۰ نفر

توییت‌های هراس‌انگیز

۲۶ مهر ۱۳۹۶، ۹:۱۰
کد خبر: 225951
 توییت‌های هراس‌انگیز

این روزها شبکه‌های اجتماعی، به یک خروجی مهم برای بحث‌های سیاسی تبدیل شده است. در این میان، توییتر بیشترین سهم را در نشر پیام‌های سیاسی به خود اختصاص داده است.

این برنامه، به میزان قابل‌توجهی در موارد متعدد، اعتراض‌های ضددولتی را ساماندهی کرده است. این موضوع، بسیاری از رهبران سیاسی جهان را نگران کرده که این نگرانی، منجر به درخواست‌های بسیاری درخصوص حذف محتوا در این شبکه اجتماعی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده از نیمه نخست سال 2017، ترکیه بیشترین کنترل را در محتوای توییتر داشته است. آن‌طور که در گزارش‌ها گفته شده، پس از بحران‌های داخلی در این کشور در یک سال گذشته، دولت ترکیه، دست به پاکسازی گسترده‌یی در تمام سطوح زده است. پس از دستگیری بسیاری از مقامات سیاسی در این کشور و پاکسازی فراگیر، نوبت به شبکه‌های اجتماعی رسیده است. در ماه‌های پایانی سال 2016، خبرهایی حاکی از فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی توییتر، فیس‌بوک و یوتیوب در ترکیه منتشر شد. پس از آن، در آخرین آمار منتشر شده، دولت ترکیه در نیمه نخست سال 2017، حدود 2هزار درخواست حذف محتوا در توییتر داشته است. از میان این درخواست‌ها که از اول ژانویه 2017 تا پایان ژوئن به ثبت رسیده است، حدود 11درصد از آنها، از طرف این شبکه اجتماعی پذیرفته شده است. روسیه نیز، سابقه‌یی طولانی برای سرکوب‌ کردن مخالفان پوتین دارد. در سال‌های گذشته، این کشور به بهانه مقابله با سایت‌های غیراخلاقی، مجوز سانسور پایگاه‌های اینترنتی را صادر کرد. این موضوع، نگرانی‌های بسیاری را درخصوص فیلتر شدن پایگاه‌های اینترنتی شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توییتر توسط دولت ایجاد کرد. با توجه به تازه‌ترین آمار منتشر شده از نیمه نخست سال 2017‌ تا حدودی نگرانی‌ها طبیعی به نظر می‌رسد؛ چراکه از آغاز سال جاری میلادی تاکنون، حدود یک‌هزار و 213 درخواست حذف محتوا از سوی دولت روسیه به توییتر ارائه شده که در این میان، این شبکه اجتماعی با حدود 50درصد آن موافقت کرده است.

فرانسه سومین کشوری معرفی شده که بالاترین درخواست حذف محتوا از توییتر را داشته است. آن‌طور که در گزارش‌ها آمده، بیشترین درخواست حذف پیام در این کشور، مربوط به گزارش‌ها یا خبرهایی از مقامات فرانسه است. طبق آمار، در نیمه نخست سال 2017‌ حدود یک‌هزار درخواست حذف محتوا از توییتر ثبت شده که در این میان، توییتر تنها با 13درصد این درخواست‌ها موافقت کرده است.

همان‌طور که گفته شد، دامنه تاثیر و نفوذ شبکه‌های اجتماعی به‌قدری در زندگی اجتماعی و سیاسی انسان‌ها گسترده شده که هراسی جدی برای دولت‌ها ایجاد کرده است. در میان کشورهایی که کنترل بسیاری بر شبکه‌های اجتماعی دارند، آلمان رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. طبق آخرین آمار منتشر شده، از آغاز سال 2017 تاکنون، حدود 443 درخواست حذف محتوا از سمت دولت آلمان ثبت شده که از این تعداد، توییتر با 25درصد از آنها موافقت کرده است. امریکا و هند، به ترتیب در جایگاه پنجم و ششم در میان کشورهایی قرار دارند که بیشترین درخواست حذف محتوا در توییتر را ثبت کرده‌اند. طبق آمار منتشر شده، دولت امریکا در نیمه نخست سال 2017، حدود 102 درخواست حذف محتوا از توییتر داشته که این رقم در هند به

 102 درخواست می‌رسد. نکته قابل‌توجه در میان درخواست‌های این دو کشور از توییتر، موافقت نکردن این شبکه اجتماعی با این درخواست‌ها بوده است. ژاپن، بریتانیا، اندونزی و کره‌جنوبی به‌ترتیب در رتبه‌های هفتم تا دهم کشورهایی قرار گرفته‌اند که بیشترین میزان کنترل بر شبکه‌های اجتماعی را داشته‌اند. طبق آمار منتشر شده، دولت ژاپن در

 6 ماهه اول سال 2017، حدود 95 درخواست حذف محتوا از توییتر را داشته که این رقم در بریتانیا به 65 درخواست می‌رسد. میزان موافقت توییتر با درخواست‌های حذف محتوا از سمت دولت‌های این دو کشور، کمتر از 10درصد گزارش شده است. دولت اندونزی نیز از آغاز سال میلادی جاری تاکنون حدود 57درخواست حذف محتوا داشته که در کره‌جنوبی، این درخواست‌ها 33 مورد اعلام شده است. در مقابل درخواست‌های این دو کشور نیز، توییتر با هیچ‌ درخواستی برای حذف محتوا موافقت نکرده است.

البته به نظر می‌رسد تایید درخواست حذف محتوا از توییتر، به قوانین این شبکه اجتماعی نیز مربوط باشد. طبق گزارش‌ها، مواردی که منجر به اخطار یا حذف پیام و حساب کاربری می‌شوند، عبارتند از: جعل هویت، انتشار حریم خصوصی دیگران، انتشار خشونت و تهدید علیه افراد، کپی‌رایت، فعالیت‌های غیرقانونی و سوءاستفاده از عنوان‌های توییتر.