۰ نفر

فروشندگان بازار فناوری در انتظار رونق

۲۶ اسفند ۱۳۹۵، ۹:۱۵
کد خبر: 182939
 فروشندگان بازار فناوری در انتظار رونق

کم و زیاد خرید و فروش در بازار موبایل جریان دارد. اگر بخواهیم بازار موبایل را نسبت به ماه های گذشته مقایسه کنیم بهتر شده ولی اگر بخواهیم با روزهای پایانی 2 سال گذشته مقایسه کنیم، باید بگویم کمتر شده است

از 2 ماه قبل فعالان بازار موبایل و رایانه پیش‌بینی می کردند که در روزهای پایانی سال  برای بازار موبایل و کامپیوتر وضعیت بهتری رقم می خورد چرا که در این روزها نقدینگی مردم افزایش می یابد  و با این افزایش نقدینگی حضور خریداران در بازارهای اصلی بیشتر شده و رکود  بازار کاهش می یابد.  در این روزهای پایانی سال سری به بازارهای شلوغ موبایل و رایانه (کامپیوتر، لپ‌تاپ و تبلت و وسایل جانبی) می‌زنیم  تا ببینیم خرید و فروش جریان دارد یا خیر و اینکه اوضاع فروش نسبت به طول سال و روزهای پایانی سال های گذشته تغییری کرده است؟

 خرید تلفن همراه در ته سبد خانوار

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، محسن بهنامی فروشنده موبایل برند خاص درباره بازار موبایل در روزهای پایانی سال گفت:  کم و زیاد خرید و فروش در بازار این صنف جریان دارد. اگر بخواهیم بازار موبایل را نسبت به ماه های گذشته مقایسه کنیم باید گفت که خرید و فروش بهتر شده و بازار تکانی خورده و حتی فروش بالاتر رفته است ولی اگر بخواهیم با روزهای پایانی 2 سال گذشته مقایسه کنیم،  باید بگویم کمتر شده است.بهنامی دلیل استقبال کم از خرید وسایل آی تی را بحث اقتصادی خانوار دانست و افزود: معمولاً آی تی و وسایل فرهنگی در ته سبد خانوار جای می گیرد. مردم اول برای ضروریات مانند خورد و خوراک و پوشاک و ... هزینه می کنند و اگر ته این سبد چیزی باقی ماند صرف آی تی و وسایل فرهنگی می شود.مریم ضیائی یکی از فروشنده های موبایل در یکی از مراکز خرید و فروش معتبر تهران با اشاره به اینکه  در روزهای پایانی سال بازار فروش بهتر شده است  گفت: فروش ما نسبت به طول سال خیلی بهتر شده است و راضی هستیم ولی اگر بخواهیم  با عید دو سال قبل مقایسه کنیم باید اعتراف کرد که فروش خیلی پایین تر آمده است.

ضیائی با بیان اینکه خرید دو برند برتر امریکایی و کره جنوبی پرفروش ترین هستند و خریداران بعد به سراغ برند معروف چینی می روند، افزود:  موضوع جالبی که اخیراً دیده می شود این است که مردم با مطالعه، گوشی های مورد نظر خود را می خرند و قابلیت های آن را در نظر می گیرند. در هر حال از اینکه خرید و فروش در بازار جریان دارد و  نسبتاً از رکود خارج شده است، راضی هستیم.

ولی سیاوش علوی مدیر یکی از فروشگاه های معتبر در حوزه تلفن همراه گفت: به امید فروش بیشتر در روزهای پایانی، مغازه و ویترین های خود را پرکردیم ولی آن گونه که انتظار داشتیم  هنوز  انتظاراتمان برآورده نشده است.علوی با بیان اینکه فروش تلفن همراه نسبت به روزهای پایانی سال های قبل کمتر شده است، افزود: پیش بینی کرده بودیم حداقل 10 دستگاه تلفن همراه با برندهای مختلف را بفروشیم ولی فعلاً در روز به کمتر از 5  دستگاه می رسد در حالی که سه سال پیش در روزهای منتهی به پایان سال روزی حداکثر 400 دستگاه تلفن همراه می فروختیم.

