۰ نفر

صنعت گیم ۱۰۰ میلیارد دلاری شد

۳ آذر ۱۳۹۵، ۹:۴۰
کد خبر: 160012
صنعت گیم ۱۰۰ میلیارد دلاری شد

صنعت بازی های ویدئویی همچنان یکی از پردرآمدترین صنایع در جهان محسوب می شود و براساس پیش بینی ها تا آخر سال جاری میلادی 99.6 میلیارد دلار عاید شرکت های بازی سازی در سراسر جهان خواهد شد.

این درحالی است که این رقم در سال 2015 حدود 91.8 میلیارد دلار بود و حدود 33 درصد این عدد به پلتفرم های تبلت و تلفن هوشمند اختصاص یافت. کنسول های بازی با 30 درصد و رایانه های شخصی با 28 درصد توانستند در این رده بندی در جایگاه دوم و سوم قرار بگیرند. امسال نیز برآورد می شود که تلفن های هوشمند و تبلت ها بیشترین نقش را در صنعت بازی سازی ایفا کنند و بتوانند همچنان پول ساز ترین بخش در بازار بزرگ سرگرمی های مجازی باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز ، ایران هم طی سال های اخیر فعالیت های نسبتا موفقی در ارائه بازی های موبایلی داشته است؛ گرچه متأسفانه هیچ آمار رسمی درباره میزان درآمد زایی از این بخش وجود ندارد. مرتضی درستکار یکی از بازی سازان ویدئویی درباره علت محبوبیت بازی های موبایلی  گفت: بدون تردید همراه بودن تلفن های هوشمند و تبلت ها با کاربران یکی از علت های محبوبیت بازی های موبایلی است و پیش بینی می شود با قدرتمند تر شدن سخت افزار این دستگاه ها، در سال های آتی شاهد افت فروش کنسول ها باشیم.

وی با اشاره به موفقیت بازی های ایرانی اظهار کرد: طی دو سه سال گذشته بازی سازان ایرانی توانسته اند نمونه های موفقی را روانه بازار کنند که علاوه بر بازار داخل در خارج از کشور هم به خوبی بدرخشند. درستکار افزود: به نظر می رسد در سال های آتی شاهد پیشرفت هرچه بیشتر فعالان ایرانی در این عرصه باشیم.

این بازی ساز با بیان اینکه نبود قانون کپی رایت بزرگ ترین دغدغه شرکت های فعال در حوزه سرگرمی های دیجیتالی است، گفت: متأسفانه هیچ نهادی به طور جدی از حقوق بازی سازان ایران دفاع نمی کند و تنها بنیاد بازی های رایانه ای در این زمینه فعالیت دارد که آن هم نمی تواند جلوی تولیدات کپی شده ای را که به طور زیرزمینی منتشر می شوند بگیرد.

وی افزود: وجود بازی های غیر قانونی در بازار نیز یکی از موانع بازی سازان داخلی است چون محصولات داخلی باید برای دریافت مجوز حداقل یک ماه در انتظار باشند، اما محصولات خارجی و زیر زمینی بدون هیچ نظارتی در بازار به فروش می رسند.

درستکار در پاسخ به این سوال  که برطرف شدن تحریم ها چقدر در صنعت بازی سازی اهمیت داشته است؟ گفت: ما در حال حاضر می توانیم محصولات خود را به طور مستقیم در اپ استور و گوگل پلی قرار دهیم و این یکی از بزرگ ترین تأثیرات رفع تحریم ها در حوزه بازی های ویدئویی بوده است. این فعال بازی های ویدئویی درباره بازی های آنلاین نیز گفت: در حال حاضر کاربران استقبال زیادی از بازی های آنلاین نشان می دهند و مطمئناً در سال های آینده شاهد پیشی  گرفتن آنلاین ها از آفلاین ها خواهیم بود.

وی با انتقاد از برگزار نشدن نمایشگاه بازی های رایانه ای در چند سال اخیر اظهار کرد: گرد همایی های اینچنینی می تواند به فعالان اجازه خودنمایی دهد و حتی محصولات ایرانی را به بازار جهانی بشناساند. درستکار با بیان اینکه اخیراً حمایت های خوبی از بازی سازان شده است، گفت: امیدوارم به جز وزارت ارشاد و بنیاد بازی های رایانه ای، سایر نهاد ها هم به توسعه صنعت بازی سازی ویدئویی کشور کمک کنند تا بتوانیم درآمد خوبی از صادرات محصولات ایرانی کسب کنیم.