۰ نفر

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

صادرات دام زنده برای تنظیم بازار داخل کاهش یافت

۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۶:۲۶
کد خبر: 145005
صادرات دام زنده برای تنظیم بازار داخل کاهش یافت

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای صادرات دام زنده ممنوعیتی ایجاد نشده بلکه کاهش صادرات آن برای تنظیم بازار داخلی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، عبدالمهدی بخشنده امروز(شنبه) در حاشیه چهارمین گردهمایی سراسری کشت های پاییزه سال زراعی 96 - 95 در پاسخ به پرسش ایرنا درباره وضعیت بازار گوشت قرمز و عدم کارایی بازرگانی وزارت جهاد افزود: صادرات دام زنده به کشورهای همسایه متوقف نشده و وزارت جهاد نیز ممنوعیتی در این زمینه ایجاد نکرده است.

وی اظهار داشت: براساس گزارش ها، در برخی مواقع واردات دام زنده توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز اندکی کاهش می یابد که این نیز در کاهش روند صادرات دام زنده ایران بی تاثیر نیست.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که کاهش صادرات دام زنده باهدف ایجاد تمهیداتی برای تنظیم بازار گوشت قرمز کشور است.

نرخ گوشت منطقی می شود

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی درباره بالا بودن نرخ گوشت قرمز نیز گفت: اکنون هیچ کمبودی در زمینه تولید گوشت قرمز کشور نداریم بلکه در سه سال اخیر با افزایش تولید نیز مواجه شده ایم.

بخشنده اظهار کرد: در زمان های خاصی از روزهای سال همچون عید قربان، به طور مقطعی قیمت گوشت افزایش می یابد که امیدواریم نرخ گوشت به قیمت واقعی بازگردد.

وی به قیمت واقعی هرکیلوگرم گوشت قرمز مصرفی در بازار برای مصرف کنندگان اشاره نکرد و ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه ها و دستمزد سالیانه به طور معمول باید مقدار اندکی نرخ محصولات تولیدی کشاورزان نیز افزایش یابد اما قیمت های بیش از اندازه، منطقی نیست و اکنون نمی توانم بدون مقایسه بگویم قیمت گوشت در بازار مصرف بالاست.

سالیانه بیش از 800 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید و برای تامین نیاز داخلی 10 درصد گوشت مورد نیاز نیز از خارج تامین می شود.

براساس آمارها سرانه تولید گوشت قرمز کشور برای هر نفر 10.5 کیلوگرم و سرانه مصرف آن 11.5 کیلوگرم و سرانه مصرف جهانی گوشت قرمز به ازای هر نفر بدون احتساب گوشت خوک 13 کیلوگرم است.

به گفته «حسن رکنی» معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در چهار ماه نخست سال نزدیک 500 هزار راس دام سبک به کشورهای هدف حاشیه خلیج فارس صادر شده و پیش بینی می شود نزدیک به یک میلیون راس دام کوچک تا پایان امسال صادر شود.