۰ نفر

معرفی استارتاپ‌های کلیدی متحول کننده سلامت

۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۲۲:۵۸
کد خبر: 293928
معرفی استارتاپ‌های کلیدی متحول کننده سلامت

این روزها با توجه به گسترش چشم‌گیر شرکت‌های فناوری‌سلامت محور در اروپا انتظار می‌رود که صنعت سلامت در آینده‌ای نزدیک دست‌خوش تغییرات زیادی شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، از تجزیه و تحلیل و برنامه‌ها، پوشیدنی‌ها و سنسورهای گوناگون گرفته تا هدست‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه، همگی دست به دست هم داده‌اند تا یک انقلاب هوشمند فناوری برای تغییر شکل سیستم بهداشت و فناوری‌های پزشکی (medtech) به‌خصوص در اروپا شکل بگیرد.
در حالیکه این استارتاپ‌ها به هیچ وجه به منظور کاهش فعالیت متخصصان مراقبت‌های بهداشتی راه‌اندازی نمی‌شوند اما در عین حال شیوه زندگی آنها را فقط کمی ساده‌تر می‌کنند و به کاربران خود کمک‌ها و راهنمایی‌های ویژه‌ای را ارائه می‌دهند.
در ادامه این گزارش به معرفی 10 استارتاپ ‌چالش برانگیز در حوزه سلامت خواهیم پرداخت.

KRY

KRY، در واقع نام یک استارتاپ سوئدی است که فقط توانسته است به میزان 66 میلیون یورو تأمین بودجه کند و هم‌اکنون نیز در حال افزایش و گسترش فعالیت خود در سطح جهانی است.
پس از دانلود محصول این استارتاپ، برنامه به کاربر اجازه می‌دهد تا وضعیت و علائم بیماری خود را توصیف کرده و حتی تصاویری را نیز آپلود کند و در نهایت به برخی از سوالات مربوط به وضعیت پزشکی خود نیز پاسخ دهد.
پس از انجام این کار کاربر باید یک قرار ملاقات برنامه‌ریزی شده را انتخاب کنید؛ سپس یک پزشک و یا متخصص روانپزشکی نیز وظیفه دارد هنگامیکه نوبت کاربر فرا می‌رسد یک مکالمه 15 دقیقه‌ای را با وی انجام دهند و در نهایت پزشک مربوطه یک پرونده پزشکی را نزد خود نگه می‌دارد.
به منظور جلوگیری از انتشار اطلاعات حساس بیماران، این اطلاعات به طور مستقیم در سیستم KRY ذخیره نمی‌شود؛ همچنین اگر پزشک تصمیم بگیرد که یک نسخه از این پرونده در اختیار بیمار قرار بگیرد بلافاصله پس از مشاوره آن را ارسال می‌کند.

Cera

این استارتاپ در سال 2016 تأسیس شده است و خدماتی مانند مراقبت در خانه از سالمندان افراد مسن و افرادی که نیاز به مراقبت شخصی دارند را به کاربران خود ارائه می‌دهد.
Cera، از طریق الگوریتم تطبیق سرا (Cera) و سیستم‌های برنامه‌ریزی خودکار، قادر به پاسخگویی به سوالات افراد در طول ساعت شبانه‌روز است و اغلب در 96 درصد موارد در همان روز ارائه درخواست مراقبت، فعالیت مراقبتی خود را آغاز می‌کند.
هزینه Cera نسبت به سایر شرکت‌های مراقبت سنتی به طور قابل توجهی پایین‌تر است و اجازه می‌دهد به میزان 50 درصد بالاتر از میانگین صنعت به کارمندان خود پرداخت کند و در عین حال قیمت مناسبی را نیز به مشتریان خود ارائه می‌دهد.
این استارتاپ تاکنون موفق به دریافت چندین جایزه از جمله مهم‌ترین نوآوری سال در زمینه سلامت دیجیتال، بهترین شرکت مراقبت در خانه لندن در سال 2018 و بسیاری موارد دیگر شده است.

