۰ نفر

تولدت مبارک آی‌پاد!

۵ آبان ۱۳۹۵، ۲:۱۲
کد خبر: 154117
تولدت مبارک آی‌پاد!

ن روزها آی‌فون و آی‌پد، حکم کره و عسل اپل را دارند. اما قبل از آنکه این محصولات به صحنه بیایند و اپل را به بزرگ‌ترین شرکت تکنولوژی جهان تبدیل کنند، آی‌پاد ستاره بی‌چون و چرای اپل بود.

اولین آی‌پاد درست پانزده سال پیش در روز بیست و سوم اکتبر سال 2001 معرفی و رونمایی شد. پس از آن هم با معرفی آی‌تیونز استور، اپل صنعت دانلود موسیقی را قانونی و متحول کرد. به این ترتیب آی‌پادها محبوب‌تر و رایج‌تر شدند و اپل‌ مدل‌های مختلفی از آن را تولید و به بازار عرضه کرد. حدود 6 سال بعد، اما با حضور آی‌فون در بازار، آی‌پاد روز به روز کمرنگ‌تر شد.

حالا ظاهرا اپل هم روز تولد آی‌پاد را فراموش کرده است. خیلی از بلاگ‌ها روز یکشنبه را به عنوان سالگرد تولد آی‌پاد جشن گرفتند، اما خبری از تبریک یا جشن تولد توسط اپل نبود. هیچ مطلبی از طرف اپل برای خبرنگاران ارسال نشد و حتی هیچ‌کدام از اکانت‌های توییتر اپل در این زمینه حرفی نزدند. خبری هم از تیم کوک نبود که حتی یک تبریک ساده بگوید برای 15 سال تولد از محصولی که هم‌اکنون هم تولید و عرضه می‌شود. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، اپل هنوز هم آی‌پاد شافل، نانو و تاچ را تولید می‌کند اما جالب است که صفحه مربوط به این محصولات را از وب‌سایت خود حذف کرده است. سال 2015 هم اپل اعلام کرد که دیگر آمار فروش آی‌پاد را اعلام نخواهد کرد. اپل دیگر برای فروش همین آی‌پادها هم تبلیغاتی نمی‌کند و حالا نمی‌توان به‌راحتی آی‌پادها را همه‌جا پیدا کرد و خرید.

با این حال اما به مناسبت تولد پانزده سالگی محبوب‌ترین پخش‌کننده موسیقی این سال‌ها یعنی آی‌پاد، وب‌سایت Mashable به بررسی بعضی از برجسته‌ترین و پرطرفدارترین مدل‌های آی‌پاد پرداخته است.

iPod- سال 2001: دوست داشته باشیم یا خیر، آی‌پاد اول و اصلی انقلاب بزرگی را در عرصه پخش کننده‌های موسیقی قابل حمل و شخصی ایجاد کرد. طراحی بزرگ آن چندان با مدل روز سازگار نیست، اما بدون آن مدل‌های بعدی و پیشرفته‌تر آی‌پاد و حتی محصولات دیجیتال شخصی مبتنی بر iOS هرگز تولید نمی‌شدند.

iPod mini (نسل اول و دوم)- سال 2004: نسخه کوچک و به‌روزتر آی‌پاد که خیلی زود در میان طرفداران و کاربرانش محبوب شد. این محصول در رنگ‌های مختلف و متنوعی طراحی و به بازار عرضه شد تا به یکی از ویژگی‌های خاص استایل کاربرانش تبدیل شود.

iPod touch (نسل اول)- سال 2007: این محصول آی‌پاد را به دوران پیش از آی‌فون برد. این محصول که اغلب در میان طرفدارانش iTouch خوانده می‌شد، در واقع نسخه باریک‌تر، سبک‌تر، بدون دوربین و امکان تماس آی‌فون اصلی و اولیه بود. iPod touch اولین آی‌پاد مجهز به صفحه نمایش لمسی و ارتباط وای‌فای بود و شاید به همین دلیل هم بود که بعدها به ابزاری برای بازی‌های ویدئویی در میان کاربرانش تبدیل شد.

