۰ نفر

سردار جلالی: ضرورت حاکمیت ایران بر شبکه‌های اجتماعی

۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۶:۵۶
کد خبر: 227110
سردار جلالی: ضرورت حاکمیت ایران بر شبکه‌های اجتماعی

رییس سازمان پدافند غیر عامل بر این نکته تصریح کرد که حاکمیت جمهوری اسلامی باید بر شبکه های اجتماعی اعمال شود.

سردار غلامرضا جلالی صبح امروز در نشست خبری با اهالی رسانه با بیان اینکه امروز در آستانه پانزدهمین سالگرد تاسیس سازمان پدافند غیرعامل هستیم، اظهار کرد: سعی می‌کنیم در این ایام برنامه هایی مشخص را دنبال کنیم از جمله موضوع پدافند غیر عامل را برای مردم تشریح کنیم و در مرحله بعد تعاریف جدیدی از پدافند غیر عامل در حوزه های جدید ارائه کنیم و سپس به آموزش عموم در این زمینه بپردازیم و در نهایت به ارزیابی آمادگی ها و توانمندی هایی که بخش های غیر نظامی و دولتی در برابر تهدیدات باید داشته باشند از طریق رزمایشها، مشغول شویم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: برنامه هایی در قرارگاه های چهارگانه خود در این هفته دنبال می‌کنیم و همچنین همایشی را هم برای این هفته تدارک دیده ایم و همایش دیگری با عنوان زن و پدافند غیر عامل را برای اولین بار برگزار می کنیم و در نهایت با علمای قم هم دیداری برای مشخص شدن برخی مسائل فقهی در زمینه اقدامات پدافند غیر عامل خواهیم داشت.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل افزود: در مرکز استانها و تهران در نماز جمعه این هفته سخنرانی هایی به مناسبت هفته پدافند غیر عامل انجام می‌شود و ضمناً در حدود هفتصد مدرسه رزمایشی را پیش بینی کرده ایم که در شرایط اضطراری مدارس چه نقشی باید داشته باشند و چطور با این شرایط مواجه شوند.

جلالی با اشاره به برگزاری همایش هایی علمی با همکاری دانشگاه بهشتی و شریف و نیز توسعه همکاری ها با سازمان بسیج و استفاده از ظر های آن، گفت: هشتم آبان همایش ملی پدافند غیر عامل  در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار می شود که از مدیران دولت و کسانی که در زمینه پدافند غیر عامل عملکرد خوبی داشته اند تقدیر می کنیم.

وی با اشاره به برگزاری رزمایشی در هفته پدافند غیر عامل در سازمان صدا و سیما و نیز وزارت نیرو، اظهار کرد: همایش مشترکی با سازمان انرژی اتمی در زمینه حفظ کارکردهای پدافند غیر عامل در پسابرجام را برگزار می کنیم و رزمایشی در ایستگاه مترو مصلی تهران در زمینه مقابله با تروریسم و اقدامات شیمیایی تروریستی برگزار می‌شود.

جلالی با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنعت پدافند زیستی برای نخستین بار در روزهای ۱۳ تا ۱۶ آبان ماه، گفت: همچنین همایشی در نیروی هوایی ارتش برگزار می کنیم که با حضور جمعی از نیروهای مسلح هوایی، دریایی و زمینی برگزار می‌شود و در نهایت نیز طرح تخلیه اضطراری جزیره خارک را خواهیم داشت و تلاش می کنیم که تمرینی برای اقدامات لازم در مواقع ضروری انجام  دهیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه اصلی ترین درگیری ما با آمریکا جنگ اقتصادی است، گفت: آنان احساس می کنند که توانایی آنها در بخش پولی و بانکی و تحریم ها می تواند روی ما اثر بگذارد که البته در اشتباه هستند و ما نیز یک طرح دفاع اقتصادی با عنایت به اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید ملی برای بدترین روزهایی که ممکن است با بازگشت تحریم ها به وجود آید در برابر اقدامات آنان مقابله خواهیم کرد.

