۰ نفر

محمود واعظی:

«تلگرام» در ایام انتخابات فیلتر می‌شود؟

۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۳۹
کد خبر: 181334
«تلگرام» در ایام انتخابات فیلتر می‌شود؟

محمود واعظی گفت: تلاش ما همواره بر این بوده که مطالب و کانال‌های ضداخلاقی و ضد دین، از همین میزان بسیار اندک نیز که هست، بیشتر کاهش یابد.وی همچنین افزود پیام رسان تلگرام در ایام انتخابات فیلتر نمی‌شود .

با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی در ایران، می توان این شبکه ها را یکی از تأثیرگذارترین ابزار تبلیغاتی دانست؛ ابزاری که به نظر می رسید تا پیش از این، تنها در حوزه های اقتصای، فرهنگی و سایر زمینه هایی که سود مالی از اهداف اولیه آنهاست، به کار گرفته شود، اما چند وقتی است که در سیاست هم خودی نشان داده تا جایگاه خاصی بخصوص در تبلیغات انتخاباتی ایفا کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تابناک، اسفند ماه گذشته و در دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، بر خلاف دوره های گذشته، کمتر خبری از نام و تصاویر کاندیداها در خیابان های کشور بود. این امر که بیشتر در تهران بروز یافت، شبکه های اجتماعی به ویژه تلگرام را که درصد عظیمی از ایرانیان از آن استفاده می کنند، جایگزین تبلیغات سخت و خیابانی کرد.

در سال 1394 هر روز که به هفتم اسفند ماه نزدیک تر می شدیم، از یک سو تبلیغات کاندیداها در شبکه های اجتماعی بیشتر و بیشتر می‌شد و از سوی دیگر، مسائلی در خصوص مختل شدن برخی شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام تا روز انتخابات طرح می شد.

فضای مجازی جای تبلیغات انتخاباتی را گرفت

با این حال، شبکه های مجازی در کنار پوسترهایی که جایشان بر سر دیوارها و بیلبوردهای شهر بود، به یکی از بهترین و در عین حال راحت ترین ابزار تبلیغاتی کاندیداها تبدیل شده و این شبکه ها تا روز انتخابات بر خلاف شایعات فراوان در خصوص مختل شدن آن، بدون کمترین مشکلی فعال بوده تا این روزها باز هم با توجه به اهمیت آن، توجهات همه را به خود جلب کند.

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری، باز هم مسائلی پیرامون فیلتر برخی شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام مطرح می شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت هرچند طرح مسائلی با هدف محدود ساختن تلگرام را تأیید می کند، ابراز امیدواری می نماید که مشکل خاصی بر سر راه این شبکه اجتماعی پیش نمی آید.

آمار وزیر اطلاعات از شرایط تلگرام درست است

«محمود واعظی» در پاسخ به اینکه وزیر اطلاعات به تازگی اعلام کرد، «تنها نیم درصد کانال‌های تلگرامی ضد دین است، این آمارها چقدر جدی است و با توجه به این آمار، آیا همچنان برای فیلتر تلگرام، عده‌ای به دولت فشار می‌آورند یا خیر؟» اظهار کرد: وزارت اطلاعات بر فضای تلگرام بیشتر از ما اشراف دارد و قطعاً آمار وزیر اطلاعات در این باره نیز درست است.

وی در عین حال تأکید کرد: تلاش ما همواره بر این بوده که مطالب و کانال‌های ضداخلاقی و ضد دین، از همین میزان بسیار اندک نیز که هست، بیشتر کاهش یابد.

درباره تلگرام به ویژه در ایام انتخابات نظرات مختلفی وجود دارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به اینکه آیا این وضعیت باعث کاهش فشار برای بستن «تلگرام » شده است یا خیر، گفت: درباره تلگرام دیدگاه‌های مختلفی مطرح است، به ویژه با توجه به فضای انتخابات، مسائلی در حال وقوع است که چندان به این آمارها ارتباطی ندارد.

وی با بیان اینکه عده‌ای از ابتدا با فضای مجازی مخالف بودند و فقط هم بحث تلگرام مطرح نیست، ادامه داد: فشارها همواره بوده، ولی سعی ما بر این بوده که فضای مجازی، فضای پاکی باشد و همه بتوانند از آن استفاده کنند.

زمینه استفاده از ابزارهای نوین را برای مردم فراهم می‌کنیم

واعظی در پاسخ به اینکه همچون انتخابات 94، آیا در سال 96 نیز تلگرام فعال خواهد بود و آیا فیلتر نخواهد شد، تصریح کرد: ان‌شاءالله شرایط به گونه‌ای خواهد بود که مردم بتوانند از ابزارها و فضاهایی که اطلاعات را افزایش می‌دهد، استفاده کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: همه تلاش ما در وزارت ارتباطات سالم سازی فضای مجازی و فراهم آوردن زمینه استفاده مردم از ابزارهای نوین ارتباطی است؛ بنابراین، درباره این مسأله حتی در شرایط انتخابات تحت تأثیر تلاش عده ای خاص قرار نخواهیم گرفت.