۰ نفر

افول جهانی بازار کامپیوترهای خانگی

۲۶ تیر ۱۳۹۶، ۰:۰۵
کد خبر: 206275
افول جهانی بازار کامپیوترهای خانگی

کامپیوترهای شخصی سنتی که در واقع همان کامپیوترهای رومیزی، نوت‌بوک‌ها و ورک‌استیشن‌ها هستند، در سال‌های اخیر در سایه ابزارهای هوشمند قابل حمل و کاربردی تا حد زیادی بازار خودشان را از دست داده‌اند.

با این اوصاف بازار این محصولات در سال‌های اخیر روزهای رکود را تجربه کرد. حالا اما گویا به تدریج این بازار شرایط بهتری را تجربه می‌کند. جدیدترین تحقیقات و بررسی‌های موسسه IDC در این زمینه نشان می‌دهد که صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی سنتی در فصل دوم سال جاری میلادی به 5/ 60 میلیون دستگاه رسیده که این میزان نسبت به فصل دوم سال میلادی گذشته کاهش سالانه 3/ 3 درصدی را به ثبت رسانده است. این روند رشد بیشتر از پیش‌بینی‌های کارشناسی گذشته بوده است. به گزارش دنیای اقتصاد، در واقع کارشناسان و تحلیلگران بازار انتظار داشتند بازار جهانی کامپیوترهای شخصی سنتی در پایان فصل دوم سال 2017 کاهش سالانه 9/ 3 درصدی را تجربه کند. در واقع نتایج به‌دست آمده تا پایان فصل دوم امسال تنها کمی بهتر از فصل اول است و این نشان از رشد کند این بازار و حرکت آن به سمت روند بهبود دارد. در این میان بسیاری معتقدند که مهم‌ترین عاملی که صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی سنتی را در ماه‌های اخیر تحت‌تاثیر قرار داده، کاهش میزان موجودی انبارها به دنبال کاهش چشمگیر قطعات اولیه کلیدی مانند حافظه‌های SSD بوده است. در حقیقت کاهش قطعات اولیه کلیدی از یک طرف و به دنبال آن افزایش قیمت این قطعات از طرف دیگر به افزایش معنادار قیمت محصولات نهایی در این بازار منجر شده بود که انتظار می‌رود با افزایش تولید و موجودی قطعات اولیه در بازار، قیمت محصولات نهایی در بازار تعدیل شود.

این در حالی است که بعضی از کارشناسان معتقدند این روند در نهایت به ایجاد ثبات در بازار جهانی کامپیوترهای شخصی سنتی منجر خواهد شد و این بازار همچنان تحت تاثیر روند رشد بازار محصولات هوشمند شخصی قرار خواهد داشت. در این میان رونق بازار کامپیوترهای شخصی سنتی در بخش‌های تجاری و در میان کسب و کارها کمک زیادی به بازگشت این بازار به روند بهبود و شاید هم رشد خواهد کرد.  در واقع جریان جایگزینی محصولات قدیمی با کامپیوترهای جدیدتر در سازمان‌ها و بخش‌های تجاری حالا یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر روند افزایش صادرات و رشد بازار جهانی کامپیوترهای شخصی سنتی است. در بخش مصرفی اما کامپیوترهای شخصی ویژه گیمینگ ظاهرا بیشترین طرفداران و خریداران را به خوداختصاص داده‌اند و به این ترتیب فروش خوبی هم دارند. علاوه‌بر اینها، استفاده از کروم‌بوک‌ها برای مصارف آموزشی و در مدارس و آموزشگاه‌ها هم در سال‌های اخیر رونق گرفته و به بحث داغ و پرطرفداری در میان کارشناسان آموزشی در راستای شیوه‌های نوین آموزشی تبدیل شده است. با این اوصاف چندان هم دور از انتظار نیست که بازار جهانی کامپیوترهای شخصی سنتی روند کند رشد را در پیش گرفته و شاید در ماه‌ها و سال‌های اخیر رشدی ثابت و نسبی را تجربه کند.

13