۰ نفر

هشدار سامانه همتا به واردکنندگان گوشی‌های مسافری

۲۸ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۰۰
کد خبر: 286425
هشدار سامانه همتا به واردکنندگان گوشی‌های مسافری

کمیته اطلاع رسانی رسمی طرح رجیستری امروز در اطلاعیه‌ای خطاب به مسافرین، اصناف و بازرگانان اعلام کرد: سامانه همتا به طور مداوم در حال شناسایی تخلفات در ورود گوشی های مسافری است.

به گزارش اقتصادآنلاین، بنا بر اعلام این کمیته ؛ شناسایی گوشی‌های‌ تلفن همراه مسافری که ضوابط ورود گوشی تلفن همراه مسافری را رعایت نمی کنند و همچنین شناسایی تخلفات عامدانه برخی از افراد سودجو از اقدامات سامانه همتا در برخورد با متخلفین بوده است .

گمرک ایران چندی پیش اعلام‌کرده بود که در طرح رجیستری مسئولیت اظهار و اخذ حقوق ورودی و عوارض گمرکی بر عهده گمرک است و راستی آزمایی اطلاعات مسافران بر عهده سامانه همتاست .

بر همین اساس کمیته اطلاع رسانی رسمی طرح رجیستری اعلام کرده که از این پس، گوشی‌های مسافری که بدون رعایت قوانین مندرج در بخشنامه گمرک در سامانه اظهار کالای مسافری ثبت شوند، به سرعت توسط سامانه همتا شناسایی و در لیست کالاهای غیرقانونی قرار خواهند گرفت. بدیهی است مبلغی که در این سامانه به عنوان هزینه گمرکی پرداخته شده است نیز تحت هیچ‌عنوان به فرد متخلف مسترد نخواهد شد. این اطلاعیه در روز ۵ شنبه ۲۸ تیرماه ۱۳۹۷ صادر شده است .

گمرک ایران پیش از این اعلام کرده بود ، کلیه مسافران ورودی مکلفند حداکثر ظرف 30 روز از تاریخ ورود به کشور نسبت به ثبت IMEI تلفن همراه خود در سامانه اظهار گوشی تلفن همراه مسافری به آدرس اینترنتی http://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister اقدام نمایند .

بر اساس بخشنامه گمرک ، با رعایت مقررات مسافری و لحاظ کردن شرایط غیر تجاری ، مسافران ورودی صرفا یک دستگاه تلفن همراه را باید در سامانه ثبت کنند ‌. پس از انتقال اطلاعات از سامانه مسافری گمرک به سامانه همتا و راستی آزمایی اطلاعات مسافران در سامانه همتا می بایست یک دستگاه گوشی تلفن همراه مسافری برای هر مسافر ورودی رجیستری و فعال سازی شود که بر اساس اطلاعیه کمیته اطلاع رسانی رسمی طرح رجیستری مقرر شده این موضوع با جدیت در سامانه همتا دنبال شود .

مسافرین از طریق سامانه گمرک نسبت به پرداخت حقوق و عوارض و مالیات بر ارزش افزوده برای یک دستگاه تلفن همراه برای هر مسافر (حسب ارزش‌های گمرکی مندرج در سامانه) وفق مقررات مسافری اقدام می نمایند .

در صورت عدم اظهار تلفن همراه و عدم پرداخت حقوق ورودی و درج موارد فوق در سامانه مذکورامکان رجیستری تلفن همراه وجود نخواهد داشت و مسئولیت آن با مسافر است. 

گمرک ایران به واردکنندگان گوشی تلفن همراه مسافری و تجاری هشدار داده تا در ثبت کد شناسه بین المللی (IMEI) گوشی ها در سامانه گمرک دقت کنند چرا که در صورت هر گونه مغایرت و اشتباه در ثبت این کد در زمان اظهار با مشخصات واقعی گوشی تلفن همراه امکان فعال سازی و رجیستری در سامانه همتا وجود نخواهد داشت .

در حال حاضر جزئی ترین اطلاعات ترخیص در تمامی گمرکات به لحظه قابل رهگیری است و روشن و مشخص است که چه کالایی  به نام چه افرادی به تفکیک نوع کالا ، مجوزها ، وزن و ارزش از کدام گمرکات ترخیص و از طریق چه کامیونی به کدام انبار بارگیری و در آنجا تخلیه شده است.