۰ نفر

آمریکا بزرگترین مشتری می‌شود

افزایش ۱۵ درصدی تولید زعفران

۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۶:۰۴
کد خبر: 147980
افزایش ۱۵ درصدی تولید زعفران

عضو شورای ملی زعفران از افزایش حدود ۱۵ درصدی تولید زعفران در کشور خبر داد و گفت: علی‌رغم اینکه آمریکا پس از حدود ۱۵ سال به تازگی به جمع مشتریان زعفران ایرانی پیوسته است. این کشور به برند ایرانی زعفران اعتماد بسیاری دارد و با توجه به پتانسییل ۵۰ تا ۶۰ تنی مصرف زعفران در این کشور، آمریکا به زودی بزرگترین مشتری زعفران ایران خواهد شد.

علی حسینی اظهار کرد: با توجه به سطح زیر کشت بالغ بر ۹۰ هزار هکتاری زعفران در کشور که عمده آن در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی پراکنده‌ است و با میانگین برداشت ۳.۵ تا ۴ کیلوگرمی زعفران در هر هکتار، پیش‌بینی می‌شود امسال میزان تولید زعفران به مرز ۴۰۰ تن برسد که در آن صورت برای صادرات ۳۰۰ تن آن برنامه ریزی و هدف‌گذاری دقیقی صورت گیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با اشاره به نزدیک بودن فصل برداشت زعفران تا حدود ۲۰ روز آینده افزود: آنچه با عنوان هدف قابل دسترسی در ارتقاء تولید کمی و کیفی زعفران در نظر گرفته شده رسیدن به میانگین برداشت ۱۰ کیلوگرم در هرهکتار یا یک گرم در هر متر مربع است و در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان ۳ تا ۴ گرم در هر متر مربع برداشت می‌کنند، باید کشت زعفران را مدیریت کنیم می‌توان به هدف‌گذاری تعیین شده دست پیدا کنیم.

حسینی ادامه داد: اگر تولید و بازار زعفران مدیریت نشود در سالهای آینده و با افزایش ۱۰ درصدی هرساله زعفران مسلما آینده خوبی در انتظار این محصول نخواهد بود و ایران نیز مانند اسپانیا باید جایگاه خود را به کشور دیگری بدهد و زعفران ایرانی کم کم از بین خواهد رفت.

عضو شورای ملی زعفران همچنین درباره وضعیت بانکی و انتقال ارز گفت: گرچه وضعیت پسابرجام و توافقات بانکی برای مبادلات پولی انجام شده اما صادرکنندگان همچنان در انتقال پول خود از یک کشور خارجی به ایران با مشکل مواجه هستند و در این میان دلالان، صادرکنندگان را به اسارت درآورده و با منافع آن‌ها به نفع خود بازی می‌کنند.