۰ نفر

گشایش‌های برجام برای ایران مجازی

۱۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۲۷
کد خبر: 174369
گشایش‌های برجام برای ایران مجازی

صنعت نرم‌افزار روزبه‌روز درحال پیشرفت است و طی چند‌ سال اخیر به یکی از صنایع پردرآمد درسراسر جهان تبدیل ‌شده است.

 کشورهای زیادی برای تصاحب سهم بیشتر از بازار، سرمایه‌گذاری‌های هدفمندی دراین زمینه کرده‌اند و در تلاشند تا بخش بزرگی از اقتصاد خود را به این صنعت گره بزنند. آریا میرفلاح مدیر اجرایی یکی از اپلیکشین‌های فارسی به «شهروند» می‌گوید: اگرچه پس از رفع تحریم‌ها، محدودیت‌های نرم‌افزاری که برای کاربران ایرانی وجود داشت، به حداقل ممکن رسید اما هنوز بانک‌های جهانی با پرداخت‌های درون برنامه‌ای ایران مشکل قانونی دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند ، ازطرفی با فراگیرشدن تلفن‌های هوشمند در دنیا، نرم‌افزار‌های موبایلی هم توانسته‌اند به‌ سرعت رشد کنند و این درحالی است که برای تولید یک اپلیکیشن، هزینه چندانی نسبت به نرم‌افزار‌های رایانه‌ای مورد نیاز نیست. کافه بازار، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز داخلی بارها و بارها ازبرنامه‌نویسان دعوت کرده است که با کمترین هزینه به تیم بازار بپیوندند؛ چراکه به گفته محمد نوفلاح کارشناس فناوری اطلاعات، حضور شرکت‌های نرم‌افزاری ایرانی‌ در هیچ ‌کدام از بازارهای خارجی محسوس نیست.

توافق هسته‌ای نرم‌افزارهای ایرانی را روی گوگل‌پلی فرستاد

تب‌و‌تاب تولید اپلیکیشن اخیرا به کشور ما هم رسیده و با توجه به علاقه برنامه‌نویسان به این بخش، صنعت اپلیکیشن‌سازی در ایران به ‌سرعت رشد کرده و میزان تولیدات ایرانی حداقل در داخل کشور بسیار قابل‌ توجه است. یکی ازمشکلات بزرگی که طی سال‌های گذشته پیشروی اپلیکیشن‌سازان وجود داشت، وجود تحریم‌های سخت‌گیرانه‌ای بود و دراین مدت برنامه‌نویسان به ‌سختی می‌توانستند تولیدات خود را برای رساندن به بازار‌های جهانی، روی مراجع معتبری مثل اپل‌استور یا گوگل‌پلی بارگذاری کنند. ازسوی دیگر، مسدودبودن شبکه‌های بانکی روی ایرانی‌ها نیز مشکلات زیادی را برای خرید اپلیکیشن‌ها برای کاربران خارج ازکشور به وجود می‌آورد که عملا استفاده از اپلیکیشن‌های ساخت ایران را نزدیک به صفر رساند، اما طی‌ سال گذشته و با وجود امضای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها بسیاری از این مشکلات برطرف‌ شده‌اند و حالا محصولات نرم‌افزاری ایرانی به ‌راحتی روی گوگل‌پلی بارگذاری می‌شوند و این درحالی است که تا پیش‌ از این، محدودیت‌های زیادی حتی برای کاربران ایرانی که قصد دریافت اپلیکیشن را داشتند، وجود داشت. آریا میرفلاح مدیر اجرایی یکی از  اپلیکشین‌های فارسی  درباره تأثیر برجام و رفع تحریم‌ها بر صنعت نرم‌افزاری کشور گفت: پس از رفع تحریم‌ها، محدودیت‌های نرم‌افزاری که برای کاربران ایرانی وجود داشت، به ‌سرعت برطرف شد و اینکه به مزاج بسیاری از کاربران ایرانی خوش ‌آمد. او افزود: گوگل و بسیاری از شرکت‌های دیگر ارایه خدمات به ایرانی‌ها را مسدود و محدود کرده بودند که این مسأله آسیب‌های زیادی به صنعت نرم‌افزاری ما وارد کرده بود، اما با رفع این محدودیت‌ها، هم کاربران از نرم‌افزار‌های روز دنیا بهره گرفتند و هم تولید‌کنندگان توانستند محصولات خود را به‌ راحتی دراختیار کاربران سراسر دنیا قرار دهند. این برنامه‌نویس اظهار کرد: پیش ‌از این، آنتی‌ویروس‌های معتبر نیز خدمات خود را روی آی‌پی‌های ایران بستند که این موضوع آسیب‌های زیادی را به کاربران وارد کرده بود. این برنامه‌نویس در ادامه به ابعاد دیگر تأثیر توافق هسته‌ای اشاره کرد و گفت: همکاری با شرکت‌های معتبر دنیا یکی ازمزیت‌های مهمی است که می‌تواند رخ دهد، چون برنامه‌نویسان برای طراحی برخی از نرم‌افزار نیاز به منابع شرکت‌های خارجی دارند. به‌عنوان‌مثال، ما برای این‌که یک موتور جست‌وجو در دنیای وب طراحی کنیم، نیاز به منابع و اطلاعات سایت‌های کل دنیا داریم که این اطلاعات دراختیار چند شرکت است و برای به دست آوردن آنها باید با این شرکت‌ها رایزنی کنیم و درغیر این صورت طراحی یک موتور جست‌وجوی کاملا بومی امری بعید است. میرفلاح درپاسخ به این سوال که با رفع تحریم‌ها چه افقی پیشروی صنعت نرم‌افزار نمایان می‌شود، گفت: طی یک‌سال گذشته تحرکات خوبی دراین بخش صورت گرفته و من فکر می‌کنم دریکی، دو‌سال آینده موانع یکی پس از دیگری برطرف شوند و شاهد این باشیم که بتوانیم محصولات خود را بیش‌ ازپیش دربازار‌های جهانی عرضه و ازاین طریق کمک بزرگی به اقتصاد کشور کنیم. او افزود: البته این هدف باید با تلاش برنامه‌نویسان و حمایت‌های بخش دولتی و خصوصی انجام گیرد تا شاهد یک صنعت نرم‌افزاری توانمند باشیم و بتوانیم مانند کشور‌های توسعه‌یافته دراین بخش حرفی برای گفتن داشته باشیم، چون ما از نظر نیروی انسانی سرمایه بسیار خوبی داریم که با بهره‌گیری از آنها می‌توانیم به یکی از قطب‌های نرم‌افزاری جهان تبدیل شویم.

