۰ نفر

فروش موبایل در ایران نصف شد

تقویت بازار گوشی‌های ارزان‌ قیمت در پی افزایش نرخ ارز

۲۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۲۷
کد خبر: 252810
تقویت بازار گوشی‌های ارزان‌ قیمت در پی افزایش نرخ ارز

عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درباره اینکه تمامی برندهای موبایل تا پایان سال مشمول رجیستری می‌شوند در حالی که فرصت تا پایان سال کم است و هنوز برندهای زیادی مانده‌، گفت: برندها اعلام می‌شوند و شاید مهلت مشمول شدن به سال جدید موکول شود.

حسین غروی رام عضو انجمن واردکنندگان موبایل در یک نشست خبری در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه به گفته حمیدرضا دهقانی‌نیا معاون فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تمامی برندهای موبایل تا پایان سال مشمول طرح رجیستری می شوند، گفت: بازار 2.2 میلیارد دلاری سالانه موبایل دارای رقم قابل توجه 9 درصد ارزش افزوده است که دولت از این رقم چشم‌پوشی نمی‌کند و علاوه بر این، فروش گوشی در این بازار نیازمند شبکه فروش رسمی است که از فعالیت اقتصادی مربوطه مالیات بر عملکرد به دولت باز خواهد گرداند بنابراین عزم دولت برای وعده تکمیل اجرای این طرح به اندازه کافی جدی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس ، وی ادامه داد: اگر طرح به مشکل فنی برنخورد که قطعاً نمی‌خورد، وعده مشمول شدن تمامی برندهای گوشی تا پایان سال انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که مدت کمی تا پایان سال فرصت است و هنوز برندهای زیادی باقی مانده‌اند، گفت: طبق وعده، برندها اعلام می‌شوند و شاید مهلت مشمول شدن به سال جدید موکول شود.

وی تأکید کرد: گوشی‌هایی که واردات آنها از طریق مبادی رسمی انجام می‌شود، پس از اجرای رجیستری دچار افزایش قیمت نمی‌شوند.

این عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای همچنین با اعلام وضعیت عرضه و تقاضا در بازار موبایل ایران، اظهار داشت: به طور میانگین هر ماه در ایران 600 هزار دستگاه موبایل به فروش می‌رسد که البته در گذشته این آمار یک میلیون دستگاه اعلام می‌شد که قطعاً میزان فروش تلفن همراه نسبت به گذشته کاهش داشته است.

این عضو انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی ادامه داد: ارزش بازار موبایل در کشور 2.2 میلیارد دلار در سال معادل 10 هزار میلیارد تومان است که 7.2 میلیون دستگاه در سال به فروش می رسد. البته پیش از این آمار فروش 12 میلیون دستگاه در سال اعلام می‌شد.

وی ادامه داد: به طور میانگین قیمت فروش هر گوشی موبایل در ایران یک میلیون و 400 هزار تومان است.

به گفته وی، رده قیمتی موبایل در ایران به 7 دسته صفر تا 99 دلار، 100 تا 199 دلار، 200 تا 299 دلار، 300 تا 399 دلار، 400 تا 499 دلار، 500 تا 599 دلار و 600 دلار به بالا تقسیم می‌شود که معادل صفر تا 500 هزار تومان، 500 تا یک میلیون تومان، یک میلیون تومان تا یک میلیون و 500 هزار تومان، یک میلیون و 500 تا دو میلیون تومان، 2 میلیون و 500 هزار تومان تا 3 میلیون تومان و 3 میلیون تومان به بالا است.

وی گفت: با دلار تقریباً 5 هزار تومان در این تقسیم‌بندی قیمتی، آمار فروش از نظر تعداد و ریال به ترتیب 17 درصد، 24 درصد، 26 درصد، 10 درصد، 6 درصد، 2 درصد و 15 درصد و از نظر ریالی، 2 درصد، 10 درصد، 19 درصد، 13 درصد، 8 درصد، 4 درصد و 44 درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

غروی رام ادامه داد: به این معنی که برای مثال رده قیمتی صفر تا 500 هزار تومان 17 درصد سهم بازار دارد که ارزش ریالی معادل 2 درصد بازار را به خود اختصاص می دهد.

وی ادامه داد: طبق این آمار 70 درصد گوشی‌های فروخته شده در بازار ایران زیر یک میلیون تومان قیمت دارند در عین حال حدود 50 درصد حجم ریالی بازار در اختیار گوشی‌هایی با قیمت 2 تا 3 میلیون تومان و در حدود میانگین قیمت 2 میلیون و 800 هزار تومان است.

عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: با افزایش نرخ ارز، توان مردم برای خرید گوشی‌ کم می‌شود و پیش‌بینی می‌شود دسته میانی که رده  2 تا 3 میلیون تومان است و اکنون 8 درصد بازار را به خود اختصاص داده‌، کم خواهد شد و از بین برود، با این تفسیر، دو دسته شامل گوشی‌های زیر 2 میلیون تومان و بالای 3 میلیون تومان وجود خواهند داشت و تقویت می شوند.

وی ادامه داد: در دسته گوشی‌های زیر 500 هزار تومان میانگین قیمت هر گوشی 165 هزار تومان است که این بازار با فروش ماهانه 2 هزار عدد گوشی، گردش مالی 17 هزار میلیارد تومانی دارد. 75 درصد این بازار در اختیار نوکیا، بخشی سامسونگ، هواوی، تکنو و بلو است و 25 درصد به برندهای چینی و بدون نام که بسیار بی‌کیفیت هستند و خدمات پس از فروش به مشتری ارائه نمی‌کنند تعلق دارد.