۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

«اعتیاد دیجیتال » شایع‌ترین بیماری عصر جدید/ تک فرزندان آسیب‌پذیرترین افراد جامعه/ وابستگی به دستگاه‌های رایانه‌ای چه مشکلاتی را به همراه می‌آورد؟

۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۰۲
کد خبر: 274533
«اعتیاد دیجیتال » شایع‌ترین بیماری عصر جدید/ تک فرزندان آسیب‌پذیرترین افراد جامعه/ وابستگی به دستگاه‌های رایانه‌ای چه مشکلاتی را به همراه می‌آورد؟

وابستگی به گجت‌ها و دستگاه‌های دیجیتال یکی از خصوصیات قرن معاصر است و امروزه همه مردم کم و بیش به دنیای صفر و یک وابستگی دارند.

اقتصادآنلاین - محمد ممتازپور؛ این وابستگی باعث شده تا با همه خوبی‌های اینترنت و دستگاه‌های رایانهای ، «اعتیاد دیجیتال» به تهدیدی برای جوامع تبدیل شود و روانشناسان درباره شیوع این معضل نوظهور هشدارهای جدی به دولت‌ها و خانواده‌ها می‌دهند.

به نظر می‌‌ رسد این معضل جهانی با توجه به جوان بودن جمعیت ، کشور ما را هم تهدید می‌کند و این تهدید با دیدن افراد موبایل به دست در جای جای کوچه و خیابان به وضوح به چشم می‌آید. 

براساس آمارها در حال حاضر از هر چهار کودک در جهان یک نفر به استفاده از دستگاه‌های رایانه ای اعتیاد دارد . البته اعتیاد دیجیتال سن و سال نمی‌شناسد و این روزها بیشتر افراد کوچک و بزرگ به نوعی وابستگی به دستگاه‌های دیجیتال به ویژه گوشی‌های هوشمند پیدا کرده اند. اما چه افرادی معتاد دیجیتال حساب می‌شوند و وابستگی بیش از حد به گجت‌ها چه مخاطراتی را به همراه دارد؟

الهه جهان خواه روانشناس بالینی در پاسخ به این سوال به اقتصادآنلاین گفت : نمی‌توان زمان خاصی را برای تعریف اعتیاد دیجیتال عنوان کرد ؛ چون افراد با توجه به نوع زندگی و کار خود زمان‌های متفاوتی را به استفاده از دستگاه‌های رایانه ای اختصاص می‌دهند .

به گفته وی اعتیاد دیجیتال برای هر فردی تعریف جداگانه ای دارد؛ به عنوان مثال نمی‌توان یک کارمند بانک را که روزانه حدود 8 ساعت با رایانه سروکار دارد را معتاد دیجیتال نامید .

جهان خواه اظهار کرد : برای تشخیص اعتیاد دیجیتال در افراد باید دید فرد چقدر از زمان آزاد خود را در اختیار اینترنت یا گجت‌های رایانه ای می‌گذارد و این عامل نیز در سنین مختلف ، متفاوت است.

این روانشناس ادامه داد : افرادی که استفاده از محصولات رایانه ای روی زندگی روزمره آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد و باعث می‌شود تا به وظایف کاری و خواب و خوراک خود کم توجهی کنند ، معتاد دیجیتال نامیده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه اعتیاد دیجیتال تاثیرات منفی بسیاری روی جسم و روان افراد می‌گذارد، گفت : مهمترین عامل منفی در معتادان دیجیتال ، ایجاد افسردگی و غضب خواهد بود که به مرور زمان در بیماران تشدید می‌شود و کار به جایی می‌رسد که بیمار مدت بسیار کمی‌را با افراد دیگر در دنیای واقعی می‌گذراند .

جهان خواه افزود : مشکلات جسمانی زیادی مانند تنبلی چشم یا مشکلات استخوانی نیز برای فرد به ویژه کودکان و نوجوانان به وجود می‌آید که متاسفانه بیشتر این مشکلات تا آخر عمر با بیمار خواهند ماند.

این روانشناس با اشاره به نقش خانواده‌ها در جلوگیری از ابتلا به اعتیاد دیجیتال افراد گفت: تجربه نشان داده است که تک فرزندان ، به دلیل نبود همبازی و همزبان ، بیشتر در معرض وابستگی به دستگاه‌های دیجیتال هستند که والدین باید بیشتر به این کودکان در استفاده از رایانه و دیگر دستگاه‌های دیجیتال حساسیت نشان دهند.

وی با بیان اینکه اعتیاد دیجیتال تنها مختص به کودکان و نوجوانان نیست اظهار کرد : افراد برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید بیشتر با افراد خانواده و یا دوستان خود ارتباط داشته باشند و بیشتر برای گفتگوی رودررو با یکدیگر وقت بگذارند و از سوی دیگر استفاده خود از دستگاه‌های دیجیتال را محدود کنند.