خریدهای درون‌برنامه‌ای هنوز به سختی انجام می‌شود

با همه اینها هنوز برخی اپلیکیشن‌ها که به نوعی مراوده مالی داخلی دارند، با مشکل مواجه‌اند. میرفلاح درپاسخ به این سوال که آیا تولید‌کنندگان اپلیکیشن درحال حاضر مشکلی برای ارایه محصولات خود در فروشگاه‌های معتبر دارند یا خیر، گفت: مراجع مهم به ‌خوبی از تولیدات ایرانی استقبال می‌کنند و تنها مشکلی که درعرضه اپلیکیشن‌های ایرانی وجود دارد، موانع پیش‌روی خریدهای درون‌برنامه‌ای است که باید ازطریق بانک‌های جهانی صورت گیرد. البته این مشکل نسبت به گذشته تا حد زیادی برطرف شده است، ولی هنوز وجود دارد. او افزود: اگر به ‌زودی این مشکل نیز برطرف شود، شاهد رشد سریع‌تر اپلیکیشن‌های ایرانی درخارج ازکشور خواهیم بود و محصولات ایرانی این پتانسیل را دارند تا هم ازنظر قیمت و هم کیفیت با نمونه‌های خارجی رقابت کنند.

این تولید‌کننده اپلیکیشن با اشاره به این‌که رفع تحریم‌ها بر ورود سرمایه‌گذاران خارجی نیز تأثیر خواهد داشت، اظهار کرد: در یک‌سال گذشته سرمایه‌گذاران خارجی دربخش‌های مختلف صنعت کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این امید می‌رود که این فعالیت درماه‌های بعد بیشتر شود. میرفلاح درپاسخ به این سوال که آیا با وجود سرمایه‌گذاران خارجی رقابت در بازار نرم‌افزار داخلی عادلانه است، گفت: وجود سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند تأثیر مثبتی در صنعت نرم‌افزاری داشته باشد و حتی رقابت بر سر کیفیت را بالا ببرد. او افزود: من به‌عنوان یک برنامه‌نویسی که تا به‌حال محصولات خود را با هزینه شخصی تأمین کرده‌ام، وجود خارجی‌ها به این عرصه را اصلا به ضرر خود نمی‌دانم و حتی امیدوارم بتوانم با محصولاتی که با سرمایه‌ای خارجی عرضه می‌شوند، رقابت کنم.

