۰ نفر

یک خانه تکانی نرم‌افزاری داشته باشید؛

رایانه‌ها را بهاری کنید/ روش‌هایی برای افزایش سرعت ویندوز

۵ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۵۵
کد خبر: 260235
رایانه‌ها را بهاری کنید/ روش‌هایی برای افزایش سرعت ویندوز

همه ابزارها و دستگاه‌های اطراف ما ، مانند موجودات زنده نیاز به توجه و رسیدگی دارند. رایانه ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و برای کارایی بهتر باید هر از چندگاهی به آن‌ها توجه و مشکلاتشان را برطرف کنیم.

اقتصاد آنلاین - محمد ممتاز پور؛ همه کارشناسان و افراد اهل فن معتقدند که به رایانه‌های رومیزی و لپ‌تا‌پ‌ها باید حداقل ماهی یکبار هم که شده رسیدگی کرد و فایل‌های درهم‌ریخته را بررسی و مرتب کرد ؛ اما واقعا چند نفر از ما هر ماه اینکارها را انجام می‌دهیم؟

حالا که کمی از تعطیلات نوروز گذشته و آن تب‌وتاب‌های اولیه تمام شده است، بد نیست به رایانه و لپ‌تاپ روی میز که یکسال و یا حتی بیشتر بدون کوچکترین توجهی ، نیازهای دیجیتالی ما را بر طرف کردند نگاهی داشته باشیم تا در سال جدید در سلامت کامل به کار خود ادامه دهند. در این مطلب قصد داریم تا به ضروری ترین کارهای رایانه‌های ویندوزی بپردازیم و یک خانه تکانی نرم‌افزاری داشته باشیم.

پاک کردن اطلاعات بی‌مصرف

برای سبک‌سازی اطلاعات ذخیره شده در هارددیسک روی درایو مورد نظر راست کلیک و properties را انتخاب کنید. سپس روی Disk Cleanup کلیک کنید و منتظر بمانید تا بررسی‌های اولیه انجام شود. بعد از اتمام این مرحله در قسمت files to delete همه گزینه ها را انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید و منتظر بمانید تا عملیات پاک‌سازی انجام شود.(توجه داشته باشید که با این کار تمامی فایل‌های موجود در سطل‌زباله برای همیشه حذف می‌شود). این کار را برای همه درایوها انجام دهید.

برطرف کردن مشکلات هارددیسک

بعد از سبک‌سازی هاردیسک اولین کاری که برای یک رایانه با سیستم‌عامل ویندوز ضروری است ، بررسی و رفع مشکلات هارد یا همان بدسکتورها است.

برای این کار باید روی درایو مورد نظر راست کلیک کرده و گزینه properties  را انتخاب کنیم و به تب tools برویم و سپس گزینه check now را در ویندوزهای 7 یا XP انتخاب کنیم . این گزینه در ویندوزهای 8 و 10 با نام check نشان داده می‌شود.

بعد از انتخاب این گزینه پنجره‌ای بار می‌شود ، در آن هر دو گزینه را انتخاب و  روی start کلیک کنید تا مراحل اسکن‌دیسک آغاز شود. اگر این کار را برای درایوی که ویندوز در آن قرار دارد انجام دهید ، برنامه از شما می‌خواهد که رایانه را مجدد راه‌اندازی کند و بهتر است این اجازه را به آن بدهید.

بعد از اتمام این کار ، تمام مراحل را برای تک تک درایو‌ها انجام دهید تا مشکلات هاردیسک به طور کامل از بین برود و اطلاعات ذخیره شده از معرض خطر دور شوند.

مرتب‌سازی اطلاعات

اطلاعات ذخیره شده روی هارددیسک پس از مدتی نامرتب می‌شوند و اصطلاحا به این عمل از‌هم گسیختگی فایل‌ها می‌گویند که باعث کندی در یافتن اطلاعات توسط ویندوز می‌شود . مایکروسافت برای برطرف کردن این مشکل نرم‌افزاری را در ویندوز گنجانده تا با اجرای آن بتوان فایل‌های گسیخته را پیدا و مرتب کرد. این نرم‌افزار Disk Defragmenter نام دارد که می‌توانید با تایپ نام آن در قسمت جستجوی ویندوز آن را اجرا کنید.

در این نرم‌افزار تمامی درایوها نشان داده می‌شود و با انتخاب هر درایو و فشردن دکمه Defragment عملیات یکپارچه‌سازی فایل‌ها انجام می‌شود . بهتر است در زمان اجرای این برنامه از نرم‌افزار‌های دیگر استفاده نکنید.

شاید همه اجرا کردن همه این مراحل زمان‌بر باشد و چند ساعت وقت ببرد ؛ اما مطمئن باشید که این کارها برای سلام تجهیزات رایانه و اطلاعات ذخیره شده در هارددیسک اهمیت زیادی دارد و بعد از اتمام همه مراحل ، سرعت دستگاه شما، تفاوت زیادی با قبل خواهد کرد ؛ ضمن آنکه عمر مفید قطعات نیز افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

در پایان توصیه می‌شود که همه این مراحل را هر از چند ماهی انجام دهید تا سیستم دیجیتال شما همیشه به بهترین شکل ممکن دستورات را اجرا کند.