۰ نفر

حقیقت پنل‌های RGBW ال‌جی؛ یک ۴K واقعی

۵ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۰۹
کد خبر: 247525
حقیقت پنل‌های RGBW ال‌جی؛ یک ۴K واقعی

شرکت ال‌جی در پنل بعضی مدل‌های جدید تلویزیون‌های خود اقدام به استفاده از فناوری RGBW کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، فناوری فوق‌العاده‌ای که مورد تایید استانداردهای مختلف بوده و توسط آزمایشگاه‌های مختلف مورد تایید قرار گرفته است. ولی در این میان بعضی رسانه‌ها این فناوری را زیر سوال برده و منکر کارایی آن شده‌اند. برای اینکه بدانید حقیقت ماجرا چیست، این فناوری را به زبان ساده توضیح داده‌ایم.

فناوری RGBW ال‌جی چیست؟

به صورت معمول سه پیکسل قرمز، سبز و آبی در تلویزیون‌ها استفاده می‌شود که براساس آن پنل این تلویزیون‌ها با عنوان RGB نام‌گذاری می‌شوند. ال‌جی در پنل‌های جدید خود ساب پیکسل سفید را هم به این سه رنگ اضافه کرده است و باعث جهش و تغییرات در این فناوری قدیمی شده است. فناوری جدید ال‌جی باعث می‌شود بتوان بدون هیچ گونه از دست رفتن اطلاعات تصویری UHD،  به وضوح تصویر UHD  رسید.  این امر باعث می‌شود که تلویزیون‌های RGBW UHD دقیقا به اندازه تلویزیون‌های UHD معمول پیکسل داشته باشند.

05

 

از لحاظ کارایی کلی، پنل RGBW ال‌جی می‌تواند همان کاری را انجام دهد که پنل‌های سه رنگ انجام می‌دهند. هرچند در این میان یک تفاوت تکنیکال وجود دارد. در پنل RGBW به جای استفاده از سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی، از چند نوع ترکیب رنگ مختلف به صورت RGB ، WRG، BWR و GBW استفاده می‌کند. پنل‌های RGBW ال‌جی از تعداد 24,883,200  (3,840×3[RGB/WRG/BWR/GBW]×2,160)  پیکسل استفاده می‌کنند که دقیقا برابر با همان تعداد (3,840×3[RGB]×2,160) پیکسل معمول تلویزیون‌های 4K است.

چه ایرادی فناوری RGBW ال‌جی گرفته‌اند؟

در بعضی مقالات منتشر شده منتقدان گفته‌اند که تلویزیون‌های ال‌جی که از پنل RGBW بهره می‌برند UHD واقعی نبوده و تعداد پیکسل‌های آنها در حد تلویزیون‌های 4K نیست و در حقیقت استاندارد نیستند. دلیل این مسئله نیز این است که بعضی موسسه‌ها متفرقه فقط پیکسل‌های قرمز، آبی و سبز را جزو پیکسل‌های قابل شمارش در تلویزیون تشخیص داده و پیکسل‌های سفید را در این شمارش لحاظ نمی‌کنند. موسسه‌های از این دست مثل CEA اصلا وظیفه‌ای در مورد تعریف تعداد پیکسل‌های تلویزیون ندارند و فقط با توجه به کشور و منطقه، راهنمای خرید منتشر می‌کنند. در حقیقت شرکت‌هایی که تعیین می‌کنند تلویزیون باید چه تعداد پیکسل داشته باشد و چگونه این پیکسل‌ها باید شمارش شوند، کاملا بین‌المللی بوده و در همه کشورها دارای اعتبار هستند.

آیا پنل RGBW ال‌جی استانداردهای جهانی را دارد؟

مهم‌ترین استانداردی که هر تلویزیونی باید بگیردISO  است که ال‌جی موفق به دریافت آن شده است. بعد از آن کار به معتبرترین موسسه‌ها و شرکت‌های تایید اعتبار و استانداردسازی است که در بحث صفحه‌نمایش و تلویزیون سابقه طولانی دارند. سازمان‌هایی مثل Intertek ، TUV و UL که به صورت جهانی تعریف‌های مشترکی از نحوه حساب کردن تعداد پیکسل‌های تلویزیون دارند و هر سه آنها تلویزیون RGBW ال‌جی را به عنوان 4K واقعی تایید کرده‌اند. همچنین بزرگترین موسسه‌های فناوری در ژاپن و چین یعنی JEITA و CESI هم تلویزیون ال‌جی را به عنوان 4K واقعی تایید کرده‌اند. در ادامه می‌توانید گواهینامه‌های مربوطه را مشاهده کنید.

04

 

چرا ال‌جی پنل بهینه سازی شده RGBW تولید کرده است؟

ال‌جی تنها در بعضی مدل‌های خود از پنل RGBW استفاده کرده است. دلیل اصلی استفاده از این پنل، راحتی بیشتر مشتری است. طبق بررسی‌های دقیق بزرگترین آزمایشگاه‌های فناوری دنیا، پنل‌های RGBW ال‌جی تا 50 درصد روشنایی بیشتری داشته و از طرفی تا 35 درصد مصرف انرژی را کاهش می‌دهند. این مسئله باعث می‌شود این پنل‌ها تبدیل به یک گزینه فوق‌العاده برای مشتریانی شود که به دنبال یک مدل کم‌مصرف و در عین حال با روشنایی زیاد می‌گردند. کل هدف ال‌جی از ارائه چنین محصولی باز گذاشتن دست مشتریان برای انتخابمدل‌های متناسب با نیازشان است.