۰ نفر

آذری جهرمی:

حجم اقتصاد کشور از تلکام 400 هزار میلیارد ریال است

۲۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۱۶
کد خبر: 293623
حجم اقتصاد کشور از تلکام 400 هزار میلیارد ریال است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حجم اقتصاد کشور از صنایع مخابرات و اطلاع رسانی(تلکام) سالانه 400 هزار میلیارد ریال است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، محمد جواد آذری جهرمی روز جمعه در نشست با فعالان و شرکت های دانش بنیان استان بوشهر با بیان اینکه اکنون آمار مستندی از اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات نداریم، اظهار داشت که با ارزیابی های صورت گرفته بزودی سهم اقتصاد کشور از این حوزه مشخص می شود. 
وی بیان کرد: در حوزه تولید سخت افزار در معادلات اقتصادی دنیا شانس بالایی نداریم مگر اینکه برای کالایی استراتژیک در این حوزه همکاری کنیم. 
آذری جهرمی گفت: اقتصاد فناوری اطلاعات روز به روز در کشورهای پیشرفته در حال افزایش است که در این مسیر باید با برنامه ریزی های کلان با آنها هماهنگ شویم. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: با ترسیم برنامه میان مدت پنج ساله و بلند مدت 10 ساله، چشم انداز صنعت فناوری اطلاعات در کشور مشخص شده است. 
وی ادامه داد: با پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات در کشور پیش بینی شده سالانه 100 هزار شغل ایجاد شود. 
آذری جهرمی در ارتباط با اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات کشور گفت: جا برای کارهای فراوانی وجود دارد که با توجه به اقتصاد و اشتغال آن، این مهم بطور جدی در دستور کار است. 
وی اضافه کرد: در سفر به هند با توجه به قرار گرفتن پیشرفته ترین فریلنسرها در این کشور برنامه ریزی برای اتصال فریلنسرهای ایران به هند آغاز شده است. 
آذری جهرمی تاکید کرد: استانداردهای حوزه های فناوری اطلاعات باید به گونه ای باشد که با کنترل آزمایشگاه های مرجع اجازه ورود هر گونه کالایی را به کشور ندهیم. 
وی تاکید کرد: در این ارتباط راه اندازی و توسعه آزمایشگاه ها باید در مناطق نزدیک به گمرک صورت گیرد که استان بوشهر ظرفیت مهم توسعه در این زمینه است. 
آذری جهرمی در ارتباط با حوزه نرم افزار اظهارداشت: براساس اعلام غیررسمی، سالانه 200 میلیون صادرات نرم افزار داریم ولی صادر کنندگان آن برای افزایش نیافتن هزینه صادرات این محصول تمایل کمی به اعلام آن دارند. 
وی گفت: برای شرکت ها این شرایط سخت نیست که بخواهند ایده رقابتی بدست آورند و آن را جا بیندازند ولی تنها مشکل در این حوزه جذب سرمایه گذاری است که باید با اتصال به بازارهای بین الملل این مشکل را برطرف کنیم. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: با این وجود اتصال دولت به این حوزه به معنی رانت و فساد است و در حوزه داده های باز منطق این است که اقتصاد رانتی در حوزه فناوری اطلاعات شکل نگیرد. 
آذری جهرمی افزود: در این ارتباط آزاد سازی اطلاعات، آغاز شده و اکنون در پژوهشگاه فناوری اطلاعات پروژه هایی که با هزینه های دولت اجرا شده اطلاعات آن بصورت آزادانه در دسترس است و برای برخی از نهادها نیز این مهم در دستور کار قرار گرفته است.