۰ نفر

خانه هوشمند پیش‌نیاز شهرهوشمند و اقتصاد دیجیتال

۳ فروردین ۱۳۹۷، ۲۲:۰۳
کد خبر: 260069
خانه هوشمند پیش‌نیاز شهرهوشمند و اقتصاد دیجیتال

مدیریت مصرف سوخت، مصرف صحیح آب و در یک کلام تعیین بهترین زمان برای استفاده بهینه از امکانات تنها بخش کوچکی از خدماتی است که یک خانه هوشمند برای زندگی بهتر در اختیار مردم قرار می دهد و در نهایت می تواند به تحقق اقتصاد دیجیتال کمک شایانی کند.

خانه هوشمند خانه ای است که در آن همه چیز باهم در ارتباط است و فرد می تواند با استفاده از یک دستگاه کنترل ساده و یا گوشی تلفن همراه خود بهترین مدیریت را در آن اعمال کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا ، خانه هوشمند به کاربران خود این امکان را می دهد تا با استفاده از فناوری ها اختیار همه چیز را در کف گرفته و با انتخاب بهترین ها زندگی راحت و ایده آلی را برای ساکنان خود رقم بزند و علاوه برآن از هدر رفت منابع به شدت جلوگیری کرده و هزینه ها را کاهش دهد.

تولید انرژی همواره هزینه های هنگفتی برای اقتصاد کشوربه همراه داشته است و علاوه برآن آثار سوء آلاینده های انرژی ناشی از سوخت این منابع و همچنین اختصاص سالانه مقادیر قابل توجهی از بودجه و سرمایه کشور به موضوع یارانه ها انرژی، صرفه جویی در بخش انرژی امری حیاتی و مهم جلوه می کند.

استفاده از خانه های هوشمند یکی از بهترین راهکارها برای کاهش این میزان مصرف سوخت و اتلاف منابع است.

در همین رابطه یک پژوهشگر خانه های هوشمند می گوید: مجهز کردن کشور به خانه های هوشمند علاوه بر کاهش آلاینده های محیط زیستی می تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم بر اقتصاد ملی و اقتصاد خانواده کمک شایان توجهی کند که در بُعد ملی می توان به این مورد اشاره کرد. 

طهماسب داودی افزود: اکنون 41.2 درصد از انرژی کشور در بخش های خانگی، تجاری و عمومی مصرف می شود که معادل 429.7 میلیون بشکه نفت خام است که با هوشمند سازی ساختمان ها و اعم ال صرفه جویی 38 درصدی در منابع روشنایی و گرمایش و سرمایش، سالانه به میزان معادل 95.52 میلیون بشکه نفت خام از انرژی کشور صرفه جویی می شود که این رقم برابر با حدود 10.7 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: میزان منفعت های غیر مستقیم حاصل از ارزش افزوده در نتیجه تولید برق یا انواع پالایش های صورت گرفته روی نفت خام در پالایشگاه در این محاسبات لحاظ نشده است و در همین رابطه هزینه های ناخواسته ای که به طور عمده به صورت تلفات انرژی از دست می رود، به کشور متحمل می شود و در صورت بهره وری بهینه از انرژی که به کمک خانه هوشمند ایجاد می شود امکان سرمایه گذاری های زیربنایی وسیعی در کشور حاصل خواهد شد.

علاوه بر مزیت های ملی که استفاده از خانه هوشمند به همراه دارد، این فناوری می تواند به اقتصاد خانواده نیز کمک موثری داشته باشد.

اعمال بهترین زمان ممکن برای استفاده از سیستم های سرمایشی و گرمایشی، جلوگیری از مصرف بی رویه برق و آب، اعمال بهترین مدیریت بر جنبه های مختلف ساختمان نمونه های از بکارگیری این فناوری برای افراد خواهد بود.

هنگامی که خانه های یک شهر تبدیل به خانه هایی هوشمند می شوند امکان تحقق شهر هوشمند بیشتر شده کشور به سمت استفاده بهینه از مزایای آن خواهد رفت.

شهر هوشمند فرصتی بی نظیر برای تحقق توسعه ای پایدار است و عدالت اجتماعی را در همه ابعاد خود ممکن می کند.

در همین رابطه یک کارشناس فناوری اطلاعات می گوید: شهر هوشمند همه امکانات را به صورت عادلانه بین افراد تقسیم کرده و این خود بهترین مولفه تحقق عدالت اجتماعی است.

حامد قاسمی نراقی افزود: شهر هوشمند از لحاظ فنی یکی از پایه های توسعه کشور خواهد بود زیرا توسعه ای همه جانبه و دقیق را رقم خواهد زد.

وی معتقد است: استفاده از امکانات خانه هوشمند و شهر هوشمند به صرفه جویی در منابع و جلوگیری از هدررفت آنها منجر شده و با مدیریت بهینه ای که اعمال می کند هزینه های کشور به جای مصرف شدن برای تولید انرژی در جاهایی مصرف خواهد شد که رشد و توسعه بیشتری به همراه خواهد داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سیزدهم اسفند سال 1396گفت: پرداختن به مفهوم شهر هوشمند و توسعه آن، نه یک نیاز تجملی بلکه یک ضرورت برای رسیدن به بهره وری مطلوب است.

«محمدجواد آذری جهرمی» در نخستین همایش شهر هوشمند، افزود: حرکت به سمت شهر هوشمند نیاز به گفتمان سازی است و باید در این زمینه تلاش کرد. 

وی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات را عامل مهم توسعه بهره وری دانست و افزود: تلاش برای توسعه شهر هوشمند به بهبود بهره وری در کشور کمک می کند.

وزیر ارتباطات مبارزه با فساد، بهبود شرایط زندگی و شاخص های زیست محیطی را نیازمند بکارگیری فناوری شهر هوشمند دانست و خواستار پرداختن جدی به آن شد.

وی با اشاره به معضل اشتغال و بیکاری، بر ضرورت استفاده از تحول دیجیتال برای اشتغال آفرینی تاکید کرد.

آذری جهرمی، بدترین برخورد با نیروهای خلاق را تلاش برای استخدام آنان دانست و گفت: بزرگترین محرک تحول دیجیتال خلاقیت است که نباید با استخدام، آن را از بین برد.

آذری جهرمی، مدیریت را لازمه تحول دیجیتال در کشور دانست و افزود: در ایران عادت شده که مدیریت با تصدی گری دولتی آغاز شود که محکوم به شکست است.

وی اتکا به بودجه های نفتی را عامل به سرانجام نرسیدن پروژه ها دانست.

وزیر ارتباطات بر ایجاد شاخص ها در شهر هوشمند تاکید کرد و گفت: باید پس از ایجاد شاخص ها، آنها را اطلاع رسانی کنیم تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

عضو هیات دولت خواستار ایجاد یک مجمع برای توسعه شهر هوشمند در همه مراکز استانی شد و گفت: معضلات توسعه زیرساخت های ارتباطی یکی از مشکلات بین شهرداری ها و رگولاتوری ارتباطی است که نبود یک رابطه تعریف شده مشکلاتی را به همراه داشته است.

اکنون تحقق شهرهوشمند و رسیدن به اقتصاد دیجیتال نیازمند رسیدن به خانه هایی هوشمند است که به نظر وزارت راه وشهرسازی باید به این مهم توجه ویژه ای داشته باشد.