وی افزود: روند هوشمندی زیر ساختی اگر متوجه آن نباشیم می تواند به افزایش تهدیدات کمک کند که برای نمونه شبکه های اجتماعی که یک ضرورت تردید ناپذیر برای امروز است اگر حاکمیت جمهوری اسلامی بر آن وجود نداشته باشد، غربی ها می توانند با پالس هایی که در این فضا ارسال می کنند هویت فرهنگی و اجتماعی ما را در اختیار بگیرند، بنابراین باید مراقب تهدیدات این فضا باشیم و البته مسئولان ما هم می دانند که میان فرصت و تهدید فاصله چندانی وجود ندارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه باور تهدید نباید اول تحقق پیدا کند و بعد پذیرفته شود، گفت: ما باید تهدید را پیش از رخ نمودن، بشناسیم و با آن مقابله کنیم، نه اینکه اجازه دهیم رخ دهد و تاثیرش را بگذارد و بعد به دنبال چاره اندیشی باشیم.

جلالی با اشاره به سخنان اخیر ترامپ علیه برجام، اظهار کرد: نطق آقای ترامپ و استفاده او از تعابیر حساسیت برانگیزی که داشت، نشان داد که این متن توسط عده‌ای ناشی آماده شده و آنان در واقع به کاهدان زده اند و ما شاهد بودیم که مردم چگونه در شبکه های اجتماعی پاسخ سخنان ترامپ را دادند که به نظرم آن واکنش مردمی یک اقدام بزرگ در عرصه بین‌المللی بود.

وی افزود: یکی از محورهای تهدیدات ترامپ ایجاد دو قطبی اقتصادی و امنیتی است و فشار از درون بر جامعه است که این کار را ابتدا با تحریم سپاه به وجود آورد که البته با واکنش مردمی در شبکه های اجتماعی مواجه شد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل در پاسخ به پرسشی در زمینه علت اقدام به دیوار کشی پیرامون ساختمان مجلس، گفت: ما از یک سال پیش احتمال می دادیم که طرح حمله داعش به مجلس وجود دارد به همین دلیل طرحی را فراهم کردیم که امکان حمله با خودروی حامل مواد منفجره به ساختمان مجلس وجود نداشته باشد و دوستانمان هم در مجلس اقدامات را تا حدودی اجرا کردند اما بعد از حادثه تروریستی ای که رخ داد، هول شدند و شروع به دیوار کشی دور مجلس کردند که این دیوار کشیدن جزو طرح های ما برای بالا بردن امنیت مجلس نبوده است.

جلالی با اشاره به تهدیدات گوشی های موبایل اظهار کرد: ما دستورالعملی درباره گوشی هوشمند تهیه کرده‌ایم و تهدیداتش را کاملا برشماری کرده ایم و آسیب پذیری های شخصی و شبکه ای دارد که اگر آن را مدیریت نشود می تواند هر کجا که می رویم و می آییم را با تاریخ و ساعت گزارش کند و این ممکن است برای آدم عادی مهم نباشد اما برای یک مسئول و مقام مهم است.

وی تصریح کرد: اکثر گوشی های همراه ما یا برندشان اپل است یا نوکیا یا سامسونگ که هیج کدام از آنان سرور منطقه‌ای شان داخل ایران نیست و اطلاعات بیرون می رود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به فراگیری اپلیکیشن تلگرام در ایران، گفت: الان بیگ دیتای (big data) تلگرام داخل ایران نیست و وقتی داخل ایران نیست و توسط دیگران داده کاوی می شود می تواند بگوید که تا نود و هفت درصد رای مردم ایران کیست، می گوید مردم ایران به چه چیزی علاقه دارند به چه چیزی ندارند و کسانی که به آن دسترسی دارند می توانند خودشان با سیاست گذاری در شبکه اجتماعی، رای مردم را به سوی دیگری هدایت کنند.

جلالی در پایان تاکید کرد: بیگ دیتای ما که می تواند رفتار فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ما را نشان دهد به درد چه کسی می خورد؟ به درد کسی جز آمریکا و اسرائیل و عربستان نمی خورد و تلگرام می تواند آن را به این کشورها بفروشد آن وقت ما می گوییم چطور بر جریانات اجتماعی ما سوار می شوند، اینگونه که پول دیتا را می دهد و از آن استفاده می کند.