iPod video (نسل پنجم)- سال 2005: حالا دنیای فیلم و ویدئو هم به آی‌پاد آمد. این آی‌پاد با طراحی باریک و سبک‌تر در مدل‌های 30 و 60 گیگابایتی به بازار آمد. بعدها اپل یک مدل 80 گیگابایتی هم از آن به بازار عرضه کرد. این محصول مدتی بعد با نسل ششم آی‌پاد یعنی آی‌پاد کلاسیک که ظرفیت ذخیره‌سازی تا 160 گیگابایت را داشت، جایگزین شد.

iPod nano (نسل دوم)- سال 2006: یک آی‌پاد جذاب با بعضی نقاط ضعف. این محصول ابتدا با نسخه‌ای یک گیگابایتی در دو رنگ مشکی و سفید به بازار آمد و بدنه آن به راحتی خش و خط می‌گرفت. نسل دوم آی‌پاد نانو در هفت رنگ متفاوت با بدنه آلومینیومی مقاوم‌تر و ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتر به بازار آمد.

iPod nano (نسل ششم)- سال 2010: نسل ششم آی‌پاد نانو در مقایسه با مدل پیشین خودش، اتفاق بزرگی بود. این محصول دیگر آن کلیدهای چرخی معروف را نداشت و در عوض یک صفحه نمایش عریض مربعی و لمسی داشت و از یک گیره شبیه گیره آی‌پاد شافل برای قرار گرفتن روی لباس کاربران بهره می‌برد. بسیاری طراحی این نسخه آی‌پاد را دوست نداشتند، اما این طراحی برجسته و خاص بود؛ چون در واقع پیشگام طراحی ساعت‌های هوشمند آینده اپل بود. در همان زمان بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده لوازم جانبی بندهایی را برای تبدیل این آی‌پاد به ساعت مچی طراحی و به بازار عرضه کردند.

iPod Shuffle (نسل اول)- سال 2005: اولین نسخه آی‌پاد شافل که به‌عنوان ارزان‌ترین آی‌پاد تاریخ به بازار معرفی و عرضه شد. این محصول صفحه نمایش نداشت؛ اما از همان کلیدهای چرخان و معروف آی‌پاد در اندازه‌ای کوچک بهره می‌برد. این آی‌پاد یک بند سفید و نرم برای آویزان کردن آن به گردن داشت تا کاربران با راحتی و آزادی بیشتری بتوانند به موسیقی دلخواهشان گوش کنند.

iPod Shuffle (نسل سوم)- سال 2009: سومین نسل آی‌پاد شافل که در واقع شاید فراموش‌شده‌ترین نسخه آی‌پاد باشد. طراحی این محصول باریک بود و هیچ کلید فیزیکی روی آن قرار نداشت. برای کنترل وضعیت پخش موسیقی کاربران می‌توانستند از کلیدهای کنترل تعبیه شده روی سیم هدفون آن استفاده کنند.

iPod classic (نسل سوم)- سال 2003: یک آی‌پاد کلاسیک جدیدتر با تنها چهار کلید فیزیکی و یک کلید چرخان رایج در آی‌پادها. این محصول هیچ نوآوری نداشت و بنابراین چندان هم با استقبال کاربران مواجه نشد.

iPod nano (نسل سوم)- سال 2007: نسخه کوچک‌شده‌ای از آی‌پاد ویدئو به‌خاطر مجهز بودن به صفحه نمایش عریض و مربعی شکلش کمی بزرگ‌تر بود. بسیاری از کاربران اما این تغییر را دوست نداشتند.

iPod touch (نسل پنجم)- سال 2012: پنجمین نسل از آی‌پاد تاچ با صفحه نمایش 4 اینچی رتینا و برای همراهی با آی‌فون 5 به بازار معرفی شد. این آی‌پاد زشت نبود؛ اما از آنجا که خیلی باریک بود دوربینش کمی از بدنه بیرون زده بود. این مدل یک آویز دستبندی هم داشت که بسیار مورد انتقاد قرار گرفت.