۰ نفر

وضع مقررات سخت صادرات را دشوار می‌کند

۲۸ مرداد ۱۳۹۵، ۱:۱۳
کد خبر: 140935
وضع مقررات سخت صادرات را دشوار می‌کند

مدیرکل دفتر صادرات کالای سازمان توسعه تجارت گفت:مهمترین موانعی که بر سر راه صادرات صنعت لوازم خانگی وجود دارد وجود برخی قوانین دست‌وپاگیر و بروکراسی برخی دستگاه‌های اجرایی است که باعث عدم تطابق وضعیت موجود با اهداف و برنامه‌های پیش‌بینی شده می‌شود.

محمود بازاری در خصوص ظرفیت تولید لوازم خانگی در کشور گفت: ظرفیت تولید لوازم خانگی در بخش انرژی‌بر و غیرانرژی‌بر و قطعات قابل توجه است و باید با نگاه به این توانمندی‌ها و طراحی‌های جدید در این صنعت که قابل رقابت با محصولات خارجی است، برنامه راهبردی صادراتی تهیه شود.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از میزان، مدیرکل دفتر صادرات کالای سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: مهمترین موانعی که بر سر راه صادرات صنعت لوازم خانگی وجود دارد وجود برخی قوانین دست‌وپاگیر و بروکراسی برخی دستگاه‌های اجرایی است که باعث عدم تطابق وضعیت موجود با اهداف و برنامه‌های پیش‌بینی شده می‌شود.

وی ادامه داد: صادرات انجمن لوازم خانگی به مشکلاتی از قبیل حذف استاندارد اجباری از سر راه صادرات به ویژه محصولاتی که دارای برند معتبر یا دارای برند مشترک با شرکت‌های خارجی هستند، استرداد به موقع مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان، کمک دولت به توسعه بازاریابی محصولات لوازم خانگی و تسهیبل فرایند تامین مالی بنگاه‌های فعال از سوی شبکه بانکی اشاره شد.

بازاری اظهار داشت: کمک به جذب سرمایه‌گذاران خارجی، تولید و صادرات مشترک با شرکت‌های معتبر ایرانی، تلاش رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای هدف برای بازاریابی و معرفی محصولات ایرانی، مدیریت تجارت بازارچه‌های مرزی در راستای حذف تاثیرات منفی بر صادرات لوازم خانگی نیز از جمله خواسته‌ها و پیشنهاد‌های انجمن لوازم خانگی بود.

بر این اساس، روز گذشته نیز ولی‌ا... افخمی‌راد اعلام کرد که در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان داخلی، واردات لوازم خانگی منوط به داشتن نمایندگی‌ رسمی شرکت‌های خارجی در ایران و ارائه خدمات پس از فروش است.

این تصمیم در راستای ساماندهی واردات لوازم خانگی و اجرای ماده چهار قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان از سه‌شنبه 26 مرداد به اجرا درآمد.