۰ نفر

«جیتکس» ۲۰۱۷میزبان برترین‌های فناوری

۲۰ مهر ۱۳۹۶، ۹:۱۶
کد خبر: 224640
«جیتکس» ۲۰۱۷میزبان برترین‌های فناوری

سی و هفتمین دوره نمایشگاه فناوری جیتکس که به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد فناورانه خاورمیانه شناخته می‌شود از 8 اکتبر(16مهرماه) آغاز به کار کرده و امروز 12اکتبر(20مهرماه) به کار خود پایان خواهد داد.

  به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این نمایشگاه هرسال تعداد زیادی از کمپانی‌های بزرگ فناوری را به سوی خود جذب می‌کند و امسال نیز موفق شد پذیرای 4هزار و 700 شرکت‌کننده از 100 کشور جهان باشد. این کشورها که از قاره‌های آسیا، اروپا، امریکا و آفریقا راهی دبی شدند، در مرکز تجارت جهانی این شیخ‌نشین به وسعت 92هزار و 903مترمربع، توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشتند. هرچند ایران سال‌ها در این نمایشگاه شرکت نداشت ولی همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، راه شرکت‌ها و استارتاپ‌های ایرانی برای حضور در این نمایشگاه هموار شد و امسال نیز این روند ادامه داشت.

استارتاپ‌های ایرانی در جیتکس

امسال 12 شرکت ایرانی در پاویون ویژه جمهوری اسلامی ایران با مساحت 126مترمربع در این نمایشگاه حضور یافتند. گفتنی است سی و هفتمین نمایشگاه جیتکس، سالن‌های متعددی داشت که یکی از آنها به استارتاپ‌ها تعلق داشت و 465 استارتاپ از 40کشور دنیا در آن حضور یافتند که از این تعداد، 29 استارتاپ، ایرانی هستند. بنا به رأی هیأت داوران، از میان این استارتاپ‌ها، 54 استارتاپ برای رقابت با یکدیگر انتخاب شدند که نام 4 استارتاپ ایرانی «موزرا»، «کامنت مایر»، «خبریو» و «اترس» در میان راه‌یافتگان به مرحله نهایی دیده می‌شد. با این انتخاب، امیدها برای کسب جایزه 180هزار دلاری ویژه استارتاپ‌ها در جیتکس بالاتر رفت چون از بین 40کشور دنیا ایران بیشترین سهم را از نظر تعداد راه یافته به مرحله پایانی در اختیار داشت ولی متأسفانه درنهایت هیچ یک از استارتاپ‌های ایرانی موفق به دریافت جایزه از این نمایشگاه فناورانه نشدند. این استارتاپ‌ها بر اساس شاخص‌هایی همچون چندزبانه بودن، میزان استقبال از محصول در کشور مبدأ و... انتخاب شدند. در نمایشگاه جیتکس امسال یک سالن نیز به شهر هوشمند و ملزومات آن تعلق داشت که بسیار مورد توجه مخاطبان و بازدیدکنندگان قرار گرفت چرا که خانه‌های هوشمند، واقعیت مجازی، خودروهای هوشمند و.. در آن به نمایش درآمد.

