۰ نفر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

باید از اقتصاد دیجیتال دنیا سهم داشته باشیم/ مردم به پیام‌رسان‌های داخلی اعتماد ندارند

۳۰ دی ۱۳۹۶، ۱۷:۱۷
کد خبر: 246220
باید از اقتصاد دیجیتال دنیا سهم داشته باشیم/ مردم به پیام‌رسان‌های داخلی اعتماد ندارند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم آینده دنیا بر پایه اقتصاد دیجیتال تعریف خواهد شد و ما باید خود را برای آن دوران آماده کنیم.

اقتصاد آنلاین - انوش ممتازپور؛ محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست هم اندیشی با فعالان حوزه کسب و کارهای نوپا، بر لزوم حمایت از استارتاپ‌ها تاکید کرد و گفت: ما باید سهم خود را از اکوسیستم جهانی و منطقه‌ای بدست آوریم و این کار با توسعه کسب‌و‌کارهای نوپا محقق خواهد شد.

وی افزود: قرار است 500 میلیارد تومان برای توسعه کسب‌و‌کارهای نوپا هزینه شود؛ اما این طور نیست که همه آن به طور وام در اختیار استارتاپ‌ها قرار گیرد و ما تصمیم داریم تا این رقم را در مدل‌های مختلف در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: مقداری از این رقم در اختیار استارتاپ‌های کوچک قرار خواهد گرفت و مابقی آن به صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه نباید با ورود فناوری به جامعه مقابله کرد، گفت: امروزه فناوری بیشتر ابعاد زندگی بشر را متحول کرده است و ما نباید با آن مقابله کنیم و این کار هرگز منطقی نخواهد بود.

وزیر ارتباطات اظهار کرد: متاسفانه براساس آمارها، 90 درصد دست‌اندرکاران اجرایی درک صحیحی از فناوری‌های نوین ندارند و ما باید این سواد را در بدنه حاکمیت ایجاد کنیم.

آذری جهرمی ادامه داد: فناوری بلاک‌چین این روزها به سرعت درحال توسعه است و در آینده نزدیک بسیاری از حوزه‌ها را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد و ما باید از حالا خود را برای ساختار این فناوری آماده کنیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به اهمیت فناوری بر حوزه فرهنگ گفت: اگر از حالا با توسعه فناوری کنار نیاییم، مغلوب آن خواهیم شد و در آینده مشکلات زیادی برای ما ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه براساس آمار‌های جهانی، شاخص خلاقیت در ایران از سایر کشور‌ها بیشتر است و ما باید استفاده حداکثری را از این موضوع ببریم.

آذری جهرمی با اشاره به محدودیت‌های اخیر اینترنتی گفت: در جریان ناآرامی‌های اخیر امنیت ایجاب می‌کرد تا تصمیماتی در حوزه اینترنت گرفته شود و ما مجبور بودیم تا محدودیت‌هایی را برای تلگرام ایجاد کنیم؛ اما این به آن معنی نیست که در این مدت به فکر کاهش فعالیت کسب‌و‌کارهای نوپا و رفع آن‌ها نبودیم.

وی افزود: باید با توسعه پیام‌رسان‌های داخلی و شبکه ملی اطلاعات، وابستگی کسب‌و‌کارهای نوپا به تلگرام و دیگر شبکه‌ها را کاهش دهیم.

وزیر ارتباطات با اشاره بر اینکه باید روی شبکه‌های پیام رسان اعمال حاکمیت صورت گیرد، ادامه داد: در همه جای دنیا قوانینی برای این موضوع وجود دارد. به عنوان مثال اگر روی این پلتفرم کلاهبرداری صورت گیرد و پولی برداشت شود این پلتفرم پاسخگو نیست اما در همه جای دنیا در این زمینه احکام قانونی وجود دارد.

آذری جهرمی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که پیام‌رسان‌های داخلی با آن مواجه هستند، عدم اعتماد مردم به این برنامه‌ها است و ما باید این واقعیت را بپذیریم و در جهت رفع آن تصمیمات لازم را بگیریم و این معضل را برطرف کنیم.