۰ نفر

انسداد بیش از ۵ هزار چاه غیرمجاز در کشور

۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۲۲:۴۹
کد خبر: 309032
انسداد بیش از ۵ هزار چاه غیرمجاز در کشور

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو، از انسداد ۵ هزار و ۵۱۸ حلقه چاه غیرمجاز در سال ۹۷و کاهش ۲۱.۲ میلیون مترمکعب اضافه‌برداشت غیرقانونی آب در چاه‌های مجاز خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، جواد میبدی، با بیان اینکه کنترل منابع آب سطحی کشور از طریق یک‌هزار و ۱۶۷ ایستگاه هیدرومتری به‌صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود، افزود: از ابتدای اجرای طرح احیا در سال ۱۳۹۴ تا نیمه اول سال جاری، در مجموع ۴۴ هزار و ۵۷۲ حلقه چاه غیرمجاز با حجمی معادل ۲ میلیارد و ۲۵۷ میلیون مترمکعب مسدود شده است.

وی با اشاره به نصب ۲۴ هزار و ۷۱۰ دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های کشاورزی، از ابتدی اجرای طرح احیا تاکنون تصریح کرد: در سال جاری تعداد ۲ هزار و ۶۴ دستگاه کنتور هوشمند توسط شرکت‌های آب منطقه‌ای در سطح کشور نصب شده که معادل حدود ۲۸ درصد از برنامه عملیاتی سال ۱۳۹۷ است.

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو درخصوص اجرای قانون تعیین تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه بهره­‌برداری اظهار کرد: تشکیل کمیسیون‌های رسیدگی به امور آب‌های زیرزمینی در تمامی استان‌ها، تهیه فهرست چاه‌های حفر شده فاقد پروانه تا قبل از پایان سال ۸۵، ایجاد سامانه اطلاع‌رسانی اینترنتی تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه و تهیه دستورالعمل‌های مورد نیاز برای تشریح نحوه تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه بهره‌برداری از جمله اقدام‌های انجام شده در این زمینه است.

میبدی با اشاره به رسیدگی به وضعیت چاه‌های فاقد پروانه در دو محدوده «الف» و «ب» اضافه کرد: در محدوده‌های مطالعاتی "الف" که دارای ظرفیت آب قابل تخصیص برای تعیین تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه بهره­‌برداری حفر شده تا پایان سال ۱۳۸۵ هستند و مصارف فعلی مجاز کشاورزی کمتر از آب قابل برنامه‌ریزی دشت است، حداکثر تا سقف ۵۰ درصد آبدهی زمان بازدید پیشنهاد آبدهی خواهد شد. صدور پروانه برای اینگونه چاه‌ها با حداکثر آبدهی ۱۸ لیتر در ثانیه بلامانع اعلام شده است.

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو در رابطه با محدوده‌های مطالعاتی ممنوعه و آزاد فاقد تخصیص که در رده «ب» قرار می­‌گیرند، افزود: برای محدوده‌­هایی که فاقد ظرفیت آبی بوده و مصارف فعلی مجاز کشاورزی آنها بیشتر از آب قابل برنامه‌ریزی است، با نظر شورای حفاظت منابع آب استان توسط شرکت آب منطقه‌ای به نحو مقتضی با اولویت مصارف باغی و طرح­‌های صنعتی در همان آبخوان، حداکثر ۲۵ مترمکعب در شبانه روز اختصاص خواهد یافت.

میبدی اظهار امیدواری کرد با اجرای دقیق این دستورالعمل و ایجاد تشکل بهره‌برداران مجاز، اجرای سیستم آبیاری نوین و نصب کنتورهای هوشمند حجمی از اضافه برداشت چاه‌ها جلوگیری و شرایط آبخوان‌ها بهبود یابد.