۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پایان پشتیبانی گوگل از سایت‌های ناامن/ پروتکلHTTP از لیست مرورگر کروم حذف می‌شود

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۳۷
کد خبر: 272612
پایان پشتیبانی گوگل از سایت‌های ناامن/ پروتکلHTTP از لیست مرورگر کروم حذف می‌شود

براساس اعلام گوگل نسخه جدیدی کروم دیگر از پروتکل HTTP پشتیبانی نخواهد کرد.

اقتصادآنلاین - محمد ممتازپور؛ در نسخه جدید مرورگر کروم دیگر خبری از قفل سبز رنگ در نوار آدرس نخواهد بود و با ورود کاربر به سایت‌های مبتنی بر پروتکل HTTP، هشداری مبنی بر ناامن بودن وب سایت به نمایش در خواهد آمد.

این اقدام قرار است در نسخه 70 کروم انجام شود و گوگل در تلاش است تا با این کار، امنیت گردش کاربران در فضای مجازی را بیشتر کند.

گوگل پیش از این به گردانندگان سایت‌های HTTP هشدار داده بود که  کروم به زودی این پروتکل را ناامن خواهد دانست و به این افراد توصیه کرده بود تا هرچه زودتر به پروتکل HTTPS مهاجرت کنند.

HTTPS چیست ؟

اطلاعاتی که در اینترنت رد وبدل می‌شود از یک پروتکل استاندارد به نام HTTP استفاده می‌کنند. این پروتکل یک استاندارد مورد توافق در وب جهانی است که برای دریافت و انتقال اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

HTTP زبان مشترکی بین مرورگر و سرور سایت مورد نظر ایجاد می‌کند تا انتقال اطلاعات به طور استاندارد انجام شود. اما مشکل پروتکل HTTP این است که رمزگذاری نشده است. بنابراین کسی که در میانه راه تبادل اطلاعات است می‌تواند با استفاده از ابزارهایی به نام sniffer اطلاعات رد و بدل شده اینترنتی کاربران را رصد کند؛ اما در پروتکل Https اطلاعات به طور رمزنگاری شده  بین وب سایت و کاربر منتقل می‌شود.

 در این حالت از کلیدهایی برای کد کردن استفاده می‌شود که تمام اطلاعات را به طور امن، رمزنگاری می‌کند. در این حالت کسی که در میانه راه تبادل باشد نمی‌تواند محتوای رد و بدل شده را بخواند، بلکه تنها متوجه می‌شود که کاربر در حال ارتباط با چه سایتی است.