۰ نفر

سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی هنوز بحرانی نشده است!

۳۰ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۳۰
کد خبر: 146815
سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی هنوز بحرانی نشده است!

عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به تشریح عمده ترین دلایل سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی پرداخت و گفت: البته هنوز سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی به مرحله بحرانی نرسیده اما زمانی که شاخص‌های رتبه‌بندی برای کارت‌های بازرگانی تعریف نشود، این مشکلات ادامه دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، جهانبخش سنجابی شیرازی گفت: تجار صاحب نام و واردکنندگانی که واردات‌شان برای ایجاد ارزش افزوده در داخل است کمتر به سمت استفاده از کارت بازرگانی دیگران می‌روند.

وی افزود: اما بعضی افراد به دلایل مختلف از راه‌های غیر شفاف برای واردت‌شان استفاده می‌کنند و برخی مسائل زمینه را برای استفاده از این راه‌ها بیشتر فراهم می کنند.

این کارشناس اقتصادی درباره مهمترین دلایل خرید و فروش کارت‌های بازرگانی و سوء استفاده از این کارت‌ها گفت: مهمترین دلایلی که باعث این رویه شده این است که واردکنندگان نمی خواهند برای واردات نوع خاصی از کالا شناسنامه دار شوند. همچنین زمینه‌هایی که برای فرار مالیاتی و استفاده از برخی معافیت‌های خاص در ایجاد این مسئله تاثیرگذار بوده است.

سنجابی شیرازی ادامه داد: البته واقعیت این است که این مسئله سوء استفاده از کارت های بازرگانی هنوز به مرحله بحران نرسیده است ولی اکنون در شرایطی قرار دارد که به اصلاح نیاز دارد که یکی از اقدامات مثبت در این راستا بخش نامه اخیر گمرک و اخذ چهار درصد مالیات علی الحساب از واردات است که یکی از اثرات و کارکردهایش می تواند کاهش تمایل برخی افراد به واردات غیر شفاف باشد ضمن آنکه برخی دارندگان کارت های بازرگانی به راحتی حاضر نخواهند شد مسئولیت واردات کالاهای دیگران را بپذیرند.

عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره دلایل مخالفت برخی اعضای اتاق بازرگانی با بخش‌نامه اخیر گمرک گفت: دلایل مخالفت اعضای اتاق بازرگانی بیشتر نگرانی از افزایش هزینه های سربار است،  ولی هیچ یک از مخالفان  نمی توانند مدعی باشند که این بخش نامه نمی تواند تاثیر مثبتی در رویه غلطی که در سنوات گذشته برای کارت های بازرگانی پیش آمده، داشته باشد.

به گفته وی، تا زمانی که شاخص های مشخصی برای رتبه بندی کارت های بازرگانی تعریف نشود مشکلات مربوط به کارت های بازرگانی ادامه خواهد داشت.

سنجابی شیرازی اظهار کرد: این ضرورت وجود دارد که هیات نظارت بر اتاق های بازرگانی و خود بازرگانی ایران که مرجع صدور کارت های بازرگانی است و همچنین سازمان توسعه تجارت بهترین الگو را در نظر بگیرند تا حداقل هایی برای کارت بازرگانی فراهم شود؛ حداقل هایی که بر اساس واقعیت های ملموس فضای کسب و کار باشد.