۰ نفر

رئیس انجمن ملی خرمای کشور تاکید کرد:

مخالف افزایش سطح زیر کشت خرما هستیم

۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۷:۱۸
کد خبر: 148473
مخالف افزایش سطح زیر کشت خرما هستیم

رییس انجمن ملی خرمای کشور گفت: مخالف افزایش سطح زیر کشت خرما و موافق افزایش بهره‌وری و عملکرد در واحد سطح نخلستان‌ها هستیم و ما قصد نداریم میزان صادرات خرما از 30 درصد کل خرمای تولیدی کشور فراتر رود زیرا در غیر این‌صورت در بازار داخلی دچار مشکل خواهیم شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، رشید فرخی در اولین نشست ملی استان‌های خرماخیز کشور که امروز، 7 مهرماه در اهواز برگزار شد، با بیان این‌که امروز بدنه دولت به علت متورم شدن نیاز به جراحی اساسی دارد، اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته از طریق برون‌سپاری اختیارات به بخش خصوصی از حجم و بدنه دولت کاسته شده است. برای مثال در کشور کانادا که تقریبا انبار غله دنیا است، تنها حدود 6300 کارمند در بخش کشاورزی دولتی وجود دارند اما در کشور ما وزارت جهاد کشاورزی دارای حدود 156 هزار کارمند است.

وی افزود: البته تمام کارمندان وزارت جهاد کشاورزی تمام تلاش خود را می‌کنند و نباید زحماتشان را بی‌اهمیت جلوه داد. با این وجود حتماً باید جهاد کشاورزی در بخش‌های مختلف برون‌سپاری‌هایی را به بخش خصوصی انجام دهد زیرا در بسیاری از کشورهای مختلف دنیا، کاشت، داشت و برداشت به بخش خصوصی برون‌سپاری شده است.

فرخی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید به عنوان سیاست‌گذار در بخش کشاورزی سیاست‌گذاری‌ها را انجام دهد. در سال‌هایی که برای محصول خرما سال خوبی محسوب نمی‌شد، شاهد بودیم که دولت در بخش قیمت‌گذاری و خرید تضمینی دخالت کرد. بنابراین باید کار را از طریق قانون بسیار ساده عرضه و تقاضا و تنظیم بازار که در همه کشورها وجود دارد، دنبال کنیم و وزارت جهاد کشاورزی، سیاست‌گذاری را به عنوان اساسی‌ترین اقدام خود انجام دهد.

وی در خصوص مساله کم‌آبی در کشور تصریح کرد: اکنون منابع آبی ما با بحران مواجه هستند. این بحران در برخی نقاط کمتر و در برخی نقاط نیز بیشتر وجود دارد اما چرا باید با توجه به این وضعیت از آزمون و خطاهایی که در گذشته انجام می‌دادیم، باز هم استفاده کنیم و چرا باید بحث انتقال آب به صورت جدی مطرح باشد؟

رئیس انجمن ملی خرمای کشور ادامه داد: البته من مشکلی با انتقال آب ندارم. شاید در موارد خاص و از دریاهای خاصی انتقال آب پیشنهاد شود اما باید کاملاً برای مردم مشخص کنیم که انتقال آب یا شیرین‌سازی آب دریا دوای درد کشاورزی نیست. اکنون 50 درصد آب‌شیرین‌کن‌های دنیا پیرامون خلیج‌فارس قرار دارند و آب این دریا را شیرین می‌کنند که البته EC آب شیرین‌شده همچنان به درد بخش کشاورزی نمی‌خورد و برای بخش کشاورزی به صرفه نیست.

فرخی افزود: ما مخالف افزایش سطح زیر کشت خرما و موافق با افزایش بهره‌وری و عملکرد در واحد سطح نخلستان‌ها هستیم. در مجموع تاکنون آبی به ارزش 88.5 میلیارد دلار برای کشت پسته در کشور مصرف شده، در حالی‌که ارزش صادرات این محصول در مجموع تاکنون 28 میلیارد دلار بوده است و در آینده بسیار نزدیک محصول پسته ارزآوری گذشته خود را نخواهد داشت.

وی اظهار کرد: در ظرف 5 سال آینده کشور ایالت متحده آمریکا سالانه 650 هزار تن پسته تولید خواهد کرد. در حالی که نیاز مصرف پسته دنیا سالانه 585 هزار تن است. همچنین در آینده تولید پسته کشور نزدیک به 100 هزار تن در سال خواهد شد که حدود 20 درصد آن مصرف داخلی است اما برای ما امنیت آبی بسیار مهمتر از امنیت غذایی است و کسانی که تنها به امنیت غذایی می‌پردازند، باید به امنیت آبی نیز توجه کنند.

رئیس انجمن ملی خرمای کشور با بیان این‌که کشور ایران جزو 10 کشور اول دنیا در زمینه خطای آماری است، خاطرنشان کرد: متأسفانه آمارهای صحیحی هنوز در کشور وجود ندارد و شاید به همین دلیل است که برنامه‌ریزی‌های ما منجر به دستیابی به اهداف نمی‌شوند.

فرخی با تأکید بر اهمیت بسیار زیاد مدیریت صادرات خرما برای انجمن ملی خرمای ایران، بیان کرد: اگر میزان صادرات خرما را حدود 30 درصد کل تولیدات در نظر بگیریم، در بازار داخلی دچار مشکل خواهیم شد. خرما در سفره ایرانی جایگاه خاصی دارد و 57 درصد مصرف خرمای کشور در ایام ماه مبارک رمضان است و یکی از اهداف اصلی انجمن ما متعارف‌سازی میان صادرات و مصرف داخلی خرما است و ما قصد نداریم صادراتی به میزان بیش از 30 درصد تولیدات خرمای کشور داشته باشیم.

وی با بیان این‌که بازار داخلی توانایی جذب بیش از 70 درصد تولیدات خرمای کشور را دارد، گفت: قیمت تولیدات خرمای کشور برای تاجران و مردم نیز خوب است. در انجمن ملی خرمای ایران سه کمیته برای حل مسائل خرما شامل کمیته تولید، کمیته صنایع تبدیلی و کمیته صادرات تشکیل شده است و ما خواهان حمایت‌های معنوی وزارت جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی هستیم.