۰ نفر

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی:

شکر بزودی ارزان می شود

۴ مرداد ۱۳۹۵، ۷:۲۴
کد خبر: 137092
شکر بزودی ارزان می شود

چند ماهی است که قیمت شکر، کام مصرف کنندگانش را تلخ کرده است.قیمت شکر که در حدود 2 هزار و 100 تا 2 هزا رو 300 تومان بود این روزها به 4 هزار تومان هم رسیده است.

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی قیمت منطقی هر کیلو شکر را کیلویی 2هزا رو 700 تومان می‌دانند اما اعضای انجمن و تولید‌کنندگان نرخ 2 هزا رو 500 تومان را معقول اعلام کردند. فروشندگان از کمبود شکر در بازار گلایه دارند و مسئولان دولتی از پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا خبر می‌دهند.با این تفاسیر تنها نکته‌ای که می‌ماند و همه بر آن اتفاق نظر دارند حضور دلالان و واسطه‌ها است.دلال‌هایی که شکر بازار را خریداری و به امید گران شدن احتکار کردند و البته توانستند در این مسیر به رکورد‌گیری خوبی هم برسند.خبرهایی چون بارندگی در مناطقی که تولید‌کننده شکر جهان هستند، افزایش جهانی قیمت شکر و افزایش تعرفه گمرکی این محصول باعث شد دلالان در این بخش به گونه‌ای سرمایه‌گذاری کنند که سودهای میلیاردی ببرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، علی قنبری مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره وضعیت شکر و اینکه چرا قیمت‌ها دستخوش تغییر شده است به خبرنگار ما گفت: واردات شکر به نحو مطلوبی در حال انجام است و به لحاظ ذخایر استراتژیک هیچ کمبودی وجود ندارد. از سویی در حال حاضر 55 هزار تن شکر از بندر امام در حال تخلیه است و تا آخر هفته 70هزار تن شکر دیگر وارد کشور می‌شود.

همچنین تا آخر ماه آینده قرار است 30هزار تن شکر وارد کشور شود. لذا با این حجم از واردات 155 هزار تن شکر ذخیره خواهد شد و این عدد با توجه به تولید داخلی و وارداتی که از سوی بخش خصوصی صورت می‌گیرد بیش از نیاز بازار است.هدف دولت این است که همواره عرضه بیش از تقاضا باشد تا قیمت‌ها تغییری نکند.

پیشی گرفتن عرضه از تقاضا

وی با بیان اینکه تاکنون دلیل منطقی برای افزایش قیمت شکر نیافته‌ایم اظهار داشت: برخی‌ها با دلال بازی می‌خواهند قیمت‌ها را افزایش دهند تا بواسطه رشد نرخ‌ها سودی عایدشان شود. اما تمام این دلال بازی‌ها با عرضه گسترده شکر پایان خواهد یافت و اجازه نمی‌دهیم سودجویان باعث برهم خوردن بازار شوند. ازاین رو هر فردی که شکر احتکار کرده باشد بزودی ضرر زیادی خواهد کرد چرا که تا 10 روز آینده قیمت بازار کاهش پیدا می‌کند و به قیمت واقعی می‌رسد.

قنبری با بیان اینکه در کنار واردات شکر توسط دولت بخش خصوصی هم واردات انجام می‌دهد ،تأکید کرد: بخش خصوصی اکنون بین 200 تا 300 هزار تن شکر دارد که با واردات جدید آنها این رقم سیر صعودی به خود می‌گیرد.در مقطعی به علت تعرفه گمرکی، مشکلات برزیل، بارندگی‌ها و افزایش جهانی قیمت شکر برخی‌ها از این فضا سوء‌استفاده کردند و قیمت‌ها را بالا بردند اما به این امر توجه نکردند که دولت ذخایر خوبی دارد.به عنوان مثال اکنون روزانه بین 7 الی 8 هزار تن شکر در بورس خرید و فروش می‌شود و طی این مدت میزان عرضه بیش از تقاضا بوده است.  معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: از آنجا که فروشندگان شکر متوجه شدند دولت می‌خواهد ذخایر استراتژیک و شکری که در بندر امام در حال تخلیه است وارد بازار کند از دو روز پیش اعلام کردند می‌خواهند موجودی‌های خود را وارد بازار کنند.بدین جهت حتی قبل از ورود شکر جدید قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.همچنین از چند روز آینده شکر تولید داخلی هم وارد بازار خواهد شد.

لذا این اطمینان را می‌دهم که تلاطم بازار بزودی از بین برود و دیگر دلالان در این بخش جایگاهی نداشته باشند.

قیمت منطقی شکر کیلویی ۲۷۰۰ تومان

در رابطه با بحث شکر حسن عباسی معروفان، معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی گفت: برخی دلالان عامل گرانی شکر هستند، چرا که با علم به اینکه قیمت جهانی شکر قدری افزایش یافته است، محموله‌هایی را خریداری کرده‌ و نگهداری می‌کنند تا در موقع مناسب و با افزایش قیمت بفروشند.

در حالی که این تخلف است و دستگاه‌های نظارتی باید نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند و آن را پیگیری کنند. وی با بیان اینکه در ماه گذشته ۱۳۰ هزار تن شکر از سوی بخش خصوصی و دولت در بورس کالا عرضه شده است، افزود: روزانه حدود 8 هزار تن شکر از سوی شرکت بازرگانی دولتی و بخش خصوصی در بورس کالا عرضه می‌شود، اما مشتری واقعی برای آن وجود ندارد و مشخص نیست دلالانی که این محموله‌های شکر را خریداری می‌کنند آن را کجا و چطور عرضه می‌کنند و به نظر می‌رسد که این محموله‌ها در جایی نگهداری و احتکار می‌شود.

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ادامه داد: شکر از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران کیلویی ۲۳۰۰ تومان و از سوی بخش خصوصی با توجه به رقابتی که وجود دارد در نهایت کیلویی ۲۴۰۰ تومان در بورس کالا عرضه می‌شود و بر این اساس قیمت منطقی این محصول در بازار نباید بیشتر از ۲۷۰۰ تومان باشد. عباسی معروفان تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۴۶۰ هزار تن شکر وارد شده و با توجه به افزایش ۱۰ درصدی تولید این محصول در سال‌جاری که به حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن خواهد رسید، هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد و انبارها پر از محموله‌های شکر است.