Lifesum

Lifesum، در واقع یک استارتاپ سوئدی فعال در زمینه سلامت دیجیتال است که کاربران آن با استفاده از روانشناسی کاربردی و تکنولوژی کاربردی می‌توانند سالم‌تر زندگی کنند.
Lifesum که توسط شرکت Wired UK به عنوان یکی از پرطرفدارترین استارتاپ‌های استکهلم شناخته شده است، مبلغی بالغ بر 17 میلیون یورو را در اختیار دارد و توسط Nokia Growth Partners اداره می‌شود و یکی از قوی‌ترین اپلیکیشن‌های بهداشتی در اسکاندیناوی، آلمان، فرانسه و ایتالیا محسوب می‌شود.
هنریک ترستسنسون (Henrik Torstensson) مدیر عامل شرکت و مؤسس آن معتقد است که پیشگیری شاید بهترین درمان باشد اما با توجه به اینکه تغییر رفتار و سبک زندگی کار آسانی نیست، فعالیت این استارتاپ بسیار قابل توجه است چرا که به دنبال تغییر سبک زندگی کاربران خود است.

Qunomedical

این استارتاپ آلمانی توسط سوفی چانگ (Sophie Chung) و جرو گراف (Gero Graf) در سال 2015 در برلین تأسیس شده است.
این مرکز تخصصی مراقبت‌های بهداشتی خدمات پزشکی شامل دندانپزشکی، جراحی پلاستیک، چشم پزشکی، ارتوپدی و جراحی‌های کاهش وزن را به بیماران خود ارائه می‌دهد.
Qunomedical، در واقع این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌کند تا بیمارستان‌ها را براساس درمان مورد نیاز خود جستجو کنند.
بیمارستان انتخاب شده مؤظف است با ارائه توضیحات لازم هرگونه شک و تردید را تا قبل از عمل جراحی برطرف کرده و همچنین پوشش‌های بیمه‌ای خود را ارائه دهد.
Qunomedical، در تمام طول هفته و به صورت شبانه‌روزی خدمات شخصی مورد نیاز کاربران را به طور کامل ارائه می‌دهد و حتی یک شماره واتساپ را برای ارتباط با بیمار در قبل و بعد از جراحی قرار می‌دهد.

Selfapy

Selfapy، در واقع یک ابزار پشتیبانی درمانی است که توسط فارینا شولزفلد (Farina Schurzfeld) و نورا بلام (Nora Blum) در سال 2016 در شهر برلین در آلمان تأسیس شده است.

این استارتاپ فناوری‌سلامت محور نه تنها بر حمایت از کاربران انفرادی تمرکز می‌کند بلکه همچنین برای شرکت‌ها و کارکنان آنها به منظور کمک به افرادی که در بحران روانشناختی، حرفه‌ای یا شخصی هستند، نیز فعالیت می‌کند.
Selfapy با مراحل ساده و از طریق یک پلت‌فرم کار می‌کند و به طور کامل ناشناس است و بسیاری از دوره‌های 9 هفته‌ای که بر ناپایداری‌های ذهنی متمرکز است را ارائه می‌دهد.

YAS-life

این استارتاپ آلمانی، یکی دیگر از بزرگترین اپلیکیشن‌های مبتنی بر بهداشت و تناسب اندام در برلین است که در سال 2016 توسط مگنوس کوبل (Magnus Kobel) و سقیب حنیف (Saqib Hanif) تأسیس شده است.
YAS.life با ردیابی تناسب اندام کاربر از طریق یک برنامه بهداشتی که در تلفن همراه وی نصب می‌شود روند دستیابی به اهداف و سوابق فعالیت‌های کاربر را پیگیری می‌کند.

