۰ نفر

پوشیدنی‌های هوشمند در مسیر رشد

۱۷ اسفند ۱۳۹۵، ۰:۱۷
کد خبر: 180971
پوشیدنی‌های هوشمند در مسیر رشد

شاید گاهی فکر کنیم که ابزارهای پوشیدنی هوشمند از بین رفته‌اند، اما در واقع تولیدکنندگان فعال این بازار این روزها روی افزایش روند رشدشان تمرکز کرده‌اند.

  جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی هوشمند به رکورد جدیدی در صادرات دست پیدا کرده است. به این ترتیب صادرات جهانی ابزارهای پوشیدنی هوشمند در فصل چهارم سال 2016 به 9/ 33 میلیون دستگاه رسیده که این رقم نسبت به سال گذشته میلادی رشد 9/ 16 درصدی را تجربه کرده است.

صادرات این محصولات در کل سال 2016 هم رشد 25 درصدی داشته است. در این سال ورود تولیدکنندگان جدید و رقابت جدی تر با تولیدکنندگان قدیمی تر باعث رونق نسبی بازار شده است. در نهایت 4/ 102 میلیون دستگاه پوشیدنی هوشمند در سال گذشته میلادی به سراسر دنیا صادر شده‌اند. به گزارش دنیای اقتصاد، به‌طور کلی محصولات این بازار به دو دسته تقسیم می‌شوند، پوشیدنی‌های هوشمند که قابلیت نصب و اجرای اپلیکیشن‌های مختلف را دارند و پوشیدنی‌های ساده که این امکان را ندارند. اگرچه این محصولات کاربردهای متنوعی در زندگی روزمره دارند، اما هنوز هم بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقدند که لزوم و ضرورت استفاده از این محصولات برای همه کاربران محرز نشده است. به این ترتیب است که هنوز این محصولات به شکل جدی در سبد خرید خانواده‌ها قرار نگرفته‌اند. در ماه‌های اخیر دو پلت‌فرم اصلی یعنی واچ اواس و اندروید ویر بیشتر روی اپلیکیشن‌های سلامتی و تناسب اندام متمرکز شده‌اند. این موضوع اتفاقی نیست، چون مهم‌ترین قابلیت این ابزارها در واقع همین موارد هستند. «رامون لیاماث» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «مثل هر بازار تکنولوژی دیگری بازار ابزارهای پوشیدنی هم در حال تغییر است.

پوشیدنی‌های ساده و ابتدایی که در ابتدا محصولات با یک هدف شمارش گام بودند، حالا در حال تبدیل شدن به ابزارهایی با چند هدف و عملکرد هستند. این اتفاق در میان ابزارهای پوشیدنی هوشمند هم در حال رخ دادن است. بنابراین می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد ورود محصولات پوشیدنی متنوع با کارکردها و امکانات مختلف و مفیدتری خواهیم بود.» حالا بازار این محصولات آنقدر رونق گرفته است که شرکت‌های فعال در صنعت مدل مانند Swatch و Fossil هم با ارائه محصولاتی وارد این بازار شده‌اند. جالب اینکه حالا شاهد ظهور استارت آپ‌هایی هستیم که تنها روی بازار پوشیدنی‌ها متمرکز هستند و سعی دارند راهکارهای متفاوت و ضروری تری از آنها را برای کاربرانشان ایجاد کنند. بازار داغ محصولات پوشیدنی در سال 2016 ثابت کرد که این محصولات چیزهای بیشتری از یک مچ‌بند هوشمند می‌توانند در اختیار کاربرانشان قرار بدهند. دستگاه‌های قابل پوشش روی گوش برای اولین بار صادراتی بیش از یک درصد از کل صادرات جهانی ابزارهای پوشیدنی را در این سال به خودشان اختصاص دادند. حالا لباس‌های مجهز به حسگر هم بیش از یک درصد از کل صادرات جهانی ابزارهای پوشیدنی در سال 2016 را در اختیار دارند. هر چند این ارقام چندان زیادی نیست، اما می‌تواند تضمین کند که باید در آینده منتظر ورود چه محصولاتی به بازار ابزارهای پوشیدنی باشیم.

11