۰ نفر

وزیر نفت:

بازار توانایی جایگزین کردن نفت ایران را ندارد/ ترامپ دست از تحریم نفت ایران بردارد

۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۴
کد خبر: 309457
بازار توانایی جایگزین کردن نفت ایران را ندارد/ ترامپ دست از تحریم نفت ایران بردارد

وزیر نفت، ناتوانی عربستان و روسیه در تولید نفت بیشتر و جایگزین کردن سهم ایران را سبب نگرانی بازار دانست و گفت: افزایش قیمت نفت اقتصاد جهانی را سخت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شانا، بیژن زنگنه در آستانه آغاز تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران (چهارم نوامبر، ۱۳ آبان‌ماه) درباره این که آیا کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در کنار تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان، توانایی جایگزین کردن نفت ایران را دارند، تاکید کرد: همان‌طور که بارها گفتم، برای نفت ایران جایگزینی در بازار وجود ندارد، تولید نفت عربستان و روسیه هم اکنون نزدیک به بالاترین سطح تاریخی خود است و این دو کشور ظرفیت اضافی برای تولید بیشتر و جایگزینی نفت ایران ندارند.

وی با اشاره به این که عربستان با استفاده از ذخیره‌سازی‌های خود توانسته است در فاصله ماه مه تا سپتامبر، روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر به بازار عرضه کند، یادآور شد: مجموع تولید نفت دیگر اعضای اوپک در این بازه زمانی تنها ۱۰۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است و این بدان معناست که اعضای اوپک توانایی افزایش تولید نفت بیشتر از رقم کنونی را ندارند.

زنگنه درباره مقدار تولید نفت روسیه اظهار کرد: تولید نفت این کشور در ماه سپتامبر نسبت به ماه مه، ۳۸۸ هزار بشکه در روز افزایش یافته است که در بالاترین سطح خود قرار دارد، بنابراین روسیه هم در کوتاه مدت بدون سرمایه گذاری در صنایع بالادستی خود نمی تواند بیش از این، تولید خود را افزایش دهد.

وی با بیان این که ناتوانی عربستان و روسیه در تولید نفت بیشتر و جایگزینی سهم ایران، سبب نگرانی بازار شده است، تصریح کرد: اطلاع بازار از این ناتوانی سبب افزایش قیمت‌ نفت شده است به‎گونه‌ای که میانگین قیمت نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت (WTI) و برنت دریای شمال به ترتیب از حدود ۶۷ و ۷۷ دلار در ماه مه به ۷۴ و ۸۴ دلار برای هر بشکه در ماه اکتبر رسیده است.

وزیر نفت ادامه داد: افزایش قیمت نفت سبب شده است رشد اقتصادی بسیاری از کشورهای مصرف کننده کند شود و این موضوع اقتصاد جهانی را سخت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

زنگنه درباره این که چرا عربستان که پای توافق کاهش تولید را امضا کرده، خلاف تعهد خود، در نقض این توافق‌نامه، تولید نفت را افزایش داده است، تصریح کرد: به نظر من این تخلف با فشار آمریکا به هیئت حاکمه عربستان صورت گرفته است.

وی درباره توانایی کشورهای غیرعضو اوپک برای افزایش عرضه بیشتر نفت به بازار هم اظهار کرد: آنها چنین توانایی ندارند. تولید نفت این کشورها به جز روسیه بر اساس اعداد تخمینی دبیرخانه اوپک در بازه زمانی ماه مه تا سپتامبر امسال تنها ۶۶ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

وزیر نفت برای چندمین بار با تاکید بر این که بازار توانایی جایگزین کردن نفت ایران را ندارد به آقای ترامپ پیشنهاد کرد دست از تحریم نفت ایران بردارد.