۰ نفر

دولت یازدهم وضعیت اینترنت را ساماندهی کرد

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۷:۳۰
کد خبر: 193948
دولت یازدهم وضعیت اینترنت را ساماندهی کرد

«عزت‌الله ضرغامی عضو شورای عالی فضای مجازی و رئیس سابق صدا و سیما در گفت‌و‌گو با یکی از خبرگزاری‌ها در تخریب دولت یازدهم در حوزه اینترنت (خانگی و موبایل) گفت: دانشجویان، استادان و نخبگان از سرعت پایین اینترنت و کمبود پهنای باند بشدت ناراضی‌اند.»

 آیا از سرعت اینترنت خانگی و تلفن همراه راضی هستید؟ آیا سرعت و امکانات اینترنت تلفن همراه نسبت به 4 سال قبل تغییر کرده است؟

دانشجو و استاد راضی از اینترنت

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، «از زمانی که اینترنت به کشور وارد شده از آن استفاده می‌کنم فارغ از هر برند گوشی و سیستم عاملی اکنون سرعت اینترنت قابل قیاس با گذشته نیست.» فاطمه اشرفی استاد دانشگاه با بیان مطلب فوق  گفت: از سوی دیگر بین شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت رقابت زیادی وجود دارد و بسته‌های متنوعی ارائه می‌دهند که انتخاب را راحت‌تر کرده است. شاید سرعت اینترنت در برخی مکان‌ها به هر دلیلی خیلی بالا نباشد ولی در کل رضایتبخش است.وی درباره اینترنت خانگی نیز گفت: الان سرعت و کیفیت اینترنت خانگی خیلی بهتر از قبل شده و تغییرات کاملاً محسوس است. قطعی اینترنت به ندرت اتفاق می‌افتد و اگر هم اینترنت قطع یا کند شود به نظر می‌رسد بیشتر مربوط به شرکت ارائه دهنده خدمات است تا اینترنت کلی کشور. پیش از این اینترنت کلی کشور دچار اختلال و قطعی می‌شد که اکنون این نوع مشکلات رفع شده است. وی درباره سرعت اینترنت در دانشگاه‌ها نیز گفت: همین که دانشجو از خانه به سایت دانشگاه متصل می‌شود و می‌تواند بدون دغدغه و قطعی، انتخاب واحد کند یعنی همه چیز خوب است. استاد هم از خانه یا هر جای دیگری می‌تواند با سرعت خوب اینترنت

به سایت دانشگاه متصل شده و بدون هزینه وقت و رفت و آمد اضافی به دانشگاه، کارهای خود مانند اعلام نمرات و... را از راه دور انجام دهد.وی افزود: قبلاً اینترنت جزو امکانات دانشگاه بود الان به‌عنوان خدمات، به استاد و دانشجو ارائه می‌شود. پیش از این چنین امکاناتی در دانشگاه‌ها وجود نداشت و وقتی دانشجویان برای ثبت‌نام به سایت‌ها مراجعه می‌کردند سایت هنگ می‌کرد و از دسترس خارج می‌شد ولی اکنون به ندرت چنین اتفاق‌هایی می‌افتد. از سوی دیگر الان به جایی رسیده‌ایم که همه جا و در همه حال می‌توان به اینترنت متصل شد حتی در روستاها، اینترنت نسل 4 وجود دارد، این در حالی است که پیش از این، چنین امکاناتی وجود نداشت.حسام زرشکی دانشجوی دوره دکترا نیز در خصوص وضعیت اینترنت در کشور  گفت: در حال حاضر بستر خوبی برای اینترنت ایجاد شده و کاملاً مشخص است که کارهای زیربنایی خوبی در این دولت انجام شده است. اکنون شاید سرعت اینترنت و دیگر خدماتی که دولت در زمینه فناوری ارائه می‌دهد مانند کشورهای توسعه یافته ایده آل نیست ولی تغییرات کاملاً مشهود است، از سوی دیگر در دولت قبل اینترنت تلفن همراه به معنای واقعی وجود نداشت ولی با همت دولت تدبیر و امید و ایجاد زیرساخت‌های مهم، اکنون با راه‌اندازی نسل‌های 3 و 4 سرعت تلفن همراه‌ خیلی بهتر است.مریم نورانی کارمند یک شرکت خصوصی در میدان ولیعصر که در بخش نت ورک کار می‌کند و مدام با اینترنت سر و کار دارد  گفت:به نظرم وضعیت اینترنت اصلاً با خدماتی که دولت قبل ارائه می‌داد، قابل مقایسه نیست. در دولت تدبیر و امید افزایش سرعت اینترنت بسیار مشهود است و به نظر می‌رسد کیفیت خدمات شبکه اینترنتی خانگی و تلفن همراه بسیار بهتر  از قبل شده است.وی افزود: با تلفن همراهم از اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنم و در بارگذاری عکس‌ها و فیلم‌ها مشکلی ندارم و از سرعت اینترنت راضی هستم در صورتی که پیش از این با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شدم و معمولاً برای باز کردن یک صفحه ساده در اینترنت باید زمان زیادی صرف می‌کردم و کارهایم به کندی انجام می‌شد، اکنون من و اطرافیانم از سرعت اینترنت  بخصوص تلفن همراه نسبت به قبل بسیار راضی هستیم.

