مداخله نکرده است اما برای جلوگیری از سقوط قیمت برخی از این کالاها مجبور به مداخله هستیم.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: از همین رو خرید محصولاتی همچون گوجه فرنگی و سیب زمینی و اعطای یارانه برای صادرات را در دستور کار قرار دادیم.

کشاورز با بیان اینکه بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ سالانه حدود ۲۲ میلیون تن محصول کشاورزی به کشور وارد شد، اعلام کرد: اما پس از آن این رقم به ۱۳ میلیون تن کاهش پیدا کرد و امیدواریم تا پایان امسال به کمتر از ۱۰ میلیون تن برسد.

وی از مشکلات پیش روی کشاورزی کشور به خصوص در بخش بازرگانی گفت و خاطرنشان کرد: ما در صادرات، حفظ و فرآوری محصولات کشاورزی با مشکلاتی مواجه هستیم اما در بخش تولید با افزایش غیرقابل انتظاری شاهد هستیم.

کشاورز اضافه کرد: رشد چشمگیر محصولات کشاورزی مرهون تلاش کشاورزان و خدمتگزاران به کشاورزان کشور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر حاشیه‌های مربوط به محصولات تراریخته گفت: هیچ محصول تراریخته‌ای به صورت تجاری در زمین‌های کشور کشت نمی‌شود.

بحران آب خیلی جدی‌تر از تصور است

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بحران آب خیلی جدی‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم، گفت: از همین رو اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین خط قرمزی که برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی با آن هماهنگ می‌شود مربوط به بحران آب است.

وی از لزوم کاهش سطح زیرکشت گندم آبی و دیم کشور گفت و تصریح کرد: تا سال 1392 سطح زیر کشت گندم آبی کشور دو میلیون ۵۲۰ هزار هکتار بود اما در حال حاضر این میزان به دو میلیون ۱۵۰ هزار هکتار کاهش پیدا کرده است.

کشاورز افزود: سطح زیر کشت گندم دیم نیز باید بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار کاهش یاید.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی از تلاش دولت برای کاهش سطح زیر کشت برنج در بسیاری از مناطق کشور علی‌رغم نارضایتی برخی از کشاورزان گفت و اعلام کرد: این در حوزه اختیار ماست و نسبت به اعمال محدودیت‌ها سخت عمل کرده‌ایم.

کشاورز ادامه داد: بر پایه همین محدودیت‌ها ۳۰ هزار هکتار مزرعه کشت برنج در اصفهان به چهار هزار و ۵۰۰ هکتار کاهش یافته است و قصد داریم آن را به صفر برسانیم.

این معاون وزیر کشاورزی با بیان اینکه این سیاست به طور جدی دنبال می‌شود، اضافه کرد: البته در کنار آن الگوهای جایگزین به کشاورزان ارائه می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل مربوط به کشت چغندر قند در کشور اشاره و تصریح کرد: با در پیش گرفتن سیاست کشت پاییزه چغندر قند در کشور و ایجاد محدودیت در کشت بهاره این محصول، سال گذشته ۹ استان کشور فقط در پاییز نسبت به کشت چغندر اقدام کردند.

کشاورز ادامه داد: ما این سیاست را در دو هزار هکتار آغاز کردیم اما در حال حاضر ۱۸ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی کشور تحت کشت پاییزه چغندر قند قرار دارد.

وی با بیان اینکه تولید شکر کشور ظرف دوسال گذشته یک رکورد تاریخی بر جای گذاشته است توضیح داد: با این روش مشکل شکر کشور ظرف سه سال و آن هم با مصرف یک سوم آب نسبت به قبل که عمده آن از طریق بارش تامین می‌شود مشکل شکر کشور حل خواهد شد.

معاون وزیر کشاورزی از افزایش بهره‌وری در زمین‌های چغندر کشور گفت و تصریح کرد: ۵۳ تن تولید چغندر در هکتار در کشوری خشک مانند ایران عدد مطلوبی است.

کشاورز در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع بهره‌وری آب اشاره و عنوان کرد: ما در سال پایه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی را تحویل گرفتیم از هر یک متر مکعب آب مصرفی ۷۸۰ گرم کالا تولید می‌کردیم اما در پایان سال 1394 این عدد به ۱۲۰۰ گرم رسید که عدد بسیار مطلوبی است.

وی افزود: ظرف برنامه ششم این عدد باید به ۱۷۰۰ گرم برسد که برای تحقق آن همه صاحبان خدمات تکنولوژی و فناوری باید کمک کنند.

کشاورز در ادامه بر لزوم حذف آبیاری بارانی از مناطق خشک کشور تاکید کرد و گفت: در گرمای سوزان ایران، آبیاری بارانی هیچ جایگاهی ندارد، بنابراین باید سیستم‌ها را اصلاح و مقررات را برای آن آسان کنیم.

وی افزود: در این راستا وزارت جهاد کشاورزی دو برنامه ۱۰ ساله برای توسعه آبیاری میکرو سطحی و زیرسطحی تنظیم و در کنار آن اقدامی ملی برای توسعه کشت نشایی آغاز کرده است زیرا این کشت تاثیر زیادی در کاهش مصرف آب و بهبود عملکرد دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه غیر از گندم، جو و سیب زمینی تمام محصولات زراعی در ایران باید به صورت نشایی کشت شود گفت: پس از آن باید آبیاری را درست کنیم.

کشاورز با بیان اینکه بارش‌های جوی دیگر بر انباشت آب در سدها تاثیری ندارد، اعلام کرد: به عنوان مثال بارندگی‌های کرمانشاه ۴۸ درصد بیش از حد نرمال بود اما بسیاری از روستاهای آن با مشکل آب مواجه اند یا حوزه کرخه این رقم به ۴۶ درصد رسید اما سد به اندازه نرمال آبگیری نشد.