۰ نفر

۷میلیاردر حوزه فناوری در فهرست ۱۰ثروتمند جهان

۱ آبان ۱۳۹۶، ۹:۴۱
کد خبر: 226985
۷میلیاردر حوزه فناوری در فهرست ۱۰ثروتمند جهان

مجله فوربس امسال نیز به روال سنت هرساله، نسبت به معرفی ثروتمندترین‌ افراد جهان اقدام کرده و در این راستا، فهرستی 400نفره ارائه داده است که نام یک میلیاردر ایرانی، «پیره امیدوار» نیز در میان آنها دیده می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  در این میان، یک موضوع که از چشم بسیاری از مردم جهان دور نمانده، این است که در صدر فهرست میلیاردرهای جهان، نام مدیران شرکت‌های فناوری بزرگ و مطرح جهان دیده می‌شود. فوربس اعلام کرده است که نام 59 میلیاردر حوزه تکنولوژی در این فهرست 400 نفره دیده می‌شود و در میان 10نفر اول این فهرست نیز نام 7مدیرعامل یا بنیانگذار شرکت‌های بزرگ فناوری دیده می‌شود. این موضوع بازهم مهر تأییدی دیگر بر این ادعاست که فناوری در آینده، حرف نخست را خواهد زد و کسانی که در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده یا پس از آموزش‌های لازم، مشغول به کار شوند بیشترین برد را خواهند داشت.

همچنین فهرست جدید فوربس نشان می‌دهد که مجموع ثروت این 400میلیاردر از 2.4تریلیون دلار سال گذشته به 2.7تریلیون دلار در سال‌جاری رسیده است. از دیگر اطلاعات این مجله، اینکه امسال 22 میلیاردر برای نخستین بار به این فهرست وارد شده‌اند و از آنها می‌توان به رید هستینگز، بنیانگذار نتفلیکس اشاره کرد که با ثروت 3.2میلیارد دلار برای نخستین بار به این فهرست راه یافته است. یکی از بنیانگذاران اسنپ یعنی ایوان اشپیگل نیز با 3.1میلیارد دلار ثروت، به‌عنوان جوان‌ترین ثروتمند فهرست 400 نفره فوربس شناخته شده است. گفتنی است طبق اطلاعات مجله فوربس، هریک از افرادی که در 10 پله اول این فهرست جای گرفته‌اند، حداقل یک میلیارد دلار نسبت به سال قبل ثروتمندتر شده‌اند. در فهرست امسال فوربس نام بیل گیتس، جف بزوس، مارک زوکربرگ به‌عنوان مولتی میلیاردرها آمده و البته بنیانگذاران توئیتر، اسنپ و واتس‌اپ نیز از این قافله عقب نمانده‌اند.

بیست و چهارمین موفقیت بیل گیتس

به نظر می‌رسد بهترین راه برای اینکه به یکی از ثروتمندترین مردم امریکا و جهان تبدیل شوید این است که یک کمپانی فناوری موفق و پیشرو تأسیس کرده و کاملاً به روز باشید؛ کاری که بیل گیتس یکی از بنیانگذاران مایکروسافت انجام داد. وی که اکنون ثروتی معادل 89میلیارد دلار دارد و ثروتش نسبت به سال گذشته 8میلیارد دلار افزایش یافته، از نگاه فوربس برای بیست و چهارمین بار متوالی به‌عنوان صدرنشین فهرست 400نفره ثروتمندترین‌های جهان و امریکا انتخاب شد. البته لازم به ذکر است که در سال‌جاری میلادی برای مدتی کوتاه جف بزوس بنیانگذار آمازون، توانست از بیل گیتس پیشی بگیرد و با ثروت 90میلیارد دلاری، برای نخستین بار لقب ثروتمندترین مرد جهان را به خود اختصاص دهد که البته این زمان بسیار کوتاه بود و وی باز هم از صدر به زیر آمد. به این ترتیب در جدیدترین فهرست 400 نفره فوربس، جف بزوس بنیانگذار آمازون با ثروتی معادل 81.5 میلیارد دلار، در جایگاه دوم فهرست فوربس قرار گرفت. ثروت وی نیز نسبت به سال گذشته حدود 14.5میلیارد دلار افزایش یافته و برای دومین بار پیاپی در جایگاه دوم این فهرست قرار گرفته است.

سومین مرد ثروتمند جهان از نگاه فوربس را شاید نتوان کاملاً جزو فعالان حوزه فناوری دانست ولی به هرحال نامش به‌دلیل سرمایه‌گذاری در کمپانی‌هایی همچون اپل، ‌ای بی‌ام و... با فناوری گره خورده است. گفتنی است که وارن بافت87ساله و دارای 3فرزند با 80.4میلیارد دلار ثروت، این جایگاه را به خود اختصاص داده و ثروت وی نسبت به سال گذشته، 12.5میلیارد دلار افزایش یافته است. وی که او را یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران در طول تاریخ می‌دانند و پسر یکی از اعضای پیشین کنگره امریکاست، نخستین سهام خود را در سن 11سالگی خرید و حالا بیش از 60کمپانی در قالب مجموعه

 Berkshire Hathawayدارد که در میان آنها کارخانه باتری دوراسل و رستوران زنجیره‌ای Dairy Queen هم دیده می‌شود. البته وی قصد دارد 99درصد ثروت خود را به خیریه ببخشد و تاکنون نیز حدود 32میلیارد دلار از آن را اهدا کرده است. وی همچنین با توجه به علاقه‌اش به کارهای خیرخواهانه، در سال 2010 به همراه بیل گیتس از میلیاردرهای جهان خواستند حداقل نیمی از ثروت خود را به مراکز خیریه ببخشند یا اینکه یک کار خیرخواهانه به راه بیندازند.