رضایت از سرعت

محمد رضایی فروشنده لباس در میدان هفت تیر با بیان اینکه پیش از این سیستم عامل تلفن همراه‌، بیشتر جاوا و سرعت اینترنت بسیار کند بود،  گفت: ولی از زمانی که نسل‌های جدید اینترنت تلفن همراه آمده است از گوشی‌های اندرویدی و اینترنت اپراتورهای تلفن همراه استفاده می‌کنم. از زمانی که بستر اینترنت از سوی این دولت در کشور فراهم شده و نسل‌های 3، 4 و 4.5 اینترنت موبایلی از سوی اپراتورها راه‌اندازی شده سرعت خیلی بالا رفته است و بسرعت فیلم‌ها و عکس‌ها باز می‌شود، این در حالی است که پیش از این وقتی می‌خواستیم یک صفحه یا عکسی را در اینترنت خانگی دانلود یا بارگذاری کنیم، مدت زمان زیادی باید منتظر می‌شدیم و کلی وقت‌مان هدر می‌رفت ولی الان حتی اینترنت‌های خانگی نیز به دلیل افزایش پهنای باند سرعت خوبی نسبت به گذشته دارند.رضا امیری که در میدان رسالت میوه‌های نوبرانه می‌فروشد گفت: سرعت اینترنت خوب است و براحتی از آن استفاده می‌کنم و کمتر دچار قطعی می‌شود. فقط بعضی وقت‌ها در برخی مناطق آنتن دهی خوب نیست و کمی اختلال ایجاد و اینترنتم قطع می‌شود. حتی الان این امکان هم به وجود آمده است که اگر سرعت اینترنت یک اپراتوری خوب نبود می‌توانیم ترابردپذیری کنیم و با حفظ شماره خود از اپراتوری که اینترنت آن دارای سرعت بیشتری است، استفاده کنیم. وی افزود: قبل از این نمی‌توانستم فیلم‌هایی را که در شبکه‌های اجتماعی برایم ارسال می‌شد  ببینم ولی اکنون سریع باز می‌شود و نگاه می‌کنم البته با بالا رفتن سرعت و دیدن این فیلم‌ها حجم اینترنت سریع تمام می‌شود و باید بیشتر هزینه کنم، اگر قیمت آن کمتر شود بهتر است.

نسل4 میهمان روستاها

سیاوش شیدایی، کارمند نیز از تلفن همراه سیستم عامل اندروید استفاده می‌کند. وی درباره وضعیت اینترنت در کشور نسبت به دوره‌های قبل  گفت: الان اینترنت بخصوص اینترنت موبایلی نسبت به چند سال گذشته خیلی تغییر کرده و بهتر شده است. اپراتورها به علت رقابت، سعی می‌کنند خدمات مطلوبی به کاربران خود ارائه دهند. چند سال گذشته وقتی مسافرت می‌رفتیم مرتب دنبال اینترنت بودیم اما الان در روستاها و حتی در دورافتاده‌ترین جاها اینترنت وجود دارد.آرزو رضایی ،خانه دار که حدود ۸ سال است از گوشی‌های دارای سیستم اندرویدی و IOS استفاده می‌کند  گفت: 5 سال است که از طریق تلفن همراه به اینترنت متصل می‌شوم و از زمانی که از نسل 4 تلفن همراه استفاده می‌کنم از سرعت اینترنت بسیار راضی هستم و دیگر از اینترنت خانگی هم استفاده نمی‌کنم، چرا که سرعت اینترنت خانگی مخابرات خوب نبود و اشتراک خود را قطع کردیم و حالا همه اعضای خانواده ما از اینترنت تلفن همراه استفاده می‌کنند.البته در این میان برخی هم مانند افسون اکبری، پرستار از وضعیت اینترنت راضی نیستند چرا که هنوز انتظارات آنها از دولت تدبیر و امید بالا است و معتقد هستند ایده آل نیست. اکبری گفت: من ۴ سال است که از گوشی هوشمند استفاده می‌کنم. اوایل که سرعت اینترنت کم بود واقعاً ناراضی بودم چرا که نمی‌توانستم هیچ عکس و پیامی ارسال یا دریافت کنم و با تأخیر بسیاری انجام می‌شد یا در کل ارسال نمی‌شد ولی الان سرعت خوب است ولی متأسفانه حجم اینترنت سریع تمام می‌شود و به نفع کاربر نیست، باید مدام خط خود را شارژ کنیم و بهتر است قیمت‌ها را بیشتر کاهش دهند.