۰ نفر

دور زدن تحریم با «نفتکش‌های ارواح»

۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۲
کد خبر: 309385
دور زدن تحریم با «نفتکش‌های ارواح»

برخی رسانه ها طی ماه های گذشته از افت شدید صادرات نفت کشورمان و سقوط به سطح 1.6 میلیون بشکه در روز خبر داده بودند، با این حال برخی شواهد این موضوع را تکذیب می کند و نشان می دهد که صادرات نفت ایران با افت اندکی نسبت به اوج خود همچنان بیشتر از دومیلیون بشکه در روز است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، در این باره، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی با عنوان «نفتکش‌های ارواح» که حاکی از توانایی ایران در دور زدن تحریم هاست،  نوشت: گزارش ها نشان می دهد،  ایران با انواع روش‌ها، از جمله خاموش کردن سیستم سیگنال ردیابی نفتکش‌ها، تعویض محموله‌های کشتی‌ها در نیمه راه و ...، مقادیر چشمگیری نفت راهی بازار می‌کند که از چشم بسیاری از شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها پنهان می‌ماند. پیشتر برخی دیگر از منابع مثل پالانیش انرژی نیز رشد قابل توجه صادرات نفت ایران را تایید کرده بودند. این منبع نوشته بود که صادرات نفت ایران به بیش از 2.2 میلیون بشکه در روز رسیده و ایران توانسته است طی دو هفته 2.5 میلیارد دلار درآمد نفتی کسب کند. این در حالی است که برخی منابع دیگر مثل خبرگزاری بلومبرگ و اداره اطلاعات انرژی آمریکا صادرات نفت ایران را حدود 1.6 میلیون بشکه در روز تخمین زده بودند. فایننشال تایمز حدود یک ماه قبل ( 22 سپتامبر) هم در گزارشی به این موضوع اشاره کرده و نوشته بود که یک نفتکش غول پیکر به نام هپینس بعد از عبور از تنگه هرمز ردیاب ها را خاموش کرده و به مقصد نامعلومی رفته است. در این مقاله هم این نفتکش ها با عنوان نفتکش های ارواح (ghost tankers) معرفی و تاکید شده است که حداقل هفت نفتکش بزرگ مشابه هپینس وجود دارند که نفت ایران را به مقاصد نامعلوم صادر می کنند.

ترکرز: ایران با جدیت به صادرات خود ادامه می دهد

  «تانکر ترکرز» هم در گزارش جدیدی در سایت رسمی خود گزارشی مفصل و عکس‌های هوایی از نفتکش‌های ایران منتشر کرده که نشان می‌دهد ایران با راه‌های گوناگونی صادرات نفت را با جدیت ادامه می‌دهد. این گروه می‌نویسد که آن ها متوجه شده‌اند ، چندین نفتکش ایران که زمان بارگیری و خروج آن ها از پایانه‌های نفتی ایران مربوط به ماه سپتامبر بوده، در آب‌های بین‌المللی ظاهر شده‌اند که با احتساب بار این کشتی‌ها، در واقع میزان صادرات روزانه نفت ایران در ماه سپتامبر بیش از 1.8 میلیون بشکه بوده است. به گزارش انرژی امروز، این گزارش اضافه می‌کند که کار این جا خاتمه نمی یابد و آن ها متوجه شده‌اند که سه نفتکش عظیم ناشناس نیز طی ماه سپتامبر ایران را ترک کرده‌اند که مقصد آن ها دقیقا روشن نیست و اگر محموله‌های آن ها را نیز حساب کنیم، صادرات نفت ایران در ماه گذشته دو میلیون بشکه بوده است.

شگرد ایران برای به اشتباه انداختن شرکت های ردیابی

 این گزارش همچنین یادآور شده که ماه گذشته در شرق جزیره خارک چندین نفتکش ایرانی با محموله‌های خود لنگر انداخته بودند.

بر اساس عرف بین‌المللی، معمولا نفتی که برای یک ماه در نفتکش ذخیره شود، در آمارهای نفت ذخیره شده جای می‌گیرد. ایران درست در آخرین روز ماه، برخی از این نفتکش‌ها را راهی بازار کرده و هدف از این کار، به اشتباه انداختن شرکت‌های ردیابی نفتکش‌هاست تا محموله آن ها را به جای نفت صادراتی، در آمارهای نفت ذخیره شده در همان ماه قرار دهند.