۰ نفر

آخوندی: دولت به دنبال احیای سهم ایران از جهان است

۲۱ مرداد ۱۳۹۵، ۲۰:۱۳
کد خبر: 139886
آخوندی: دولت به دنبال احیای سهم ایران از جهان است

وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت به دنبال احیای سهم کشورمان از جهان است که این موضوع را در بخش حمل و نقل هم پیگیری می‌کند.

عباس آخوندی در جلسه شورای اداری استان قم که عصر پنجشنبه در تالار معصومیه فرمانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: برکسی پوشیده نیست که قم شهری شناخته شده در سطح جهان است و شاید جزو معدود شهرهای ایران باشد که از حوزه فرهنگ و سیاست، شهری جهانی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی با اشاره به اثراتی که قم در تحولات فرهنگی جهان دارد، ادامه داد: در دوران دفاع مقدس هم قم جزو شهرهایی بود که بسیار اثرگذار بود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قم شهری است با آرمان‌های بزرگ، گفت: دولت عمده‌ترین هدفی است که تا این لحظه تعقیب کرده، بازخوانی و بازیابی موقعیت ایران در سطح جهان در حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ است.

وی با اشاره به تعامل فعال و مثبت دولت با جهان ادامه داد: از این طریق تلاش می‌کنیم سهم ایران در جهان را احیا کنیم.

آخوندی با اشاره به موقعیت برتر کشورمان در برخی حوزه‌ها، گفت: به همین دلیل است که با مقاومت‌های بسیاری از سوی قدرت‌های دنیا رو به رو هستیم.

وی افزود: در این شرایط بسیار مهم است که با حفظ صلح و امنیت ملی، سهم خودمان را در جهان حفظ کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موقعیت ژئوپلتیک کشورمان، گفت: با این موقعیت در حوزه ارتباطات زمینی، هوایی، ریلی و رادیویی می‌توانیم سهم خوبی در جهان داشته باشیم اما امروز سهم ما آنچنان که باید نیست.

می‌توانیم هر روز ۱۵۰۰ پرواز از فراز کشور داشته باشیم

وی افزود: ما در بخش دریا که کرانه‌های کشورمان دروازه‌های ورود برای تمام کشورهای آسیای میانه است، با توجه به اتفاقاتی که در جنوب خلیج فارس رخ داد و تحریم‌هایی که صورت گرفت، نه تنها پهلوگیری کشتی‌های بزرگ را در سواحل ایران نداشتیم بلکه بارهایی که برای ایران می‌آمد در سواحل جنوب خلیج فارس تخلیه می‌شد و با کشتی‌های کوچک به ایران می‌آمد.

آخوندی با اشاره به اینکه همین مشکل در کریدورهای هوایی هم وجود دارد، گفت: ما از کشورمان می‌توانیم هر روز ۱۵۰۰ پرواز از فراز کشورمان داشته باشیم اما میزان این پروازها در دوره‌ای به یک سوم ظرفیت رسیده بوده و امروز به ۱۰۸۰ پرواز در روز رسیده بود.

وی بازتعریف کل شبکه حمل و نقل ایران را از سیاست‌های کلان کشور دانست و اظهار داشت: در پی این هستیم که شبکه حمل و نقل هوایی ایران را طوری تنظیم کنیم که تمام پروازهایی که می‌توانند از ایران عبور کنند، ایران را به عنوان آسمان امن انتخاب کنند که لازمه این کار نوسازی کل ناوگان هوایی کشور است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تهران باید به هاب هوایی منطقه تبدیل شود، ادامه داد: فرودگاه امام خمینی(ره) هاب هوایی طبیعی منطقه است و اگر این به امارات و قطر رفته آن مناطق یک انتخاب غیر طبیعی است. اگر ما در ایران بتوانیم آن فضای رقابتی را ایجاد کنیم، امکان بازگشت به ایران وجود دارد.

اهمیت نوسازی سیستم ناوبری هوایی

وی با اشاره به اهمیت نوسازی سیستم ناوبری هوایی، گفت: دنبال این هستیم که ناوگان هوایی داشته باشیم که بتواند در منطقه رقابت کند. ایران ایر زمانی پنجمین ایر لاین جهان بود و تحمیلی که قدرت‌های جهانی علیه ما داشته‌اند موجب شد که امروز ناوگان هوایی قابل رقابت نداشته باشیم و سهم‌مان را از صنعت هوانوردی جهان به دست بیاوریم.

آخوندی افزود: در زمینه شبکه جاده‌ای هم نیاز به ارتقای شبکه جاده‌ای داریم تا بتوانیم به یک کریدور ترازیتی تبدیل شویم.

وی با اشاره به اینکه شبکه ریلی ایران باید به شبکه ریلی آسیایی وصل شود، گفت: در سفر رئیس جمهور به باکو اصلی‌ترین موضوع شکل‌گیری همین کریدور بود که آذری‌ها، روس‌ها و هندی‌ها هم به دنبال فعال شدن آن هستند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت مسئله دسترسی به تکنولوژی‌های برتر، گفت: ریل در سطح دنیا در حال تحولات بسیار بزرگ است. شاید ۵۰ سال پیش سرعت متوسط ریل ۵۰ کیلومتر بود اما الان سرعت ۲۵۰ کیلومتر به بالا در بسیاری از کشورهای پیشرفته رایج شده است.

وی ادامه داد: وقتی به سمت ریل با سرعت بالا می‌رویم، کل سیستم حمل و نقل درون شهری و برون شهری متحول می‌شود و یک سبک زندگی دیگری خواهد بود.

آخوندی اظهار داشت: اگر ما می‌خواهیم فاصله انتهای تهران به ابتدای قم را طی ۲۵ دقیقه طی کنیم و بعد یک ساعت در شهر قم و تهران معطل شویم، بی فایده است و مبنای این طراحی باید طوری باشد که حمل و نقل به صورت کامل برون شهری و درون شهری دیده شود.

باید قطار سریع السیر به مراکز شهر برود

وی افزود: مبنای این قضیه این است که باید قطار سریع السیر به مراکز شهر برود تا بتواند به سیستم حمل و نقل سریع درون شهری متصل شده و جانشین سیستم حمل و نقل خودرویی شود.

وزیر راه و شهرسازی، راه آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان را یک اتفاق مهم برای قم ارزیابی کرد و ادامه داد: ابتدا طراحی این راه آهن از اصفهان به قم بوده اما وقتی این نقشه را نگاه کردیم دیدیم که نیاز به متصل شدن به تهران دارد و اینکه باید به مرکز شهرهای قم، تهران و اصفهان برود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته اتفاقی که برای این طرح افتاده بود در حد یک یادداشت تفاهم بود، افزود: اولین پروژه‌ای که بعد از برجام توانستیم تأمین مالی بین المللی کنیم همین پروژه بود که قرار داد امضا و ال سی فعال شد که نخستین کارگاه هم شکل گرفت.

به گفته آخوندی مردادماه آغاز شروع عملیات اجرایی قطار سریع السیر بوده که در ۱۴ ماه گذشته هم این طرح در فاز طراحی بوده است.

وی با اشاره به اهمیت نحوه اتصال شبکه راه قم به آزادراه حرم تا حرم، گفت: ورودی این آزادراه از قم وضعیت ناشایستی دارد که امیدواریم در سال جاری اصلاح شود.