۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

حافظه جامد چیست و چگونه از آن محافظت کنیم؟

۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۹
کد خبر: 276207
حافظه جامد چیست و چگونه از آن محافظت کنیم؟

چند سالی است که حافظه‌های HDD (هارددیسک) جای خود را به SDD‌ها یا همان حافظه‌های جامد در سیستم‌های رایانه ای داده اند.

اقتصادآنلاین - محمد ممتازپور؛ SSD‌ها براساس مدارهای الکترونیکی طراحی شده اند؛ یعنی برخلاف HDD ‌ها در طراحی ساختار آن‌ها بخش متحرکی وجود ندارد و تمام فرآیند خواندن و نوشتن اطلاعات کاملا الکترونیکی انجام می‌‌گیرد و هر واحد حافظه آن می‌تواند چندین چرخه‌ خواندن و نوشتن را به صورت جدا مدیریت کنند.

به همین دلیل است که نوع محافظت از SSD‌ها متفاوت با HDD‌ها است و کاربران باید از نوع نگهداری این حافظه‌ها اطلاع داشته باشند.

مهمترین عامل مضر برای SSD‌ها ، گرامای بیش از حد است. دمای استاندارد برای SDD‌ها 40 تا 70 درجه سانتی‌گراد است. البته بسیاری از مدل‌ها در دمای بالاتر نیز به خوبی کار خواهند کرد؛ اما از عمر مفید آن‌‌ها کاسته خواهد شد. پس باید با استفاده از نرم افزار‌های مخصوص، از دمای حافظه‌های SSD مطلع شویم.

قطع یکباره جریان برق نیز می‌تواند آسیب جدی به SSD‌ها وارد کند. این عامل می‌تواند اطلاعات حافظه را پاک کند و اگر برای چندین بار تکرار شود، عمر حافظه را کاهش خواهد داد. بنابراین اگر اطلاعات رایانه برایتان مهم است، حتما از یک دستگاه‌ها ذخیره انرژی یا همان UPS استفاده کنید تا رایانه با قطع برق برای دقایقی روشن بماند .

حجم زیاد اطلاعات به مدت طولانی نیز می‌تواند از عوامل فرسودگی SSD‌ها باشد. به همین دلیل بهتر است هر از چند گاهی حافظه سیستم را بررسی کنید و اطلاعاتی که ضروری نیست را حذف و یا به یک حافظه خارجی منتقل کنید.

استفاده از نرم افزار‌های بهینه ساز ویندوز و حافظه‌های SSD نیز می‌تواند نقش تاثیر گذاری روی افزایش عمر دستگاه داشته باشد.