۰ نفر

علاقمندی ایران و چین بر گسترش مناسبات در همه سطوح

۲۶ مرداد ۱۳۹۵، ۲۱:۵۱
کد خبر: 140750
علاقمندی ایران و چین بر گسترش مناسبات در همه سطوح

رئیسان ایرانی و چینی شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور با ابراز علاقه بر برنامه ریزی مشترک برای گسترش همکاری ها در همه زمینه ها، بر ضرورت برداشته شدن موانع موجود در مسیر مبادلات تجاری تاکید کردند.

شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین روز سه شنبه در محل وزارت بازرگانی چین در شهر پکن برگزار شد که علاوه بر «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان به عنوان رئیس طرف ایرانی و «علی اصغر خاجی» سفیر ایران در چین؛ هیاتی متشکل از وزارت نفت، دستگاه های اقتصادی، صنعتی، بازرگانی، بانک ها، مجلس شورای اسلامی و همچنین نمایندگان بخش خصوصی نیز حضور داشتند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، طیب نیا در سخنان خود در این نشست تاکید کرد که ایران در چارچوب راهبرد مورد علاقه روسای جمهوری دو کشور، مایل به گسترش همه جانبه مناسبات در تمامی بخش ها بویژه توسعه همکاری های اقتصادی و زیربنایی همراه با رفع محدودیت های موجود با چین بوده و اجلاس امروز نیز در واقع به نوعی اجرایی کردن توافقات مورد نظر و بر طرف کننده موانع در همکاریهای دو کشور محسوب می شود.

طیب نیا یادآور شد که ایران و چین از گذشته های دور تاکنون با یکدیگر همکاری و مراوده داشتند و با رفع تحریم های ظالمانه علیه ایران این همکاریها می تواند ابعاد جدید و گسترده تری به خود بگیرد.

وی تصریح کرد که نگاه جمهوری اسلامی ایران به داشتن روابط با چین راهبردی است و نباید اجازه داد فراز و نشیب های سیاسی، اقتصادی، منطقه ای و بین المللی این روابط را تحت تاثیر خود قرار دهد.

رئیس طرف ایرانی شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین در عین حال یادآور شد که امروز روابط دو کشور فقط در بخش تجاری خلاصه نمی شود بلکه همکاریهای اقتصادی، اجرای پروژه ها و سرمایه گذاریهای مستقیم در حال تبدیل شدن به نقشی ممتاز در این روابط است.

با این حال او تاکید کرد که از ظرفیت هایی که بعد از رفع تحریم های ظالمانه علیه مردم ایران ایجاد شده، می بایست به شکلی بهتر و مناسب تر بهره گرفت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در همین رابطه بر لزوم برقراری روابط کارگذاری بین بانک های بزرگ دو کشور اشاره کرد که می تواند بسترهای لازم را برای توسعه فراهم سازد.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین همچنین به وجود برخی موانع بانکی برای اتباع و موسسات خصوصی ایرانی در چین اشاره کرد و از همتای چینی خود خواست که نسبت به رفع این موانع تلاش کند.

آمادگی تشکیل کمیته راهبردی پیش بینی شده در تفاهم نامه جاده ابریشم نوین توسط ایران که در جریان سفر سال گذشته «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین به تهران امضا شد، تامین مالی بلند مدت طرح ها، استفاده از فرصت های همکاری در حوزه های مختلف بویژه در بخش های راه آهن، انرژی، نیروگاه و صدور مجوز برای بازگشایی شعبه های بانک های ایرانی در چین؛ از دیگر محورهای سخنان وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در این نشست بود.

«گائو هو چنگ» (Gao Huchang) وزیر بازرگانی چین نیز در سخنانی با اشاره به برنامه دیدار سران دو کشور در تهران گفت: فرصت های قابل توجهی برای توسعه روابط ایجاد و به بهره برداری رسیده و هنوز هم عرصه های دیگری در بخش های مختلف وجود دارد که می توان با تنظیم برنامه های جدیدتر نسبت به توسعه آن اقدام کرد.

وی با اشاره به رفع تحریم ها علیه ایران یادآور شد: این اتفاق طی سال گذشته به خوبی شرایط سیاسی و اقتصادی ایران را تغییر داد و دولت چین از بابت این تحولات بسیار خرسند است.

«گائو» خاطرنشان کرد: از نشست پانزدهم کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در سال 92 ، تاکنون حجم همکاریها و مبادلات تجاری دو کشور چشمگیر و رو به توسعه بود و چین همواره ایران را به عنوان یکی از شرکای تجاری مهم برای خود تلقی می کند.

وزیر بازرگانی چین در این خصوص ادامه داد: بر اساس آمارهای رسمی موجود، چین در نیمه اول سالجاری میلادی 15 میلیون تن نفت از ایران خریداری کرده که نسبت به مدت مشابه قبل با رشد همراه بود. ضمن آنکه در زمینه سرمایه گذاری مستقیم در ایران توسط شرکت های چینی تا پایان ماه ژوئن (خرداد - تیر) آمارها نشان دهنده رقم 4 میلیارد و 180 میلیون دلار است.

وی یادآور شد همه این موارد به خوبی نشان می دهد که ایران و چین دوستانی قابل اعتماد برای یکدیگر هستند که این روابط خوب و مثبت می تواند همواره تداوم داشته باشد.

پیشینه مناسبات اقتصادی دو کشور نشان می دهد که رشد شتابان همکاری های تجاری ایران و چین سبب شده مبادلات دو کشور از 400 میلیون دلار سال 1994 به حدود 40 میلیارد دلار در سال 2013 و 51 میلیارد و 850 میلیون دلار در سال 2014 برسد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل - 2013 میلادی - با رشد همراه بوده است.

«گائو» همچنین از آمادگی کشورش برای اجرای طرح های عمرانی و اقتصادی مشترک خبر داد و گفت که پکن آماده همکاری های بیشتر در حوزه های انرژی و نفت است.

گفتنی است، در پایان نشست امروز یک یادداشت تفاهم همکاری میان «طیب نیا» و «گائو هو چنگ» رییسان ایرانی و چینی شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور به امضا رسید.

پیش از ظهر امروز نیز یک سند همکاری میان وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک صادرات و واردات چین (اگزیم بانک) به امضا رسید و قرار است سندی دیگر فردا چهارشنبه میان این وزارتخانه و بانک توسعه چین امضا شود.

«علی طیب نیا» که روز دوشنبه وارد پکن شد، فردا با معاون نخست وزیر چین دیدار و گفت وگو می کند و طرفین مهمترین مسائل مورد علاقه دو کشور را بررسی خواهند کرد.