۰ نفر

محبوب‌ترین محصولات بازار موبایل کدامند؟

۱۵ اسفند ۱۳۹۵، ۰:۰۵
کد خبر: 180475
محبوب‌ترین محصولات بازار موبایل کدامند؟

بازار جهانی موبایل‌های هوشمند سال گذشته میلادی را با کمترین میزان رشد سالانه در سال‌های اخیر به پایان رساند. به این ترتیب این بازار تا پایان سال 2016 رشد سالانه 5/ 2درصدی را برای خودش به ثبت رساند.

 حالا اما پیش بینی‌های جدید موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که صادرات جهانی انواع موبایل‌های هوشمند در سال جدید میلادی رشد دو برابری را تجربه خواهد کرد. با اینکه انتظار می‌رود رشد بازار موبایل‌های هوشمند همچنان تک رقمی باقی بماند، اما کارشناسان IDC پیش بینی کرده‌اند که صادرات این محصولات تا پایان سال 2017 رشد سالانه 2/ 4 درصدی و تا پایان سال 2018 رشد سالانه 4/ 4درصدی را تجربه کند. در حقیقت پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که بازار جهانی موبایل‌های هوشمند با متوسط نرخ رشد سالانه 8/ 3درصدی در فاصله سال‌های 2016 تا 2021 رشد می‌کند و به این ترتیب باید منتظر صادرات جهانی 53/ 1 میلیارد دستگاهی تا پایان سال 2017 و 77/ 1 میلیارد دستگاهی تا پایان سال 2021 باشیم.

از دیدگاه پلت‌فرم‌های موجود در این بازار، کارشناسان انتظار تغییر چشمگیری ندارند. در این بازار اندروید و آی او اس در مجموع حدود 85 درصد از بازار جهانی موبایل‌های هوشمند را در اختیار دارند. به گزارش دنیای اقتصاد، چشم انداز موبایل‌های هوشمند ساخت شرکت مایکروسافت و مبتنی بر سیستم عامل ویندوزفون همچنان به خاطر کمبود شرکای تامین‌کننده قطعات، نامشخص است. اگرچه رشد سهم اندروید از این بازار به طرز چشمگیری رو به کاهش است، کارشناسان پیش بینی می‌کنند که حتی اضافه شدن قابلیت‌های جدیدی مانند واقعیت مجازی و افزوده به موبایل‌های اندرویدی هم نتواند تاثیر چندان چشمگیری بر روند رشد سهم این سیستم عامل در بازار داشته باشد. برای سیستم‌عامل آی او اس سال 2016 اولین سالی بود که شرکت اپل شاهد کاهش سالانه صادرات جهانی گوشی‌های آی‌فون این شرکت تا 7 درصد بود. اما کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقدند که باید منتظر رشد دو برابری قدرتمند صادرات جهانی گوشی‌های آی‌فون در سال 2017 به دنبال معرفی محصولات جدید این شرکت باشیم.

«ریان ریث» یکی از کارشناسان موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد می‌گوید: «ما همچنان سوالات و ابهاماتی درباره طول چرخه عمر موبایل هوشمند به خصوص در بازارهای بزرگ و پررونق این محصول داریم. این در حالی است که مدت‌ها است هیچ روند جدید و تازه‌ای را در مسیر رشد بازار موبایل‌های هوشمند ندیده ایم. در بعضی بازارهای طرفدار محصولات ارزان قیمت مانند چین، شاهد این هستیم که کاربران به طرز قابل توجهی در حال خرید محصولات پیشرفته و حرفه‌ای هستند. این نشان از عدم رضایت آنها از محصولات رده پایین و نه‌چندان پیشرفته قبلی‌شان دارد. در بازارهای پیشرفته و بزرگ مانند آمریکا رقابت در میان محصولات رده بالا و پیشرفته به شدت داغ و نزدیک شده است. درست به همین دلیل هم هست که در کنگره جهانی موبایل امسال که هفته گذشته برگزار شد، شاهد معرفی و رونمایی از موبایل‌های هوشمند پیشرفته و رده بالای مختلفی بودیم.

با وجود رشد سالانه نه‌چندان مناسب 5/ 2 درصدی بازار جهانی موبایل‌های هوشمند در سال 2016، فبلت‌ها رشد سالانه 49 درصدی را در این سال برای خودشان به ثبت رساندند که نشان می‌دهد کاربران در بازارهای در حال توسعه و بازارهای بزرگ هم علاقه بیشتری به استفاده از دستگاه‌هایی با صفحه نمایش بزرگ‌تر پیدا کرده‌اند. با این اوصاف انتظار می‌رود فبلت‌ها همچنان محصولات محبوب و پرطرفدار بازار موبایل‌های هوشمند باقی بمانند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که صادرات جهانی انواع فبلت تا سال 2021 به 680 میلیون دستگاه خواهد رسید و متوسط نرخ رشد سالانه آن از 2016 تا 2021 برابر 2/ 9درصد خواهد بود.»