۰ نفر

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار:

قاچاق میوه از گلوگاه ها کنترل شود

۵ مهر ۱۳۹۵، ۹:۰۴
کد خبر: 147886
قاچاق میوه از گلوگاه ها کنترل شود

این روزها با ورود نوبرانه میوه نارنگی به مغازه‌ها متوجه می‌شویم که قیمت اختصاص یافته به این میوه اصلا قابل توجیه نیست. همچنین نارنگی قاچاق در بازار زیاد شده است، به‌طوری که در محافل دولتی پذیرایی از مهمانان با این میوه قاچاق و وارداتی صورت می‌گیرد.

به گفته رئیس شورای بخش مرکزی شهرستان ساری اکنون در فصل تولید مرکبات، کشاورزان مازندرانی با معضل بزرگی مواجه هستند. درحالی که نارنگی ژاپنی تازه‌خور از کشاورز 800 تا 1200 تومان خریداری می‌شود اما همین محصول در پایتخت به مبلغ 7 تا 12 هزار تومان به فروش می‌رسد.مهدی مرتضوی عنوان کرده است که وقتی مرکبات را از کشاورز ارزان می‌خرند، این انتظار وجود دارد که با قیمت کمتری در اختیار مشتری قرار گیرد. از دولت انتظار داریم در این زمینه وارد شود تا کشاورزان تا این اندازه متضرر نشوند. با وضعیت این‌چنینی کشاورزی، نمی‌توان انتظار داشت کشاورزان به فعالیت خود در این حوزه ادامه دهند.سوال این است:  مگر هزینه حمل‌ونقل تا تهران چه اندازه است که مرکبات را با این قیمت نازل از کشاورز می‌خرند اما تا 7 برابر قیمت خریداری شده در بازار می‌فروشند؟

نارنگی 12 هزار تومانی قاچاقی وارد کشور می‌شود

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار در گفتگویی گفت: باتوجه به اینکه واردات مرکبات به کشور ممنوع است اما متاسفانه نارنگی با حجم بالایی به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و به قیمت هر کیلو 12 هزار تومان به فروش می‌رسد. یک مدت بسیار کوتاه با آتش زدن میوه‌های قاچاق موجود در بازار، این دسته از میوه‌ها نه اینکه به بازار وارد نشود، بلکه از رویت مردم خارج شد اما حتی در آن زمان نیز همچنان در حاشیه بازار وجود داشت.

حسین مهاجران در واکنش به اینکه قیمت فروش نارنگی مازندران در بازار تهران چند برابر قیمت خرید است، اظهار کرد: نارنگی‌های سبز محلی در میدان تره‌بار کیلویی 1500 تومان است و در مغازه‌ها نهایتا تا 2 هزار تومان عرضه می‌شود و بیشتر از 2 هزار تومان نیست. همچنین یک نوع نارنگی پیش‌رس میاگاوا بین 2500 تا 4 هزار تومان است و در مغازه‌ها نهایتا تا 6 هزار تومان به فروش می‌رسد. رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار تهران در ادامه این مطلب اظهار کرد: نارنگی اگر 12 هزار تومانی باشد، وارداتی است و واردات در این زمینه قانونی نیست و قاچاق است.

اکنون قاچاق میوه خیلی کم شده است ولی هنوز قاچاق لیموترش، پرتقال مصری، زغال‌اخته ارمنستان، آووکادو و تمشک همچنان وجود دارد. مهاجران با بیان اینکه داخل میدان تره‌بار اگر میوه قاچاق رویت کنند، کشف می‌شود و روزانه هم نظارت انجام می‌شود، گفت: مقدار قابل توجهی از میوه‌های قاچاق نیز از بین برده می‌شود. اگر بخواهیم به‌صورت قطعی با قاچاق میوه برخورد کنیم، باید جلوی آنها را در مرزها بگیریم. مهاجران توضیح داد: میوه‌های قاچاق توسط دلالان در میدان توزیع می‌شود. خریداران، میوه‌های قاچاق را در میدان از دلالان خریداری می‌کنند و فروشنده هم به‌خوبی می‌داند که تنها در میدان می‌تواند میوه‌های قاچاق را به خریدار بدهد.

ضرورت کنترل قاچاق میوه از گلوگاه و مبدا

وی ادامه داد: برای برخورد با قاچاق میوه باید گلوگاه و مبدا قاچاق را کنترل کرد نه اینکه پس از پخش و توزیع میوه‌های قاچاق، دیگران را متهم کرد. به گفته این فعال صنفی، لیموترش سه کشور برزیل، آفریقا و ترکیه با قیمت 12 هزار تومان، پرتقال مصر با قیمت 7 تا 9 هزار تومان، گلابی چین با قیمت 16 هزار تومان، سیب فرانسه با قیمت 17 هزار تومان و انار آفریقا کیلویی 40 هزار تومان به فروش می‌رسد.

ورود زغال‌اخته ترک به بازار داخل

این فعال صنفی با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید میوه در ترکیه بسیار پایین است و به همین دلیل این محصولات به ایران قاچاق می‌شود، از ورود زغال‌اخته ترک به بازار داخل خبر داد.

حسین مهاجران با بیان اینکه میوه‌های داخلی عرضه شده به بازار از کیفیت خوبی برخوردار هستند و استقبال خوبی از آنها می‌شود، درباره آخرین وضعیت توزیع میوه‌های ممنوعه خارجی اظهار داشت: درحال حاضر عمده میوه‌های خارجی موجود در بازار شامل پرتقال، لیموترش، آووکادو و زغال‌اخته است. وی با اشاره به اینکه پرتقال‌های خارجی موجود در بازار مصری هستند، گفت: لیموترش‌های ممنوعه نیز از ترکیه، آفریقا و برزیل وارد می‌شوند ، ضمن اینکه واردات آووکادو و زغال‌اخته هم از ترکیه انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار با بیان اینکه ارزان‌ترین تولید میوه در دنیا مربوط به کشور ترکیه است، اظهار داشت: قیمت تمام شده تولید میوه در ترکیه نسبت به ایران بسیار کم بوده  و این درحالیست که میوه‌های وارداتی از این کشور، با قیمتی بسیار گران‌تر از تولیدات داخلی به فروش می‌رسند.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار اظهار داشت: من نمی‌دانم چرا عده‌ای حاضرند که محصول و میوه ایران که نمونه ندارد مانند سیب گلاب با قیمت 6 هزار تومان را رها کرده و سیب ترش فرانسه با قیمت سه برابر را تهیه کنند. مهاجران همچنین قیمت سایر محصولات را متعادل خواند و گفت: پیاز از کیلویی 300 تا 800، گوجه با قیمت 400 تا 1200، هندوانه کیلویی 400 تا 800 و طالبی با قیمت 600 تا 1500 در بازار عرضه می‌شود.