۰ نفر

لزوم افزایش سهم بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات

دولت‌الکترونیک زمینه خوبی برای فعالیت بخش‌خصوصی است

۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۷:۵۷
کد خبر: 173480
دولت‌الکترونیک زمینه خوبی برای فعالیت بخش‌خصوصی است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر لزوم افزایش سهم بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات (آی سی تیICT) کشور تا پایان برنامه ششم توسعه گفت: دولت الکترونیک یکی از موثرترین راه های افزایش سهم بازار بخش خصوصی است.

«محمود واعظی» روز یکشنبه در مراسم رونمایی از پروژه های ارتباطی یک شرکت داخلی ادامه داد: افزایش سهم بازار تا یک هزار و 200 تریلیون ریال(120 هزار میلیارد تومان) در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده و دولت الکترونیک بهترین راهکار برای فعالیت بخش خصوصی و افزایش این سهم است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی اندازه سهم بازار فناوری ارتباطات و اطلاعات (آی سی تی) در ابتدای دولت یازدهم را چیزی نزدیک به 180 هزار میلیارد ریال (18هزارمیلیاردتومان) اعلام کرد و گفت: اکنون این سهم به 400 هزار میلیارد ریال (40هزار میلیارد تومان) رسیده است.

واعظی سهم بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان را از بازار جهانی ناچیز دانست و گفت: اکنون سهم ایران از این بازار 3دهم درصد است که تلاش ها باید به سمت کسب سهم بیشتر از این بازار معطوف شود.

عضوهیات دولت یازدهم، شبکه ملی اطلاعات را بستر مناسبی برای افزایش سهم بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات( آی سی تی ICT) کشورمان دانست و خاطرنشان کرد: رونمایی از فاز دوم این شبکه سهم بیشتری برای آی سی تی به همراه خواهد داشت.

مرحله نخست شبکه ملی اطلاعات همزمان با آغاز هفته دولت امسال ( دوم شهریورماه) رونمایی شد.

واعظی در ادامه افزود: هدف گذاری شده است تا در برنامه ششم توسعه هرآنچه که تاکنون برای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور ایجاد شده است، به بیش از دو برابر افزایش یابد و دنبال آن سهم بازار آی سی تی به بیش از یک هزار و 200 تریلیون ریال (120هزارمیلیاردتومان) برسد.

عضو کابینه دولت یازدهم با بیان این که فراهم سازی زیرساخت ها وظیفه دولت است و تلاش می شود هرآنچه نیاز است تامین شود، افزود: اعتقاد داریم دولت و وزارت ارتباطات تنها در جاهایی که مربوط به بخش امنیت کشور است و جاهایی که برای حضور بخش خصوصی مقرون به صرفه نیست، حضور داشته باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بخش خصوصی برای حضور بیشتر در بازار آی سی تی از ایجاد تکنولوژی معاف شده است و دولت اقدام های زیربنایی را انجام خواهد داد.

واعظی با بیان این که از ابتدا مخالف انحصار در بخش آی سی تی بوده و با آن مقابله شده است، گفت: اکنون و به دنبال آزاد سازی این بخش، شاهد ورود نسل های بالاتر تلفن همراه به کشور هستیم، به گونه ای که اکنون 750 شهر به نسل سوم تلفن همراه مجهز شده اند و بیش از 300 شهر نیز تحت پوشش نسل چهارم تلفن همراه قرار دارند.

به گفته وی، اکنون مردم نباید منتظر دریافت هر خدمت بمانند و شرکت ها باید خود پیشگام ارایه سریعتر خدمت باشند.

واعظی با انتقاد از برخی شرکت ها که وجود رقیب را تحمل نمی کنند، گفت: چنین رویه ای مانع رشد و پیشرفت است، زیرا اکنون هر شرکتی که در جهان به جایگاه بالا دست یافته نتیجه رقابت پذیر بودن آن است.

عضو هیات دولت یازدهم رشد ایجاد شده کنونی در همه بخش های کشور و به ویژه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را نتیجه توجه به رقابت پذیری دانست و گفت: شرکت های ایرانی نیز باید با رقابت سالم به توسعه کشورکمک کنند.

واعظی به بهره برداری از شبکه اینترنت پرسرعت نسل چهارم ( TD-LTE) شرکت مبین نت که امروز در چهارشهر کرج، تهران، کیش و مشهد به صورت همزمان انجام شد، اشاره کرد و افزود: اکنون مردم این شهرها می توانند به خدمات شبکه ملی اطلاعات با سرعت و کیفیت بهتر دسترسی داشته باشند.

عضو هیات دولت یازدهم افزود: مقرر شده است این شرکت تا پایان امسال تعداد شهرهای تحت پوشش خود را به 11 شهر افزایش دهد و سال آینده کاربران این خدمت به پنج میلیون کاربر برسد.

وی بر ضرورت رفتن به سمت فناوری های رایانش ابری تاکید و خاطرنشان کرد، شرکت ها باید خدمات خود را بر بستر یارانش ابری( کلود) ارایه کنند.

رایانش ابری (Cloud Computing) مدل رایانشی بر پایهٔ شبکه‌های رایانه‌ای مانند اینترنت است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل خدمات رایانشی (شامل زیرساخت، نرم‌افزار، بستر، و سایر منابع رایانشی) با به کارگیری شبکه ارائه می‌کند.

وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات از کاهش قیمت پهنای باند بین الملل برای شرکت های داخلی خبر داد و گفت :کاهش قیمت سبب خواهد شد تولید محتوا در کشور سرعت گیرد.

واعظی از تلاش برای برقراری رابطه منطقی بین سبد هزینه مردم و سود شرکت های فعال در بخش خدمات آی.سی.تی خبرداد و گفت: تلاش می شود این رابطه به بهترین نحو تدوین شود تا هم مردم راضی باشند و هم شرکت ها به سود برسند.

عضو هیات دولت از تدوین پیوست فرهنگی برای تولیدات سخت افزاری خبر داد و گفت: توجه بیشتری به تولید کنندگان سخت افزار خواهد شد.

به گفته وی، توجه به صادرات در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات باید جدی تر باشد زیرا رونق صادرات در این بخش هم اشتغال به همراه خواهد داشت و هم از خروج ارز جلوگیری کرده و علاوه برآن رونق اقتصادی به همراه دارد.

نسل چهارم اینترنت پرسرعت ثابت(TDLTE) در 4 شهر تهران، کرج، مشهد و کیش و مرکزداده شرکت مبین نت صبح امروز با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات راه اندازی شد