۰ نفر

ایران در رتبه اول تعرفه گمرک

۲۶ مهر ۱۳۹۵، ۲۳:۰۲
کد خبر: 152268
ایران در رتبه اول تعرفه گمرک

مجمع جهانی اقتصاد گزارش رقابت‌پذیری جهانی خود را از وضعیت اقتصادهای جهان منتشر کرده‌است. این گزارش نشان می‌دهد سیستم حمایت از تولید داخلی سیاستی است که بیش‌تر در کشورهای در حال توسعه دنبال می‌شود.

در این نوشتار ۱۹ کشور با بالاترین تعرفه گمرکی فهرست می‌شوند. خورشید جهانی شدن کم کم در حال غروب است. عدم قطعیت سیاسی و رشد محبوبیت جنبش‌های ملی‌گرایانه امضای تفاهمنامه‌های تجاری بین‌المللی را دشوار کرده‌است.و همه‌ی چشم‌ها به سوی نوع تفاهمنامه‌هایی است که انگلستان پس از خروج از اتحادیه‌ی اروپا در ۲۰۱۹ درباره‌شان مذاکره خواهدکرد.اما با وجود این روند، تعرفه گمرکی بین کشورهای توسعه‌یافته پایین می‌ماند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از بازده، این گروه داده‌هایی از قبیل میزان فساد، تورم، و ثبات سیاسی را تحلیل کرده‌است تا تقریبا از تمام کشورها تصویری به‌دست بیاورد. یکی از شاخص‌هایی که مجمع جهانی اقتصاد برای تهیه‌ی این گزارش استفاده کرده‌است، میانگین هزینه تعرفه گمرکی (international trade tariff burden) یک کشور است، که میزان حقوق ورودی وضع‌شده برای واردات کالا (customs duty levied on imports) را می‌سنجد. در ادامه با این ۱۹ کشور با بالاترین تعرفه گمرکی آشنا می شوید.

۱۹. برزیل: ۱۱.۵ درصد – برزیل تعرفه گمرکی بالایی برای واردات دارد اما این کمکی به توازن حساب جاری کشور و کسری‌های بزرگ دولت نکرده‌است.

۱۸. ونزوئلا: ۱۱.۸ درصد – ونزوئلا در پایین جدول رقابت‌پذیری جهانی مجمع جهانی اقتصاد قرار دارد و در بین ۱۳۸ کشور رتبه‌ی ۱۳۰‌ام را دارد. قوانین ارز خارجی این کشورعلت رتبه‌ی پایین‌اش در این سنجش است.

۱۶ مشترک. اتیوپی ۱۳ درصد – اتیوپی با سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی تنها ۶۸۷ دلار از یک اقتصاد بسته رنج می‌برد.

۱۶ مشترک. هند: ۱۳ درصد – هند در رتبه‌بندی رقابت‌پذیری مجمع جهانی اقتصاد ۱۶ رتبه بالا آمده‌است. این باعث شده‌است هند ارتقایافته‌ترین کشور در ۲۰۱۶ باشد.

۱۵. گابن: ۱۳.۴ درصد – گابن در گزارش رقابت‌پذیری کلی مجمع جهانی اقتصاد در رتبه‌ی ۱۰۸‌ام قرار دارد. گفته می‌شود عدم دسترسی به تامین مالی بزرگ‌ترین مشکل اقتصاد این کشور است.

۱۴. بنگلادش: ۱۳.۵ درصد – شریک تجاری اصلی بنگلادش اتحادیه اروپا است، که حدود ۲۴ درصد کل تجارت بنگلادش را در ۲۰۱۵ تشکیل می‌دهد.

۱۳. مصر: ۱۳.۶ درصد – بین ۲۰۰۱ و ۲۰۱۴ صادرات کالا از انگلستان به مصر حدود ۹ درصد کاهش داشت. بر اساس گزارش دولت انگلستان در ۲۰۱۴ ارزش این کالاها ۱ میلیارد پوند بوده‌است.

۱۱ مشترک. الجزایر: ۱۳.۸ درصد – در ۲۰۱۳ ارزش صادرات انگلستان به الجزایر ۵۲۹ میلیون پوند بود، که باعث شده‌بود این کشور ۴‌امین بزرگ‌ترین بازار انگلستان در افریقا باشد.

۱۱ مشترک. سیرالئون: ۱۳.۸ درصد – بر اساس گزارش سازمان تجارت جهانی تعرفه گمرکی در سیرالئون بالا است که حدود ۴۵ درصد درآمد دولت را تشکیل می‌دهد.

۱۰. باربادوس: ۱۴.۲ درصد – واردات به باربادوس همیشه مشمول ۱۷.۵ درصد نرخ استاندارد مالیات بر ارزش افزوده می‌شود، اما مالیات برخی کالاها تا ۷۰ درصد است.

۸ مشترک. گامبیا: ۱۴.۳ درصد – گامبیا اقتصاد کوچکی دارد و در ۲۰۱۴ واردات آن، که اغلب پنبه، برنج، قند و بنزین است، به ۱.۱ میلیارد دلار رسید. این باعث شده‌است گامبیا ۱۷۷‌امین بزرگ‌ترین واردکننده در جهان باشد.

۸ مشترک. چاد: ۱۴.۳ درصد – چاد در ۲۰۱۴ مازاد تجاری مثبت بیش از ۱ میلیارد دلار را گزارش کرد. ۹۵ درصد کل صادرات این کشور را نفت خام تشکیل می‌دهد.

۶ مشترک. ۱۴.۶ درصد – کامرون برای بیشتر کالاها دامنه‌ی تعرفه گمرکی ۱۰ تا ۳۰ درصد دارد. پارچه، ابریشم بافته‌شده و محصولات پشمی مشمول بالاترین نرخ، یعنی ۳۰ درصد می‌شود.

۶. مشترک. زیمبابوه: ۱۴.۶ درصد – زیمبابوه حدود ۳ میلیارد دلار کسری تجاری دارد. واردات این کشور ۴۹ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. در حالی که صادرات آن کم‌تر از ۲۵ درصد است.

۵. پاکستان: ۱۶.۶ درصد – دامنه‌ی تعرفه گمرکی در پاکستان برای بیشتر کالاها از ۰ تا ۳۵ درصد است، و واردات وسایل نقلیه نرخ بالاتری معادل ۶۵ درصد دارد.

۴. نپال: ۱۶.۸ درصد – بر اساس آمار دولتی، عوارض ورودی در نپال حدود یک پنجم درآمد این کشور از مالیات کل را تشکیل می‌دهد.

۳ مشترک. سریلانکا: ۱۷.۶ درصد – واردان بیشتر کالاها به سریلانکا مشمول ۱۵ درصد عوارض می‌شود، اما نرخ مالیات برای برخی کالاها ۱۰۰ درصد است.

۳ مشترک. بوتان: ۲۲.۷ درصد – دولت بوتان به کالاهای خارجی که در این کشور فروخته می‌شود تا ۱۰۰ درصد مالیات می‌بندد، به جز آبجو که مالیات آن بر اساس قیمت فروش محاسبه می‌شود نه قیمت آن در زمان واردات.

۱. ایران: ۲۸ درصد. هرچند امریکا به‌طور آزمایشی در حال عادی‌سازی روابط بین‌المللی با ایران و رفع تحریم صادرات نفت است، اما تعرفه واردات در ایران هم‌چنان سختگیرانه‌ترین تعرفه در جهان است.