۰ نفر

رسیدگی شفاف‌تر به شکایت‌های مخابراتی با ثبت اطلاعات مکانی

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۰:۵۱
کد خبر: 272666
رسیدگی شفاف‌تر به شکایت‌های مخابراتی با ثبت اطلاعات مکانی

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران به سامانه رسیدگی به شکایت های مردمی قابلیت تعیین موقعیت مکانی را افزوده است تا پیگیری نارضایتی ها از خدمات ارایه شده در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات سرعت و شفافیت بیشتری یابد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، اعتراض های مردم نسبت به خدمات بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات همراه با عصر توسعه فناوری های نوین ارتباطی سبب شد سامانه پاسخگویی 195 در آذرماه سال 1392 راه اندازی شود.

این سامانه زیر نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران است که وظیفه نظارت بر عملکرد شرکت های فعال در ارائه خدمات بخش آی.سی.تی را برعهده دارد.

همان زمان «حسین فلاح جوشقانی» رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گفت: پس از راه اندازی این سامانه رسیدگی به شکایت ها سرعت می گیرد و هر 6 ماه یکبار نتایج رسیدگی به اطلاع مردم رسانده می شود.

در بخش معرفی این سامانه آمده است که هدف از راه­ اندازی آن «افزایش رضایت مشتریان زیرمجموعه­ های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق ارتباط با مشترکان نهایی» است.

همه مشترکان می­توانند با مراجعه به تارنمای www.195.ir یا تماس با تلفن گویای 195 و شماره پیامک 600195 یا نشانی رایانامه 195@ict.gov.ir، درخواست های خود را ثبت کنند.

از بیست و ششم اردیبهشت ماه نیز سامانه جدید ثبت و پاسخگویی به شکایت های مشترکان بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات مبتنی بر مکان نمای جغرافیایی راه اندازی شد.

وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین راه اندازی این سامانه گفت: سرعت توسعه فناوری اطلاعات و زیرساخت‌ها در کشور بسیار خوب است اما مردم از ما کیفیت را مطالبه می کنند.

«محمدجواد آذری جهرمی» افزود: با رونمایی از سامانه مبتنی بر نقطه جغرافیایی (در وزارت ارتباطات) از این پس اپراتورها در معرض نظارت عمومی مردم قرار می گیرند.

** مزیت های سامانه

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران هدف از این اقدام را بهبود کیفیت ارایه خدمات، نظارت موثرتر بر عملکرد ارایه کنندگان خدمات، تسریع در رفع مشکل شبکه‌های ارتباطی، پستی و فناوری اطلاعات عنوان کرد.

«مجید حقی» امکان ثبت شکایت براساس موقعیت جغرافیایی و نوع سرویس به تفکیک ارائه‌ کنندگان خدمات را از مزیت های سامانه جدید برشمرد.

حقی افزود: قابلیت افزودن مستندات شامل تصویر و صوت، امکان پیگیری شکایت با دریافت کد رهگیری و اعلام شکایت با روش های مختلف شامل تماس تلفنی، پست الکترونیکی و پیامک از امکانات سامانه است.

«در این سامانه با هدف تسریع در رفع شکایت‌ها، امکان دیدن شکایت سایر مشترکان از ارایه‌ کنندگان خدمات به صورت مکان نمای جغرافیایی و مشاهده نظر فنی ناظران وجود دارد».

** فرجام سخن

به نظر می رسد رصد میزان شکایت ثبت شده از اپراتورها یا سایر شرکت های خدمات‌دهنده به صورت برخط روی نقشه‌های جغرافیایی پیامدهایی همچون افزایش پاسخگویی شرکت ها و شفافیت بیشتر عملکرد آنها دارد و در ارزیابی مردم از اپراتورها یا سایر شرکت های خدمات‌دهنده تاثیرگذار است.

کمک به مکانیابی موقعیتی که مشترک درباره وضعیت آن گزارش کرده، یکی دیگر از ویژگی های این سامانه است. برای نمونه اگر در نقطه‌ای از یک جاده بین شهری اتصال به شبکه تلفن همراه، دچار نقصان یا قطعی شود کاربر به سادگی می‌تواند با جانمایی آن در این سیستم، به ناظر یا اپراتور برای حل مساله کمک کند.

ویژگی دیگر این سامانه، چند رسانه‌ای بودن آن با قابلیت انتقال متن، صوت، تصویر و ویدئو و تعامل راحت تر مخاطبان برای انتقال پیام است که شفافیت بیشتر اطلاعات را به همراه دارد.

سامانه جامع رسیدگی و پاسخگویی به شکایت از شبکه‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات و نرم افزار اندرویدی موبایلی آن روی درگاه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به نشانی https://crasac.ir در دسترس است.

اکنون با مراجعه به این سامانه می توان به چهار گزینه «ثبت شکایت، پیگیری شکایت، دیدن شکایت های دیگران و سایر راه های ثبت شکایت» دست یافت.