۰ نفر

وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه دولت خبر داد؛

آخرین تصمیمات از نحوه تخصیص ارز برای بازار تلفن همراه

۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۲۰:۲۶
کد خبر: 286251
آخرین تصمیمات از نحوه تخصیص ارز برای بازار تلفن همراه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اقدامات این وزارتخانه برای تثبیت قیمت در بازار تلفن همراه، اظهار کرد: بر اساس اعلام تصمیم نهایی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تامین ارز گوشی‌های تلفن همراه با قیمت زیر ۳۰۰ دلار از گروه دو، مقداری تکلیف بازار تلفن همراه روشن خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره وارد کردن گوشی‌های موبایل با تعرفه بالا و پیگیری‌های وزارتخانه متبوعش در این زمینه، اظهار کرد: سخنگوی محترم دستگاه قضا در نشست خبری خود اعلام کرد که در این زمینه تعدادی را بازداشت کرده و روند بازپرسی و تشکیل پرونده در حال انجام است. تاکنون اطلاعاتی که دستگاه قضایی از ما خواسته در اختیار آنها قرار داده شده است و این خیلی خوب است که در کوتاه مدت و با جدیت، دستگاه قضا وارد عمل شده است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برنامه وزارت ارتباطات برای به تعادل رساندن بازار گوشی تلفن همراه، خاطرنشان کرد: طبیعتا موضوع تعادل بازار تلفن همراه مقدار زیادی به نرخ ارز وابسته است. در این زمینه بر اساس نامه‌ای که آقای شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت شب گذشته ارسال کردند برای گوشی‌های با قیمت زیر ۳۰۰ دلار ارز از گروه دوم از طریق سامانه نیما تامین خواهد شد، همچنین برای گوشی‌هایی با قیمت بالاتر از ۳۰۰ دلار نیز ارز از گروه سوم تخصیص داده خواهد شد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه انجام این اقدام مقداری تکلیف بازار را روشن می‌کند، افزود: در تامین نیازمندی‌های بازار بر اساس پیگیری‌هایی که انجام دادیم با دو موضوع مواجه شدیم؛ موضوع اول این بود که بخشی از تجهیزات مربوطه در گمرک قرار داشت. بر این اساس قرار شد که روند ترخیص آنها تسهیل و این تجهیزات در بازار عرضه و در اختیار متقاضیان نهایی قرار بگیرد.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: همچنین درباره بیش از ۱۰۰ هزار گوشی تلفن همراه که در حال توقیف هستند قرار شد که تعیین تکلیف صورت بگیرد و نحوه عرضه آنها به بازار مشخص شود. در این زمینه دستگاه قضا اعلام آمادگی کرده که از تصمیماتی که در کمیته ثبت تلفن همراه در خصوص نحوه واگذاری و عرضه این گوشی‌ها اتخاذ می‌شود، حمایت و در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام داد.

وی گفت: با این دو اقدام فکر می‌کنیم بتوانیم شرایط مناسبی فراهم کنیم و شاهد تثبیت قیمت در بازار تلفن همراه باشیم.

وزیر ارتباطات همچنین درباره زمان تحقق تثبیت در بازار تلفن همراه نیز اظهار کرد: جلسه مربوطه با حضور معاونین وزارت ارتباطات تشکیل شده و ان‌شاءالله طی هفته آینده شرایط مقداری با تثبیت بیشتری مواجه خواهد شد. ما پیش‌بینی کرده بودیم که طی ۱۰ روز بازار تلفن همراه متعادل می‌شود اما به دلیل طولانی شدن تصمیم‌گیری در بازار ارز این اتفاق اندکی با تاخیر مواجه شد.

آذری جهرمی درباره اظهارات رییس سازمان پدافند غیرعامل نسبت به بازدید خبرنگاران از یکی از طبقات ساختمان‌های وزارت ارتباطات و تبلیغاتی تلقی کردن این بازدید، اظهار کرد: طبیعتا زمانی کسی کار تبلیغاتی انجام می‌دهد جواب او را با کار تبلیغاتی می‌دهند؛ ادعای اینکه در طبقه نهم یکی از ساختمان‌های وزارت ارتباطات تجهیزاتی با کاربری اعلام شده وجود دارد ادعایی است که مخاطب نهایی تصور می‌کند که زمانی که با ذکر جزئیات موضوعی اعلام می‌شود حتما صحت دارد و آن را باور می‌کند.

وی تاکید کرد: آنها به جای اینکه بگویند اقدام وزارت ارتباطات تبلیغاتی بوده، باید پاسخ دهند که چرا آنها پیش از این اقدام چنین ادعایی مطرح کردند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه این فرآیند پینگ پونگی خیلی به مصلحت نیست، افزود: ما همچنان بر ادعای خود مبنی بر اینکه امکاناتی در اختیار آنها قرار ندادیم، هستیم و بنایمان نیز بر این بوده که به مردم بگوییم چیزی برای پنهان کردن از آنها نداریم. به هر حال تصمیم‌گیری درباره فعالیت دو نسخه از تلگرام تا زمان گذار در مرکز ملی اتخاذ شده و اینکه دو سه دستگاه برخلاف قانون درباره این تصمیم‌گیری صحبت کنند و به دولت تهمت بزنند همچنان مورد سوال است.