موفقیتی دیگر برای زوکربرگ

اما چهارمین جایگاه این فهرست 400نفره در اختیار چه کسی قرار گرفت؟ این رتبه نیز باز به یک فعال حوزه فناوری تعلق گرفت و مارک زوکربرگ بنیانگذار فیس‌بوک با ثروتی معادل 71میلیارد دلار به‌عنوان چهارمین مرد ثروتمند جهان شناخته شد. این میلیاردر 33ساله که در سال 2016 به‌عنوان پنجمین ثروتمند جهان شناخته شده بود را می‌توان کسی دانست که در سال گذشته بیشترین ثروت را کسب کرده است چراکه ثروت وی نسبت به سال گذشته، حدود 15.5 میلیارد دلار افزایش یافته است. ایده اولیه فیس بوک در دانشگاه هاروارد و در سال 2004 زمانی که تنها 19سال داشت به ذهنش خطور کرد و این پلتفرم آنقدر موفق عمل کرد که تعداد کاربران آن در سال 2012 به بیش از یک میلیارد نفر رسید. البته زوکربرگ و همسرش 99درصد سهام فیس بوک خود را که ارزشی حدود 45 میلیارد دلار دارد به خیریه بخشیده‌اند. زوکربرگ در سال 2016 هم جزو 10مرد ثروتمند جهان بود و نام وی در سال 2010 نیز در مجله تایم در میان 100 فرد ثروتمند و تأثیرگذار جهان شناخته شد. لری الیسون از کمپانی اوراکل نیز با ثروت 59میلیارد دلار از دیگر میلیاردرهای حوزه فناوری است که توانست در جایگاه پنجم فهرست 400 نفره فوربس قرار بگیرد. گفتنی است که ثروت وی نسبت به سال گذشته 9.7 میلیارد دلار افزایش داشت. از جایگاه ششم تا هشتم این فهرست مربوط به فعالان عرصه فناوری نیست و به‌عنوان مثال مایکل بلومبرگ با 46.8میلیارد دلار ثروت در جایگاه هشتم ایستاده و مشخص شده که ثروت وی نسبت به سال گذشته 1.8میلیارد دلار افزایش یافته است.

بزرگان گوگل در جمع میلیاردرها

جایگاه نهم و دهم این فهرست نیز در اختیار بنیانگذاران گوگل قرار گرفته است. لری پیج44ساله با ثروت 44.6میلیارد دلار که نسبت به سال گذشته 6.1میلیارد دلار افزایش داشته، در جایگاه نهم و «سرگئی برین» روسی 44ساله، دیگر بنیانگذار گوگل با ثروت 43میلیارد دلار در رده دهم قرار گرفته است. طبق اعلام مجله فوربس، میزان افزایش ثروت سرگئی برین نیز نسبت به سال گذشته حدود 5.9میلیارد دلار بوده است. «آلیس والتون»از کمپانی وال مارت هم با 38.2میلیارد دلار ثروت که نسبت به سال گذشته، 2.8میلیارد دلار افزایش یافته در جایگاه سیزدهم قرار گرفت.

از مایکروسافت تا توئیتر

استیو بالمر رئیس سابق مایکروسافت هم با ۳۳.۶ میلیارد دلار ثروت در رتبه پانزدهم فهرست سالانه فوربس قرار گرفته و البته نسبت به سال قبل 6.1میلیارد دلار افزایش ثروت داشته است. از دیگر فعالان فناوری که نام‌شان در جمع 400 ثروتمند جهان دیده می‌شود می‌توان به مایکل دل رئیس شرکت رایانه‌ای دل با ۲۳.۲ میلیارد دلار ثروت اشاره کرد. وی که نسبت به سال گذشته 3.2میلیارد دلار افزایش ثروت داشته است امسال در رتبه نوزدهم این فهرست قرار گرفت و پل الن یکی دیگر از مؤسسان مایکروسافت نیز با ۲۰.۶ میلیارد دلار ثروت در رتبه ۲۲ جای گرفته است. رتبه سی و پنجم فهرست چهارصدنفره فوربس نیز در اختیار«اریک اشمید» مدیراجرایی آلفابت(شرکت مادرتخصصی گوگل) قرار گرفته است. وی رتبه ۳۵ را در اختیار دارد و میزان ثروت وی نیز ۱۲.۶ میلیارد دلار اعلام شده است.

از دیگر میلیاردرها هم می‌توان به جان کوم و همچنین برایان اکتون هر دو از واتس‌اپ اشاره کرد. جیمز گودنایت از SAS، گوردون مور از اینتل، پیره امیدوار، مگ ویتمن و نیز جفری اسکول هرسه از eBay، پیتر تیل و شین پارکر از فیس‌بوک نیز از دیگر میلیاردرهای این فهرست هستند. دیوید فیلو و جری یانگ از یاهو و همچنین جک دورسی از توئیتر، چارلز سیمونی از مایکروسافت و شریل سندبرگ از فیس‌بوک نیز در بین 400ثروتمند این فهرست قرار دارند. البته گفته می‌شود که بزرگ‌ترین بازنده این فهرست نیز دونالد ترامپ در کسوت چهل و پنجمین رئیس جمهوری امریکاست که ثروتش با کاهش 600میلیون دلاری، امسال به 3.1میلیارد دلار رسیده است.