Oxford Heartbeat

این استارتاپ جدیدترین تکنولوژی برای جراحی‌های تهاجمی است؛ کاترینا اسپرانگر (Katerina Spranger)، بنیانگذار این استارتاپ می‌گوید: مشکل شناخته شده است اما در حال حاضر هیچ راه جالبی به منظور انتخاب بهترین استنت برای بیمار وجود ندارد و پزشکان بر اساس بررسی‌های چشمی برای انتخاب بهترین گزینه تصمیم‌گیری می‌کنند.
وی همچنین می‌گوید: این مشکل هر ساله هزینه‌های باور نکردنی مالی را به منظور انجام جراحی‌های اصلاح‌کننده به NHS تحمیل می‌کند.
به همین دلیل Spranger این مشکل را با ایجاد نرم‌افزاری که اسکن‌های پزشکی دو بعدی را به مدل‌های سه بعدی رگ‌های خونی جمجمه بیمار تبدیل می‌کند، برطرف کرده است که به موجب آن جراحان ممکن است انواع مختلف استنت را آزمایش کنند تا اطمینان حاصل شود که بهترین گزینه مناسب را برای هر بیمار انتخاب کنند.
بنیانگذار این استارتاپ امیدوار است که شیوه‌های سنتی حذف شده و همچنین عملیات غیر ضروری نیز کاهش یابند.

Bounce Works

این استارتاپ که بر حوزه سلامت روان جوانان تمرکز کرده است، توسط لوییس وینستوک (Louis Weinstock) در سال 2016 راه‌اندازی شد و موضوعاتی مانند دل‌سوزی یا غم‌خواری کردن، انعطاف‌پذیری احساسی و رفاه را به کاربران خود آموزش می‌دهد.
محصولات این استارتاپ سرگرم‌کننده و جذاب هستند؛ این استارتاپ لندنی مراحل پایانی خود را طی می‌کند اما به نظر می‌رسد در آینده اخبار خوبی از فعالیت‌های گسترده آنها به گوش برسد.

OurPath

استارتاپ انگلستانی OurPath است که در زمینه کمک به بیماران دیابتی نوع 2 فعالیت می‌کند.
این استارتاپ این امکان را برای بیماران خود فراهم می‌کند تا بیماری خود را کنترل کرده و از این طریق به کاهش و پیشگیری از علائم آنها کمک می‌کند.
OurPath، دستبندی را تولید کرده است که بر تعداد قدم‌های کاربران، الگوی خواب، ضربان قلب و وزن آنها نظارت می‌کند و تمام این اطلاعات را در بروزرسانی‌های زمان واقعی ارائه می‌دهد.
OurPath در سال 2014 تأسیس شد و در سال 2017 نیز به میزان نیم میلیون پوند سرمایه خود را افزایش داده است و همچنان رشد سریعی را تجربه می‌کند.

Echo

برنامه‌ای است که به کاربران اجازه می‌دهد تا با ساده‌سازی دستورالعمل‌هایی که پزشک به آنها ارائه می‌دهد آنها را به صورت منظم انجام دهند. کاربران نسخه مورد نیاز خود را به همراه آدرس متخصص عمومی به اکو ارائه می‌دهند و سپس اکو از طریق همکاری با NHS دیجیتال به سیستم‌های مختلف مورد نیاز برای تأیید این اطلاعات می‌پردازد و در نهایت توسط رویال میل (Royal Mail) به صورت رایگان به بیمار تحویل داده می‌شود.
این استارتاپ در سال 2015 تأسیس شد و سرمایه آن در حال حاضر به میزان 8.8 میلیون پوند افزایش یافته است.
تازه‌کارهای بسیار شگفت‌انگیزی گام‌های نوآورانه‌ای را در صنعت ایجاد کرده‌اند که از زمان انقلاب صنعتی دست نخورده باقی مانده بودند.
در کل، بخش بهداشت و درمان دارای جایگاه زیادی برای ایده‌های جدید و همچنین مبتدیان است که می‌توانند این صنعت را متحول کنند.
استارتاپ‌های فناوری‌سلامت محور به منظور ساده‌سازی فرآیند درمان کاربران و پشتیبانی از آنها در مواقع ضروری، بسیار حیاتی است.
همچنین این نکته کاملا درست است که این تازه‌واردان عرصه بهداشت باید سرمایه و وقت زیادی را در تحقیقات و آزمایشگاه‌ها سرمایه‌گذاری کنند تا قادر به ارائه محصولات قابل اعتماد به مشتریان خود باشند؛ اما قطعا در نهایت نتایج بسیار خوبی را دریافت خواهند کرد.