نگاهی به فراز و فرودهای جیتکس

نمایشگاه جیتکس یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای استارتاپی است که هرسال در منطقه خاورمیانه برگزار می‌شود. این رویداد صدها استارتاپ، مبتکر و سرمایه‌گذار را از سراسر جهان گرد هم جمع می‌کند تا آخرین یافته‌ها و پلتفرم‌ها و محصولات خود را به نمایش بگذارند. برگزاری جلسات مختلف بحث و تبادل نظر، کنفرانس، میزگرد، ورکشاپ، سخنرانی و... به منظور جذب سرمایه‌گذار بخشی دیگر از برنامه‌های این رویداد فناورانه است. این نمایشگاه از سال 1981 با نام GITE آغاز شد و در سال 1988 به GITEX تغییر نام یافت. نمایشگاه جیتکس در سال 2009 یعنی درست زمانی که مایکروسافت، از ویندوز 7 با حضور بیش از 150هزار نفر رونمایی کرد، بیش از پیش در کانون توجه قرار گرفت. تمرکز جیتکس 2016 که سی و ششمین دوره این رویداد فناورانه محسوب می‌شد، بیشتر بر روباتیک و پهپادها بود و گفتنی است که این نمایشگاه از 16 تا 20 اکتبر برگزار شد. با توجه به تأثیری که برگزاری این نمایشگاه در میزان توجه دولت‌ها به فناوری و لزوم هزینه کردن در این بخش دارد، گزارش‌ها نشان می‌دهد که سال 2016 در خاورمیانه حدود 212.9میلیارد دلار در بخش آی‌تی هزینه شد که این رقم نسبت به سال قبل از آن 37درصد رشد نشان می‌دهد. این رشد بسیار قابل توجه بوده و بسیاری از صاحبنظران حوزه فناوری معتقدند که این روند رشد در سال 2017 هم ادامه خواهد داشت هرچند هنوز به پایان آن نرسیده‌ایم.

البته گفتنی است جیتکس که روزگاری تنها یک رویداد فناورانه کوچک به شمار می‌رفت که هر سال در خاورمیانه برپا می‌شود، حالا تبدیل به 3 نمایشگاه تأثیرگذار شده است. رویداد GITEX Shopper دوبار در سال یعنی در پاییز(23 تا 30 سپتامبر) و همچنین بهار برگزار می‌شود که در آن از آخرین مدل‌های گوشی‌هوشمند گرفته تا کامپیوتر، تلویزیون و... با قیمت‌هایی مناسب ارائه می‌شود. در اکتبر هر سال نیز نمایشگاه اصلی جیتکس برپا می‌شود که در آن واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، علوم روباتیک، سرویس‌های نرم‌افزار و سخت‌افزار و محصولات مختلف فناورانه ازجمله گوشی هوشمند، پهپاد و.. نمایش داده می‌شوند.

نمایش بزرگ بازیگران اصلی تکنولوژی

امسال همچون سال‌های گذشته بازیگران اصلی پهنه فناوری جهان همچون گوگل، مایکروسافت، HP، HTC، کسپراسکای، اوراکل و... حضوری فعال داشتند. به‌عنوان مثال کمپانی HP امسال صفحه‌های نمایش حرفه‌ای و منحنی HP Z با کیفیت4K و رزولوشن 3840x1600 را به نمایش گذاشت.

«ال جی» هم امسال صفحات نمایشگر بدون لبه خود را در این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داد و مایکروسافت نیز قدرت هوش مصنوعی را در نمایشگاه جیتکس به نمایش گذاشت و تلاش کرد تا به افزایش امنیت سایبری در دفاتر کاری بپردازد. اعضای حاضر در غرفه مایکروسافت معتقد بودند که مأموریت این شرکت، این است که هر شخص و سازمانی روی کره زمین را به حدی توانمند کنند که بتواند به بسیاری از علاقه‌مندی‌ها و آرزوهایش دست پیدا کند و البته در این میان امنیت سایبری از اهمیت بالایی برخوردار است و هوش مصنوعی و فضای ابری می‌تواند فضا را امن‌تر کند. کمپانی HTC هم در حوزه واقعیت مجازی در بخش سلامت، سفر و تحصیلات، فعالیت کرده و محصولات و ایده‌های نوینی را در این زمینه در نمایشگاه ارائه کرده است.

در نمایشگاه امسال، گوشی‌های هوشمند جالبی نیز رونمایی شد. به‌عنوان مثال بلک بری که در نمایشگاه جیتکس امسال حضور یافت از جدیدترین گوشی خود BlackBerry Motionرونمایی کرد؛ یک گوشی لمسی هوشمند و بدون کیبورد است که در راستای خط تولید گوشی DTEK50که سال گذشته توسط «بلک بری» ارائه شده بود، طراحی شده است. گوشی جدید بلک بری، پردازشگر اسنپ دراگون، صفحه نمایش 5.5اینچی فولHD و باتری 4هزار میلی آمپری دارد. این گوشی گوشی ضد آب و دوسیم کارته با رم 4گیگابایتی در حفظ حریم خصوصی و امنیت سایبری بسیار موفق عمل می‌کند و در اواخر اکتبر با بهای 460دلار در خاورمیانه وارد بازار خواهد شد.