این برنامه‌نویس ادامه داد: متأسفانه درحال حاضر سرمایه‌گذاران ایرانی علاقه‌ای به ورود صنعت نرم‌افزاری ندارند و این موضوع می‌تواند سد بزرگی پیش‌روی اپلیکیشن‌سازان باشد که امیدوارم با ورود سرمایه‌گذاران خارجی این سد شکسته شود و نظر سرمایه‌گذاران داخلی نیز به این صنعت پرسود جلب شود.

صنعت نرم‌افزار اشتغالزایی می‌کند

استارت آپ‌ها می‌توانند کمک زیادی به حوزه نرم‌افزاری کشور کنند و اگر بیشتر به آنها بها داده شود، شاهد توسعه سریع‌تر این بخش خواهیم بود. میرفلاح ضمن اعلام این مطلب، گفت: اگر به ‌خوبی بتوان از فضای تجاری ایجادشده توسط نرم‌افزارها استفاده کرد و چرخ این صنعت را به‌طور مطلوبی به گردش درآورد، اشتغالزایی متحول می‌شود؛ فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف ICT که بیشتر آنها بیکار هستند، می‌توانند با این راه دچار شغل شوند. او ادامه داد: ازسوی دیگر، رونق صنعت نرم‌افزاری می‌تواند زمینه‌ساز پرورش نیروی انسانی متخصص درکشورمان شود و قطعا جوانان جویای کار و بااستعداد بسیاری دراین شرکت‌ها به استخدام درمی‌آیند. این اتفاق سبب می‌شود نیروی کار ایرانی با تجربیات بین‌المللی شرکت‌ها آشنا شود و دانش بسیار باارزشی را به دست بیاورد.

اپلیکیشن‌های داخلی چقدر درآمدزا بوده‌اند؟

سهم بزرگی از درآمد صنعت نرم‌افزار جهان به چین، کره‌جنوبی، هند و حتی پاکستان که به‌طور جدی صنعت نرم‌افزار درکشور خود را ارتقا داده‌اند، اختصاص یافته است. در ایران درآمد‌های حاصل حول چند صدمیلیون تومان می‌چرخد. اقتصاد آنلاین به نقل از دریک، درآمد اپلیکیشن رادیو تلویزیون زنده را ١٢٥‌میلیون تومان از ابتدای ارایه تا‌ سال ٩٤ اعلام کرده و توضیح داده است: این اپ توسط محسن جهانی به قیمت ۵هزارتومان دربازار عرضه شده و تاکنون بیش از ۵۰‌هزار بار فروش داشته است. اپلیکیشن قانون یکی از پردرآمد‌های کافه بازار بوده است. درآمد این اپ ۱۶۰‌میلیون تومان اعلام شده که بیش از ٢٠‌هزار بار با قیمت ٧هزارو٩٩٩ تومان دانلود شده است.  این درحالی است که موسسه تحقیقاتی App Annie درگزارشی گردش مالی سالانه اپ‌استورها را ۱۰۲میلیون دلار پیش‌بینی کرده است. اپ‌استورهای اپل، گوگل‌، ا‌پ‌استورهای متفرقه، اپ‌استور ویندوز و آمازون دراین آمار لحاظ شده‌اند.  مهدی فقیهی رئیس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس به مهر گفته است: بررسی‌های صورت‌گرفته ازسوی مرکز پژوهش‌های مجلس حاکی از آن است که مشکلات صنعت نرم‌افزار ازفقدان زیرساخت‌های فنی و منابع انسانی نشأت می‌گیرد و بسیاری از مشکلات با وجود رشدی که درآمار و ارقام اعلام می‌شود، همچنان پابرجاست. حالا که با همه فشارها و اما و اگرها، سد برجام را پشت سر گذاشتیم، چرا نباید فکری به حال زیرساخت‌ها و فقدان‌های این صنعت مهم درکشور کرد؟