۰ نفر

رکود تولید میگو در سه ماهه اول ۲۰۱۵

۲۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۲۹
کد خبر: 145919
رکود تولید میگو در سه ماهه اول ۲۰۱۵

با توجه به گزارشی که وضعیت تولید میگو را در سال 2015 بررسی کرده است، باید گفت به طور کلی ژانویه و مارس در دوره مذکور، یک دوره رکود در تولید میگو به شمار می روند و حجم تولید این ماده غذایی در سه ماهه اول سال، به مراتب پایین تر از دیگر ماه هاست، البته در مناطق آسیایی رشد میگو در ماه های مذکور متوسط بوده و در این میان تایلند رشد مثبتی را نشان داده است.

در هند نیز تولید میگوی پرورشی در سه ماهه اول سال روند متوسطی را طی کرده است، به گونه ای که تولید میگوی وانامی در غرب بنگال 70درصد بوده و میگوی ببری سیاه نیز به 30درصد رسیده است. ویتنام نیز از جمله کشورهای آسیایی است که تولید میگوی آن در سه ماه اول سال کاهش یافته بود و در مقابل واردات میگوی خام منجمد در سال مذکور در آن کشور رشد داشته است. همچنین جالب است بدانید کشور چین، بزرگ ترین تولیدکننده ماهی پرورشی در سال 2015 بوده است. البته لازم به ذکر است که شیوع بیماری EMS در میان میگوهای پرورشی از جمله دلایل اصلی رکود این بازار در کشورهایی مانند چین، ویتنام و تایلند بوده که تولید این میگو را با چالش مواجه کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز ، وضعیت پرورش میگو در آمریکای لاتین با توجه به شیوع بیماری EMS با چالش هایی روبه رو شده است که البته تا حدی موفق به مهار آن شده اند، خصوصا در مکزیک تولید میگو در سال 2015 رشد چشمگیری داشته است به 8.982تن رسیده است، به طوری که یک افزایش 35درصدی را نسبت به سال نشان داده است.

چرخه اقتصادی میگو در بازار بین المللی

از آنجایی که مصرف غذاهای دریایی در سال های اخیر با استقبال بی سابقه ای از سوی مصرف کنندگان جهانی آن روبه رو شده است، بازار این ماده غذایی، با وجود رکودها و چالش های موجود در آن، همچنان چرخه اقتصادی قابل توجهی را در بازار بین المللی رقم زده است. به طوری که با توجه به گزارش های ارائه شده توسط محققان اقتصادی، حجم فروش میگو در سه ماهه اول سال 2015 در بازار بین المللی در مقایسه با سال قبل افزایش و این درحالی است که قیمت صادراتی میگو بین 20 تا 30 درصد در مقایسه با سه ماهه اول سال 2014 کاهش یافته است.

روند وارداتی میگو

واردات میگو بیشتر در ایالات متحده آمریکا و کانادا افزایش پیدا کرده است. همچنین در برخی از بازارهای اتحادیه اروپا مانند اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، انگلستان، هلند و آلمان صادرات این غذای دریایی افزایش پیدا کرده است.

ژاپن نیز از جمله کشورهای آسیایی است که در سه ماهه اول سال 2015 حجم واردات میگوی ضعیفی را داشته ولی در اوایل آوریل همان سال حجم واردات آن افزایش یافته است. چین و استرالیا نیز از جمله کشورهایی هستند که حجم وارادات آنها از میگو در سال 2015 پایین بوده است و در مقابل کشورهایی مانند جمهوری کره، هنگ کنگ، مالزی، تایوان در چین و سنگاپور افزایش واردات میگو را در سال مذکور داشته اند.

روند صادرات میگو

با توجه به آمار ارائه شده در سال 2015، اکوادور با 80هزار و 600تن میگو تولید 80.600تن میگو، نخستین صادرکننده بزرگ جهانی میگو در سه ماهه اول سال مذکور بوده و هند با تولید 75000 تن، دومین صادرکننده بزرگ این غذای دریایی محسوب می شد. شایان ذکر است حجم صادرات میگو در هند به خاور میانه در سال گذشته افزایش یافته است. همچنین صادرات میگو در دوره مذکور در کشورهای اندونزی و تایلند با تولید 34800 تن تا حدود 10درصد افزایش یافته و این درحالی است که صادرات میگوی چین در دوره مذکور کاهش پیدا کرده است.

چالش های ویتنام در صادرات میگو

ویتنام که از جمله صادرکنندگان مهم میگو در سطح جهان بوده است، در سال گذشته چالش هایی را در این بازار پشت سر گذاشته است. جالب است بدانید صادرات ویتنام در سه ماهه اول 2015 به ایالات متحده آمریکا و ژاپن کاهش یافته و این درحالی است که صادرات این کشور به اتحادیه اروپا، کانادا، جمهوری کره و چین در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

محققان معتقدند که کاهش صادرات ویتنام در سال گذشته به دلیل شیوع آلودگی آتنی بیوتیک در تولید میگو بوده است که باعث شده صادرات این کشور به ایالات متحده آمریکا و ژاپن به ترتیب 56درصد و 27.6درصد کاهش پیدا کند.

همچنین صادرات این کشور در دوره مذکور به اتحادیه اروپا نیز 3.1درصد کاهش یافته است. جالب است بدانید که طی ماه های ژانویه تا مه  2015، ایالات متحده آمریکا 25دسته، ژاپن هفت دسته و اتحادیه اروپا چهاردسته از میگوهای تولید ویتنام را به آن بازگردانده اند.