۰ نفر

امروز، انتخاب رئیس جدید اتاق بازرگانی

۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۵:۵۸
کد خبر: 143669
امروز، انتخاب رئیس جدید اتاق بازرگانی

مسعود خوانساری و غلامحسین شافعی دو گزینه احتمالی برای ریاست اتاق بازرگانی ایران هستند.

شافعی قبل از محسن جلال‌پور رئیس مستعفی اتاق بازرگانی ایران، به مدت یکسال و نیم ریاست اتاق بازرگانی را بر عهده داشت. در همان زمان خوانساری هم رقیب وی در انتخابات بود که در نهایت با 16 رأی بالاتر شافعی بعد از محمد نهاوندیان رئیس پارلمان بخش خصوصی شد. مسعود خوانساری هم که حدود دو سالی است رئیس اتاق بازرگانی تهران است تصمیم گرفته مجدداً رقابتی تنگاتنگ با رقیب چهار سال پیش خود داشته باشد. می گویند فاصله رأی بین دو کاندیدای جدید اتاق بازرگانی ایران به دو الی سه نفر می‌رسد و واقعاً قابل پیش‌بینی نیست که کدام یک از اسامی یاد شده شانس ریاست اتاق را دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، انتخابات ریاست اتاق بازرگانی هر 4 سال یکبار صورت می‌گیرد اما چند سالی است که عمر ریاست‌ها به حدود دو سال رسیده است. محسن جلال‌پور به دلیل مشکل قلبی 10 مرداد ماه از سمت خود کناره‌گیری کرد هر چند  برخی‌ها این استعفا را به مسائل سیاسی گره زدند و گفتند وی بعد از 14 ماه مجبور به رفتن شده است.

اعضای اتاق بازرگانی به کاندیداهای فعلی روی خوش نشان ندادند و معتقدند افراد دیگری هم بودند که کاندیدا شوند.اعضای اتاق خوانساری را منتسب به دولت می‌دانند و می‌گویند وی از خانواده بخش خصوصی نبوده است (وی پیش از این رئیس سازمان حمل و نقل پایانه‌ها بود) و نمی‌داند یک فعال اقتصادی با چه چالش‌هایی روبه‌رو است. گروهی دیگر هم شافعی را به دلیل تجربه‌ای که در ریاست قبلی دارد گزینه مناسبی نمی‌دانند.عنوان شده است وی نگاه منفی به دولت دارد در صورتی که اتاق بازرگانی و دولت باید در جهت هم‌افزایی اقتصاد حرکت کنند. با این تفاسیر اسم شافعی و خوانساری برای ریاست اتاق بازرگانی نهایی شده است و این گمانه وجود دارد که مانند دوره قبلی یک نفر به نفع دیگری کناره‌گیری کند. زمان انتخابات دوره قبل مهرعلیزاده از کاندیداتوری کناره‌گیری کرد و در نهایت محسن جلال‌پور با 354 رأی، رئیس پارلمان بخش خصوصی شد،فردی که از رفتنش اعضای اتاق بازرگانی بسیار متأثر شدند.

امروز با مشخص شدن رئیس اتاق بازرگانی ایران دور جدیدی از فعالیت‌ها شروع خواهد شد؛ مدتی است که اتاق بازرگانی به دلیل نداشتن مدیر نتوانسته جلسه شورای گفت‌و‌گویی دولت و بخش خصوصی را برپا کند.این امر حتی در رایزنی با هیأت‌های خارجی و انجام فعالیت‌های مشترک بخش خصوصی اثر گذاشته است. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به منظور ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن فعالیت می‌کند. در جلسات این اتاق نمایندگان دولت و بخش خصوصی شرکت می‌کنند.

رؤسای اتاق  در گذر زمان

پس از بحران‌های دوران انقلاب، علینقی خاموشی به عنوان نخستین رئیس اتاق ایران و تهران انتخاب شد. در آن زمان این دو اتاق کاملاً درهم ادغام شده بودند و اغلب هیأت رئیسه‌ آنها مشترک بودند. خاموشی در دوره‌های دوم، سوم و چهارم هم به عنوان رئیس اتاق تهران و ایران باقی ماند. خاموشی پس از ۲۳ سال از ریاست اتاق تهران کنار رفت و تا چهار سال پس از آن به عنوان رئیس اتاق ایران فعالیت می‌کرد اما سرانجام انتخابات دور ششم پایان دوران ریاست وی در اتاق ایران را رقم زد.در دوره ششم انتخابات اتاق ایران و سه سال از دوره هفتم محمد نهاوندیان توانست اکثریت آرا را به دست آورده و بر مسند ریاست اتاق ایران تکیه زند. پس از کناره‌گیری نهاوندیان، غلامحسین شافعی و پس از آن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی ایران بودند. رئیس مستعفی اتاق بازرگانی در آخرین سخنرانی خود در جمع اعضای بخش خصوصی گفته بود: اساساً رمز قدرت بخش خصوصی در اتحاد و همپوشانی است. در مدتی که قبول مسئولیت داشتم، هدف اصلی‌ام ارتقای جایگاه بخش غیردولتی و مردمی اقتصاد ایران در راستای اقتصاد مقاومتی وحول محور ارتقای جایگاه تشکل‌ها و در رأس آن اتاق‌ها بود.اصلاح تصویر بخش خصوصی و اتاق ایران در نزد افکار عمومی، تصمیم سازان و ذی‌نفعان از اهداف ما بود. گام‌های اولیه و محکمی در این زمینه برداشته شد ولی هنوز راه زیادی در پیش است.اتاق ایران قانوناً نماینده بخش خصوصی اما همزمان مشاور سه قوه در عرصه اقتصاد است. باید بدنبال تعامل مؤثر و سازنده با ارکان قدرت در راستای منافع نهایی بنگاه های ایرانی باشد؛ اتاق نه باشگاه سیاسی است و نه بخشی از حاکمیت و نه اپوزیسیون مقابل حاکمیت.