۰ نفر

خبر اقتصاد‌آنلاین تایید شد؛

یک بام و دو هوای پالایش و پخش/ قاچاق ۲۰الی ۴۰میلیون لیتری سوخت تایید شد

۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۸
کد خبر: 308884
یک بام و دو هوای پالایش و پخش/ قاچاق ۲۰الی ۴۰میلیون لیتری سوخت تایید شد

در عصری که سرعت انتشار اطلاعات در حال افزایش است مدتی است شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی که سازمان متولی تولید و توزیع سوخت در کشور است، نه تنها آمار مصرف را اعلام نمی کند بلکه در خصوص اخبار قاچاق سوخت با انتشار اطلاعیه ای با عنوان "افراد غیر مسئول آمار ندهند" واکنش. های جالب توجه ای نشان داد، اما طولی نکشیده که با پخش کلیپ کوتاه تصویری رسما آمار قاچاق روزانه ۴۰ میلیون لیتری سوخت از سوی دولت تایید شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین در شرایطی که انتشار اطلاعات مصرف انرژی به ویژه فرآورده های نفتی تحت تاثیر سلیقه مسئولین و موقعیت های متفاوت قرار می گیرد به نوبه ای که در ایامی این آمار در درگاه اطلاع رسانی شرکت های ذیربط به صورت روزانه منتشر می شد و در روزگاری این آمار محرمانه تلقی می شود و بر اساس برآوردها تخمین زده می شود. این در حالی است که اخبار قاچاق سوخت را این روزها کمتر کسی  را پیدا می کنید که نشنیده باشد و اعدادی بین ۱۰ تا ۴۰ میلیون لیتر سهمیه قاچاقچیان برآورد و اعلام شده است.

گفتنی است طی روزهای پایانی هفته گذشته شورای اطلاع رسانی دولت کلیپ تصویری کوتاهی را در این رابطه منتشر کرد و در آن میزان ۲۰ الی ۴۰ میلیون لیتر قاچاق سوخت مورد تایید رسمی از سوی دولت قرار گرفت. این در حالیست که پیش‌تر سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، گزارشگری در خصوص آمار فوق را کار افراد غیر مسول دانست و طی اطلاعیه ای با عنوان " افراد غیر مسول آمار ندهند " ارقام اعلامی را غلط عنوان کرد و افزود عموما این آمارها از سوی افراد غیر مسول مطرح شده و مورد تایید نیستند.

حال سوال اینجاست که علیرغم تلاش های فراوان دولت  برای افزایش شفافیت و اطلاع رسانی صحیح، چرا هنوز نهادهای اطلاع رسانی برخی سازمان ها گام موثری در این جهت بر نمی دارند؟