همچنین یک کمپانی امنیتی روسی با نام InfoWatch Group با کمک کسپراسکای، گوشی اندرویدی Taiga را ساخته است که گفته می‌شود بالاترین امنیت سایبری را خواهد داشت چرا که اجازه جمع‌آوری اطلاعات کاربر را نمی‌دهد. اپلیکیشن‌ها می‌توانند روی این گوشی فعالیت کنند ولی هرگز کسی نمی‌تواند اطلاعات کاربر را از طریق آن سرقت ببرد یا بررسی کند. این گوشی در روسیه طرفداران زیادی خواهد داشت چرا که بسیاری کاربران نگران جمع‌آوری اطلاعات خود توسط کمپانی‌هایی همچون گوگل یا فیس‌بوک هستند. گفته می‌شود که 50هزار گوشی اول Taiga در چین ساخته شده و در اختیار کارمندان شرکت‌های مختلف روسیه قرار خواهد گرفت و بازارهای احتمالی بعدی امارات متحده عربی و مالزی خواهد بود.

شهر هوشمند رؤیای میزبان

دبی به‌عنوان میزبان نمایشگاه جیتکس بخش عمده‌ای از این رویداد را در اختیار داشت و طرح‌هایی برای‌گذار این شیخ نشین به شهری فناورانه، در دست انجام است. آزمایشگاه پرینت سه بعدی، طرح‌های ابتکاری ابر داده(big data)، ارائه اپلیکیشن‌هایی برای نظارت کاربران خانگی بر میزان مصرف انرژی ‌و همچنین تلاش برای کاهش مصرف سوخت فسیلی بخشی از برنامه‌های دبی در نمایشگاه امسال بود. مسئولان دبی که می‌خواهند در آینده شهری مدرن با فناوری‌های نوین داشته باشند و همه امور مربوط به نیروی پلیس، حمل و نقل، آتش‌نشانی و... از طریق فناوری صورت گیرد، امسال از تاکسی پرنده رونمایی کردند و همچنین از طرح یک موتور پرنده پرده‌برداری شد که البته هنوز مدل مفهومی است و تا رسیدن به مرحله تولید و بهره‌برداری از آن، زمان زیادی باقی مانده است. هاورسرف (hoversurf) درواقع تلفیقی از پهپاد و موتورسیکلت است و پلیس دبی قصد اضافه کردن آن به ناوگان خود را دارد. این پهپاد- موتورسیکلت، ظرفیت حمل یک افسر پلیس را دارد و همچنین می‌تواند از راه دور کنترل شود.

کمپانی Digi Robotics نیز با همکاری دبی به‌دنبال ساخت پهپادی ویژه برای خاموش کردن آتش است و ایده آن و نمونه اولیه در جیتکس به نمایش درآمد.این پهپاد 6موتوره که 6ملخ هم دارد می‌تواند با یک خلبان پرواز کند یا اینکه به طور خودران حرکت کند. همچنین می‌تواند از طریق یک اتاق کنترل، فرماندهی شود. 4موتور این پهپاد در زمان عملیات خاموش کردن آتش، کار نمی‌کنند تا انرژی آن ذخیره شود و مدت بیشتری بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. سیستم چتر نجات برای خلبان احتمالی نیز از مزیت‌های آن است و بدنه پهپاد هم ازجنس فیبر کربن و بسیار سبک است. گفته می‌شود این پهپاد در ساختمان‌های بلند و آسمانخراش‌ها کاربرد بسیاری دارد چراکه می‌تواند تا زمان رسیدن نیروهای آتش‌نشانی، خاموش کردن آتش را آغاز کند و همچنین در شرایط خطرناک، به جای آتش‌نشان وارد ساختمان شود تا میزان تلفات انسانی به حداقل برسد. این پهپاد با داشتن سنسورهای متعدد، با موانع برخوردی نخواهد داشت و می‌تواند به‌صورت خودران حرکت کند.