۰ نفر

تلگرام فعلا فیلتر نمی‌شود

۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۲۲
کد خبر: 233128
تلگرام فعلا فیلتر نمی‌شود

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: فعلا مسدود کردن شبکه های موبایلی پیام رسان خارجی در دستور کار نیست و دلیل فیلترینگ اپلیکیشن «ویز» صیانت از حریم خصوصی مردم در فضای مجازی است.

سید ابوالحسن فیروزآبادی گفت: مزیت استفاده از پیام رسان‌های داخلی این است که اگر در فعالیت نرم افزارهای خارجی به هر دلیلی محدودیتی اعمال شد، در فعالیت آن ها اختلال ایجاد نشود .

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، گفت کاربران فضای مجازی از پیام رسان های داخلی استفاده کنند و فعلا مسدود کردن پیام رسان‌های خارجی در دستور کار نیست، اما همه کانال‌ها و شبکه‌هایی که به طور غیر رسمی با بهره گیری از نرم افزارهای خارجی در کشور­ فعال هستند، حتما در کنار آن، از ­شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های داخلی نیز استفاده کنند.

استفاده از پیام رسانهای داخلی در مدارس

دبیر شورای عالی فضای مجازی ­با بیان اینکه اخیرا جلسه‌ای با وزیر­ آموزش و پرورش داشتیم، افزود: در این جلسه مقرر شد تا این وزارتخانه برنامه استفاده از پیام رسان‌های داخلی در مدارس را به طور جدی پیگیری کند.

فیروزآبادی ­خاطرنشان کرد: تبیین این برنامه به دلیل آن است که تا حد امکان از اثرهای منفی فعالیت دانش آموزان در فضای مجازی کاسته شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ­با اشاره به اینکه در فضای مجازی بخشی از کار بر عهده وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، افزود: مسئولیت کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در فضای مجازی نیز به عهده قوه قضائیه است.

فیروز آبادی با تاکید بر اینکه فضای مجازی فرصت‌ها و تهدیدهایی دارد، ­گفت: به طور مثال در حادثه زلزله غرب کشور هم جوسازی‌هایی علیه دولت و هم حرکت در جهت ایجاد­ وحدت ملی و جمع آوری کمک را­ از طریق فضای مجازی شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری سیاست گذاری ­و­ تصمیم گیری‌های کلان و ­فرا قوه‌ای در زمینه فضای مجازی به عهده شورای عالی فضای مجازی است.

دلیل مسدودشدن «ویز» صیانت از حریم خصوصی مردم در فضای مجازی

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اهمیت صیانت از حریم خصوصی مردم در فضای مجازی، ­گفت: نرم افزار کاربردی «ویز» با تصمیم کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مسدود شده است.

فیروزآبادی افزود: این نرم افزار یک مرتبه با توجه به اینکه تحت مالکیت رژیم صهیونیستی بود مسدود شد که اکنون مالکیت آن به آمریکا تعلق گرفته است و علت مسدود شدن آن نیز همان موضوع ­مالکیت این نرم افزار است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: در این نرم افزار اطلاعاتی که مربوط به حریم خصوصی مردم است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فیروزآبادی با بیان اینکه توصیه می‌کنیم بیش از اینکه اقدامات سلبی انجام شود، کاربران از خدمات­ نرم افزارهای مشابه داخلی استفاده کنند، ­­افزود: یکی از نکاتی که در شورای عالی فضای مجازی مورد توجه قرار دارد حفظ حریم خصوصی مردم کشور ­است.

وی تصریح کرد: متاسفانه هم اکنون استفاده از اطلاعات حریم خصوصی مردم در خدماتی مانند حمل و نقل، کالا رسانی و خرید و فروش افزایش پیدا کرده است و متاسفانه در این زمینه استانداردهای حفاظتی و امنیتی رعایت نشده است.

فیروز آبادی گفت: قرار است با کمک قوه قضاییه مقرراتی در این زمینه تدوین شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ­همچنین توسعه آموزش عمومی در حوزه سواد دیجیتالی و سواد فضای مجازی را از برنامه‌های این شورا بیان کرد.

وی گفت: ­نگاه این شورا اقدامات پیشگیرانه و صیانتی در حد توان به ویژه در موضوعاتی مانند مفاسد اخلاقی و ​تروریسم است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ­با اشاره به ­سرعت بالای انتشار مطالب در فضای مجازی­، گفت: در دنیا برای مبارزه با این معضل از روش‌های محدود سازی و آموزش استفاده می‌شود.

فیروزآبادی تاکید کرد: خانواده‌ها، ­مدارس، مساجد و سایر گروه‌های مرجع مانند روحانیان، ­استادان دانشگاه­ و دانشگاه‌ها در آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی نقش آفرین هستند.