امید به رونق بازار

رضا شمسی فروشنده یکی از مراکز فروش تلفن همراه در مرکز شهر نیز معتقد است برای خرید وسیله‌ای مانند تلفن همراه باید پول اضافی در دست مردم باشد ولی پولی در ته جیب مردم باقی نمی‌ماند که  با آن گوشی بخرند. همین که درآمدشان کفاف خورد و خوراک و مایحتاج اولیه  آنها را بدهد کلی خدا را شاکر خواهند بود.  مردم به فروشگاه سر می زنند و  تنها به گرفتن قیمت  بسنده می‌کنند و از میان تعداد زیادی که  سؤال می کنند تعداد اندکی اقدام به خرید می کنند و آن هم از روی ضرورت است.برخی معتقد هستند که بیشتر فروشندگان از فروش وسایل جانبی کسب درآمد می‌کنند. به چند مغازه که وسایل جانبی می فروشند نیز سری می زنیم. احمد علومی گفت: اگر در سال های پیش مردم ظاهر گوشی و وسایل جانبی خود را نو می کردند ولی الان کمتر دست به چنین کاری می زنند. قبلاً روزی 60 قاب موبایل می‌فروختیم هم‌اکنون به سختی به عدد 20 می‌رسد.

افشار فروتن لاریجانی رئیس انجمن فروشندگان موبایل و سیم کارت نیز گفت: آن گونه که انتظار می رفت بازار چنگی به دل نمی زند چرا که در روزهای پایانی سال معمولاً سطح تقاضای موبایل افزایش می یافت ولی مطابق میل پیش نرفته است.

فروتن لاریجانی با بیان اینکه در مقایسه با سال های گذشته فروش بسیار کاهش یافته است، گفت: اما فروش موبایل در مقایسه با طول سال خیلی بهتر شده است. البته با توجه به اینکه هنوز برخی از مردم حقوق و عیدی خود را نگرفته اند انتظار می رود در چند روز آینده فروش بیشتری را در بازار شاهد باشیم.

برآورده نشدن انتظارات در بازار رایانه

از بازار موبایل به بازار لپ تاپ و تبلت سری می زنیم تا ببینیم در این روزهای پایانی سال مردم در کنار نو شدن سال،  لپ تاپ و تبلت و دیگر وسایل الکترونیکی خود را نو می کنند یا نه ؟ حسن حسینی یک از فروشندگان لپ تاپ و تبلت در یکی از مراکز اصلی خرید و فروش کامپیوتر گفت: بگویم اوضاع فروش خوب نیست گزاف نگفته ام.  مردم ترجیح می دهند که وسایل خود را تعمیر کنند تا مدل جدید  آن را که در بازار موجود است  بخرند. نو کردن در ابزارهای آی تی آن هم در روزهای پایانی سال به فراموشی سپرده شده است، چون معیشت اقتصادی به مردم اجازه نمی دهد و پولی اضافه نمی ماند که بخواهند برای وسایل آی تی مانند تبلت و لپ تاپ و ... هزینه کنند. مردم ترجیح می دهند از همان مدل قدیمی که دارند استفاده کنند.کوروش سلامی یکی از فعالان فروش لوازم جانبی موبایل و لپ تاپ نیز گفت: معمولاً در این بخش مردم لوازم جانبی مانند کیف، هدفون و ... را نو می کردند ولی اکنون از سوی مردم از نو کردن این وسایل هم خبری نیست، چرا که ابزارهای حوزه آی تی در رده 12 و 13 و شاید بیستم سبد خانوار قرار دارد، اگر پولی ته جیب باقی ماند برای نو کردن این وسایل هزینه می کنند.

هومن اکبری فروشنده یک فروشگاه کامپیوتر نیز معتقد است مردم ترجیح می دهند به جای خرید لپ تاپ  با یک سوم هزینه آن تلفن همراه هوشمند بخرند و از آن استفاده کنند.  اکبری گفت: هر چند در این بخش نیز خرید و فروش جریان دارد ولی پیش‌بینی می‌ کردیم که در روزهای پایانی سال برای بازار کامپیوتر وضعیت بهتری رقم بخورد چون معمولاً  با افزایش نقدینگی ، مردم برای خرید به بازار کامپیوتر هم سری می زنند ولی آن گونه که انتظار داشتیم  پیش نرفت. وی افزود: منتظریم مردم خریدهای ضروری خود را  انجام دهند و بعد به بازار آی تی هم سری بزنند. امیدواریم در چند روز آینده بازار ما نیز رونق بیشتری بگیرد.مهدی میرمهدی رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه ای تهران نیز  گفت: بازار اصلاً خوب نیست  و صنف رایانه ای سال سختی را پشت سر گذاشتند. وضع اقتصادی اجازه خرید به مردم در حوزه رایانه ای نمی دهد. مصرف کننده ها تمایلی به خرید نشان نمی دهند و تنها به سؤال کردن قیمت ها بسنده می کنند.میرمهدی افزود: امیدوارم سال آینده اتفاقات خوبی در حوزه بازار رایانه ای رقم بخورد ولی از دولت انتظار داریم  با توجه به نبود رونق در بازار آی تی  در سال 95،  در بحث مالیات و ... برای اصناف تخفیفی قائل شوند.