۰ نفر

معاون رییس صدا و سیما عنوان کرد:

اینستاگرام کثیف‌ترین و یوتیوب بهترین شبکه‌اجتماعی

۲۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۲۷
کد خبر: 226454
اینستاگرام کثیف‌ترین و یوتیوب بهترین شبکه‌اجتماعی

معاون رئیس صداوسیما و رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی گفت: راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات که در ۱۲ سال قبل توسط مقام معظم رهبری مطرح شد، می‌تواند به‌عنوان یک راهکار برای مقابله با نفوذ شبکه‌های مجازی به کار گرفته شود که متأسفانه تاکنون قدمی برای حرکت در این مسیر برداشته نشده است.

نخستین دوره تربیت مربی سواد فضای مجازی در استان قزوین شب گذشته در سالن شهید بابایی دانشگاه علوم پزشکی به پایان رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، لطف‌الله سیاهکلی مرادی رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، در این دوره به تبیین جایگاه و اهمیت «شبکه‌های اجتماعی» در جهان امروز پرداخت و اظهار کرد: امروز رسانه‌ها سرمایه‌های اجتماعی چون «انتخابات، وحدت، اعتماد عمومی» را هدف قرار داده‌اند که تمامیت اجتماعی کشورها را مورد هجمه قرار می‌دهد.

وی افزود: در حقیقت پس‌زمینه کار رسانه‌ها فرهنگ و کارکرد آن‌ها در فضای نوین رسانه‌ای کارکرد اجتماعی است.

سیاهکلی شبکه‌های اجتماعی را به گره‌های تارعنکبوت تشبیه و تصریح کرد: هر کدام از ما در شبکه جهانی به‌مثابه یک سنسور هستیم که صاحب این شبکه به‌مانند عنکبوتی هوشیار در حال رصد ما است.

این کارشناس، فضای مجازی را شفاف‌ترین، روشن‌ترین و دقیق‌ترین فضا در جهان امروز دانست و گفت: همه ما مجبور به حضور در این شبکه اجتماعی هستیم چرا که این فضا عرصه‌ای برای زندگی است و در صورت عدم حضور دچار خسارت خواهیم شد.

معاون رئیس صداوسیما با بیان اینکه امروز قدرت از عرصه سخت به عرصه نرم حرکت کرده است، ادامه داد: جنس قدرت نرم با پوسته‌ای از جنس خدمت پوشانده شده است که ابزار آن موبایل و حوزه تحت پوشش در تمامی عرصه‌های زندگی قرار دارد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی ادامه داد: در آینده‌ای نزدیک اینترنت اشیاء بر جهان مسلط می‌شود که در آن میان انسان و اشیاء ارتباطی دوسویه ایجاد شده است.

سیاهکلی اینستاگرام را مخرب‌ترین اثرگذار بر روی سلامت روانی جوانان معرفی و تصریح کرد: طبق یک‌پایش عمومی در کشور انگلستان شبکه اینستاگرام به‌عنوان کثیف‌ترین شبکه و یوتیوب بهترین شبکه معرفی شد حال‌آنکه در ایران شبکه یوتیوب فیلتر و اینستاگرام باز است.

این کارشناس مسوول اضافه کرد: از آنجا که دولت‌ها خواهان رسانه و تمامیت‌خواه هستند لذا در ایران از ترس اینکه صداوسیما با داشتن اینترنت به استقلال بیشتر برسد لذا از ورود در این حوزه خودداری می‌کنند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با تأکید بر اینکه دولت‌ها وظیفه ارائه خدمات به مردم را بر عهده‌ دارند، بیان کرد: راهکار راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات که در ۱۲ سال قبل توسط مقام معظم رهبری مطرح شد می‌تواند به‌عنوان یک راهکار برای مقابله با نفوذ اینترنت و شبکه‌های مجازی به کار گرفته شود که متأسفانه تاکنون قدمی برای حرکت در این مسیر برداشته نشده است.

سیاهکلی در پایان خاطرنشان کرد: باید برای فن‌آوری‌ها مقررات لازم تدوین شود اما تاکنون مقرراتی در فضای مجازی تدوین و تصویب نشده است که امیدواریم به‌زودی توسط مسئولان و قانون‌گذاران مقررات لازم در این خصوص ایجاد شود.

در نخستین دوره تربیت مربی سواد فضای مجازی در قزوین بیش از ۲۵۰ شرکت کردند و طی دو روز دوره‌های آموزشی کارگاه‌های خانواده و رسانه‌های نوین، تکنیک اقناعی و تفکر انتقادی و مبانی رژیم مصرف رسانه، شبکه‌های اجتماعی، سواد بازی‌های ویدئویی و کارگاه امنیت در فضای مجازی را گذراندند.