۰ نفر

شتاب اپراتورها به نسل پنجم موبایل

۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۷:۳۴
کد خبر: 189130
شتاب اپراتورها به نسل پنجم موبایل

هرچند مشخص است که اپراتورها با اشتیاق رسیدن نسل پنجم موبایل را انتظار می‌کشند اما هنوز تا رسیدن به این استاندارد و سطح تکنولوژی فاصله داریم.

 به‌رغم این انتظار می‌رود که شبکه‌های نسل پنجم مبتنی بر استاندارد ITU تا سال 2020 تجاری شوند و تعداد مشترکان این فناوری‌ها تا انتهای سال 2020 به 550 میلیون نفر برسند. به گزارش دنیای اقتصاد ، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که امروزه تقریبا 90 درصد مشترکان موبایل از شبکه‌های نسل سوم و چهارم استفاده می‌کنند. همچنین بر اساس این مطالعه تعداد مشترکان LTE تا پایان سال 2022 به 6/ 4 میلیارد نفر خواهند رسید. این مطالعه همچنین بر این یافته اشاره دارد که در سال 2020، بالغ بر 9/ 8 میلیارد مشترک سیار وجود خواهد داشت که 8 میلیارد نفر مشترک پهن‌باند سیار خواهند بود و 1/ 6 میلیارد نفر منحصرا از تلفن سیار استفاده خواهند کرد.

اشتیاق اپراتورها به راه‌اندازی شبکه‌های پیش‌استاندارد (Pre-standard) نسل پنجم در طول سال 2016 فزونی یافت و پیش‌بینی می‌شود که تا قبل از 2020 در بازارهای متعددی این فناوری پیاده‌سازی شود. گسترش زودهنگام نسل پنجم به‌دلیل نیاز به خدمات پهن‌باند سیار ارتقایافته و همچنین تکمیل خدمات اینترنت ثابت است؛ چیزی که از آن به‌عنوان دسترسی بی‌سیم ثابت (FWA) یاد می‌شود. افزون بر این 5G موارد کابردی بسیاری را برای اینترنت اشیا (IoT) فراهم می‌سازد. رشد ابزارهای اینترنت اشیا با حضور یک شبکه پرسرعت با شتاب بیشتری رخ خواهد داد و به سرعت شاهد افزایش ابزارهای متصل خواهیم بود. هرچند تعداد مشترکانی که تنها از شبکه‌های مبتنی بر GSM/ EDGE استفاده می‌کنند، کماکان از بزرگترین سهم در میان مشترکان سیار برخوردارند. با این وجود پیش‌بینی می‌شود که LTE در سال 2019 به تکنولوژی غالب دسترسی موبایل تبدیل شده و تا انتهای سال 2020 تعداد مشترکان این فناوری به 6/ 4 میلیارد نفر برسند. در سال 2022 تعداد مشترکان LTE به بیش از 5 برابر مشترکانی خواهد رسید که فقط ازGSM/ EDGE استفاده می‌کنند، حال آنکه مشترکان WCDMA/ HSPA سه برابر بیشتر خواهند شد. در بازارهای در حال توسعه، GSM/ EDGE گزینه‌ای پایدار خواهد بود و اکثر مشترکان 3G/ 4G در تمامی مناطق کماکان به‌عنوان یک گزینه سطح پایین‌تر بهGSM/ EDGE دسترسی خواهند داشت. GSM/ EDGE همچنین نقش مهمی در کابردهای IoT خواهد داشت.

90 درصد اشتراکات تا سال 2022 مربوط به پهن‌باند سیار

پهن باند سیار به معنای دسترسی به اینترنت پرسرعت در حال حرکت (مانند اینترنت موبایل) گفته می‌شود. این مطالعه پیش‌بینی می‌کند تا انتهای سال 2022، مشترکان سیار به 8/ 9 میلیارد نفر برسند که 90 درصد آن یعنی 8 میلیارد نفر از پهن باند سیار استفاده می‌کنند. تعداد افرادی که صرفا مشترک موبایل هستند نیز تا پایان 2022 به 6/ 1 میلیارد خواهد رسید. پهن‌باند سیار در برخی از بخش‌ها مکمل پهن‌باند ثابت خواهد بود (همگرایی ثابت- سیار) و به شکل غالب دسترسی مبدل خواهد شد. بسیاری از کامپیوترهای شخصی و تبلت‌ها کماکان (تا سال 2016) از اشتراک سیار استفاده نمی‌کنند که یک دلیل عمده‌ آن مربوط به تفاوتی است که در قیمت مدل‌های محدود به Wi-Fi و دیگر مدل‌های سیار وجود دارد. با وجود این، تعداد کامپیوترهای شخصی و تبلت‌های دارای قابلیت موبایل تا سال 2022 یک افزایش 30 درصدی را شاهد خواهند بود. این به شکل ویژه نشان می‌دهد کامپیوترها یا تبلت‌های مجهز به سیم‌کارت هم ارزان‌تر شده و هم مورد استقبال بیشتری واقع خواهند شد. همین موضوع باعث رشد فروش آنها خواهد شد.

رشد استفاده از نسل جدید موبایل

موبایل حالا به مهم‌ترین ابزار ارتباطی جهان تبدیل شده و هیچ دستگاهی به این اندازه مورد استقبال مردم قرار نگرفته است. همین ابزار ارتباطی به زودی تمام تکنولوژی‌های مرتبط به اشتراک شبکه‌های پرسرعت دیتا را به خود اختصاص خواهد داد و به این معنا کم کم شاهد آن خواهیم بود که سایر ابزارهای اتصال به شبکه‌های پرسرعت سهم خود را از بازار به اپراتورهای موبایل خواهند داد. بر اساس تخمین‌های موجود تا انتهای سال 2016 بالغ بر 3/ 9 میلیارد مشترک گوشی هوشمند وجود داشته است. اکثر این اشتراکات مربوط به شبکه‌های WCDMA/ HSPA بوده است. این رخداد با وجود این است که اشتراکات محدود به GSM/ EDGE قسمت عمده‌ای از تمامی اشتراکات را شامل می‌شوند. تا سال 2022 پیش‌بینی می‌شود که تعداد مشترکان گوشی‌های هوشمند به 6/ 9 میلیارد خواهند رسید که 90درصد آنها از شبکه‌های WCDMA/ HSPA، LTE و G5 استفاده می‌کنند.

موبایل