۰ نفر

واعظی: شبکه ملی اطلاعات برای رونق کسب و کار، حایز اهمیت است

سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیاردی برای کاهش شکاف دیجیتالی

۲۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۲۶
کد خبر: 164557
سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیاردی برای کاهش شکاف دیجیتالی

وزیر ارتباطات اظهار امیدواری کرد که بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

 محمود واعظی - وزیر ارتباطات  و فناوری اطلاعات - امروز در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی ایران (الکامپ ۲۰۱۶)  اظهار امیدواری کرد که بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا،او در بخشی از سخنانش محوریت الکامپ امسال را شبکه ملی اطلاعات دانست و تاکید کرد که شبکه ملی اطلاعات برای نظام، سالم سازی شبکه ورونق کسب و کار، حایز اهمیت است.

محمود واعظی با بیان این‌که در حوزه ICT تحولات بسیار سریع است، اما همه امکانات پیشرفت برای ما مهیاست، اظهار کرد: در حال حاضر شاهدیم که فرزندان ما در معتبرترین شرکت‌های ICT ما فعالیت می‌کنند، اما ما باید به عنوان دولت از آنها حمایت کنیم و موانع موجود سر راهشان را برداریم؛ شرکت‌ها باید نگاهی پدرانه به توسعه صنعت و حمایت از جوانان و فارغ‌التحصیلان داشته باشند و عنایتی ویژه از طرف دولت به عنوان بسترساز از آنها صورت گیرد و بانک‌ها و شرکت‌های بزر نیز با منابع خود از آنها حمایت کنند.

زمین بازی ما فقط ایران نیست

وی با بیان این که زمین بازی ما در حوزه ICT فقط ایران نیست، گفت: ما توانایی داریم در منطقه و بسیاری از کشورهای دنیا حضور فعال داشته باشیم و همین که در دو سال گذشته عنایتی به اپلیکیشن‌نویسی و نرم‌افزار شده، شاهدیم به‌طور منظم به کشورهای دیگر انجام می‌شود.

واعظی با اشاره به برجام و لغو تحریم‌ها، ادامه داد: فضای خوبی برای رونق کسب‌وکارها به وجود آمده و وظیفه دولت است که بسترهای مناسب را فراهم کند. ما امروز با شرکت‌های اندونزیایی نشست داشتیم. روزهای گذشته نیز کمیسیون‌ مشترک اقتصادی با روسیه داشتیم و ۵۳۵ نفر از این کشور به ایران آمدند که نشان می‌دهد ارزیابی کشورهای مختلف از رونق اقتصاد ایران مثبت است.

برگزاری ‌الکامپ با محوریت شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به شبکه ملی اطلاعات و تاثیر آن بر الکامپ، بیان کرد: ما تلاش کردیم این نمایشگاه با محوریت شبکه ملی اطلاعات برگزار شود، زیرا برای نظام، سالم‌سازی شبکه‌ها و روش کسب‌وکار، شبکه ملی اطلاعات اهمیت زیادی دارد و این موضوع از مطالبات ۱۴ ساله مقام معظم رهبری است که رییس جمهور در ابتدای دولت از من خواستند به آن توجه شده و در این مدت نیز این اتفاق افتاد و رییس سازمان فناوری اطلاعات و معاون علم و فناوری رییس جمهور به آن کمک زیادی کردند.  

واعظی اظهار کرد: معماری شبکه ملی اطلاعات از نظر زیرساختی انجام شده همچنین ظرفیت شبکه داخلی که در ابتدای دولت ۶۲۴ گیگابیت بر ثانیه بود امروز به بالاتر از ۴۰۰۰ گیگ رسیده و تا پایان امسال به ۱۰ هزار گیگ افزایش پیدا خواهد کرد و ما جلسات متعددی با اپراتورهای FCP داریم که شبکه دسترسی را به روز کنیم و تردید ندارم در فاز دوم شبکه ملی اطلاعات با گام جدی‌تری به پیش می‌رویم.

وی با بیان این‌که نهضت شبکه ملی اطلاعات شروع شده و به آینده‌اش خوش‌بین هستیم، گفت: بازار ICT ما از سال ۱۳۹۲ دو برابر شده و برنامه‌ریزی تا پایان برنامه ششم بازار امروزمان سه برابر شود و به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تا ۱۲۰ هزار افزایش یابد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر آگاهی مردم و استفاده آنها از فضای مجازی، بیان کرد: مردم ما نشان داده‌اند فضای مجازی را می‌شناسند و استفاده از آن را بلد هستند. آنچنان که ما پیش‌بینی کرده بودیم برای سرشماری سال ۱۳۹۵ اگر مشارکت ۳۰ درصدی داشته باشیم بسیار خوب است و اگر تا ۳۵ درصد برسیم رکورد دنیا را شکسته‌ایم، اما نیمی از مردم کشور از طریق اینترنت سرشماری کردند و علاوه بر شهرهای بزرگ در مناطق دورافتاده نیز اقبال به این موضوع بیشتر بود.

سرمایه‌گذاری سالانه ۳۵۰ میلیارد برای کاهش شکاف دیجیتالی

واعظی ادامه داد: اقبال مردم به سرشماری اینترنتی نشان می‌دهد هرچه امکانات را مهیا کنیم مردم از آنها استفاده می‌کنند به همین دلیل می‌خواهیم شکاف دیجیتالی در کشور کاهش یابد و فکر می‌کنیم تنها کلانشهرها محق استفاده از اینترنت نیستند، بنابراین هر سال ۳۵۰ میلیارد تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا شکاف دیجیتالی را کاهش دهیم و امیدواریم تا پایان دولت یعنی شهریورماه ۱۳۹۶ تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل شوند.

وی همچنین به اهمیت امنیت فضای مجازی اشاره و بیان کرد: همان‌طور که برای توسعه فضای مجازی تلاش می‌کنیم به محتوا هم تلاش کنیم و تلاش کنیم فضای مجازی سالم و امن باشد و اگرچه در حال حاضر کمتر از چهار درصد از محتوای اینترنت با آلودگی مواجه است اما معتقدیم آلودگی یک درصد از این فضا هم زیاد است و با وجود این‌که ما تا امروز در برابر توقف این فضا و شبکه‌های اجتماعی ایستادگی کرده‌ایم، اما باید برای استفاده از آن فرهنگ‌سازی نیز انجام دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اهمیت ICT، اظهار کرد: همان‌طور که رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای معتقد است ما نیز باور داریم صنعت ICT این قابلیت را دارد که جایگزین نفت شود، همان‌طور که در نشست‌های اخیر با روسیه دریافتیم صادرات ICT این کشور به بیش از شش میلیارد دلار رسیده که نیمی از فروش محصولات نظامی‌اش را شامل می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از اتمام مراسم افتتاحیه از نمایشگاه الکامپ بازدید کرد.